عصر خودرو

اوراق صکوک در هفته‌ای که گذشت؛

مجوز انتشار بیش از ۳ همت صکوک صادر شد

عصر بازار- در هفته‌ اخیر، سه موافقت اصولی انتشار انواع صکوک توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مجموعاً به ارزش ۳۱۵۰ میلیارد تومان صادر شد و یک عرضه عمومی صکوک مرابحه نیز به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان صورت پذیرفت.

مجوز انتشار بیش از ۳ همت صکوک صادر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت اولیه خود را با عرضه عمومی صکوک مرابحه شرکت‌های پرشیا خودرو و مجتمع صنایع آلومینویم جنوب و صکوک اجاره شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان اعلام کرد.

    سازمان بورس و اوراق بهادار، موافقت اصولی انتشار صکوک مرابحه شرکت پرشیا خودرو (سهامی خاص) را به ارزش 150 میلیارد تومان به منظور تامین بخشی از سرمایه در گردش و نقدینگی لازم جهت خرید قطعات خودرو از طریق نهادهای واسط مالی صادر کرد.

    این اوراق 4 ساله، با نرخ پرداختی 18 درصد و مواعد پرداخت سه ماه یک‌بار، در صورت اخذ مجوز انتشار از طریق فرابورس ایران عرضه خواهد شد.

    بانک صادرات ایران ضامن این اوراق بوده و پذیره‌نویسی و بازارگردانی آن بر عهده شرکت تامین سرمایه سپهر است. ضمناً، شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران عامل فروش و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عامل پرداخت این اوراق هستند.

    سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین موافقت اصولی عرضه عمومی صکوک اجاره شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان (سهامی عام) را به ارزش 2 هزار میلیارد تومان از طریق نهادهای واسط مالی صادر کرد.

    دارایی مبنای انتشار این اوراق بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر می‌باشد که توسط نهاد واسط از شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان خریداری شده و سپس بصورت اجاره به شرط تملیک به وی واگذار می‌کند.

    این اوراق 4 ساله و با نرخ اجاره‌بهای 18 درصد می‌باشد که این اجاره‌بها هر سه ماه یک‌بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود و عرضه آن در صورت اخذ مجوز انتشار از طریق شرکت فرابورس ایران صورت خواهد گرفت.

    ضمانت پرداخت اصل و اقساط این اوراق از طریق توثیق بخشی از سهام شرکت‌های صنعتی و معدنی گل گهر، بانک ملت و سرمایه‌گذاری غدیر و با در نظر گرفتن رتبه اعتباری +A در بلند مدت و 1A در کوتاه مدت بانی صورت می‌پذیرد. ضمناً، عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری خبرگان سهام بوده و مسئولیت بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی آن بر عهده شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان، نوین و سپهر است.

    سومین موافقت اصولی صادره توسط سازمان بورس و اوراق بهادار طی هفته اخیر مربوط به صکوک مرابحه شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سهامی خاص) به ارزش 1 هزار میلیارد تومان به منظور تامین بخشی از سرمایه در گردش مورد نیاز این شرکت جهت خرید مواد اولیه مصرفی است.

    این اوراق 4 ساله، با نرخ پرداختی 18 درصد و مواعد پرداخت سه ماه یک‌بار، در صورت اخذ مجوز انتشار از طریق بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد.

    بانک تجارت ضامن این اوراق بوده و پذیره‌نویسی و بازارگردانی آن بر عهده شرکت تامین سرمایه دماوند و شرکت تامین سرمایه کاردان است. ضمناً، شرکت کارگزاری آرمون بورس عامل فروش و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عامل پرداخت این اوراق می‌باشند.

    طی هفته گذشته، صکوک مرابحه شرکت ایران دوچرخ (سهامی عام) به مبلغ 100 میلیارد تومان از طریق بورس اوراق بهادار تهران در روز سه‌شنبه مورخ 15/06/1401 در نماد صدوچرخ56 عرضه عمومی شد و در همان ساعات ابتدایی تمامی این اوراق به فروش رسید.

    اوراق مرابحه شرکت ایران دوچرخ به ارزش 100 میلیارد تومان به منظور تامین بخشی از سرمایه در گردش مورد نیاز این شرکت جهت خرید مواد اولیه مصرفی (بسته قطعات موتورسیکلت) از طریق بورس اوراق بهادار تهران عرضه گردید.

    این اوراق 4 ساله و با نرخ 18 درصد می‌باشد که اقساط آن هر سه ماه یک‌بار پرداخت می‌گردد.

    صکوک مرابحه مذکور از طریق شرکت کارگزاری بانک سپه به عنوان عامل فروش و با استفاده از خدمات شرکت تامین سرمایه امید به عنوان متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان توسط شرکت واسط مالی مرداد پنجم (با مسئولیت محدود) منتشر شد.

    در این هفته، مجموعاً بالغ بر 661 میلیارد تومان اقساط انواع صکوک توسط شرکت‌های واسط مالی از بانیان اوراق دریافت و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز شده است.

    برچسب ها