عصر خودرو

درخواست صادرکنندگان حوزه انرژی برای واقعی شدن نرخ ارز با هدف افزایش صادرات

عصر بازار- رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرکنندگان حوزه انرژی کشور بر اهمیت واقعی کردن نرخ ارز با هدف افزایش صادرات کالا و خدمات تاکید کرد و گفت: این مساله عامل اساسی در تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی است.

درخواست صادرکنندگان حوزه انرژی برای واقعی شدن نرخ ارز با هدف افزایش صادرات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عوض محمد پارسا روز سه شنبه افزود: تسهیل شرایط برای صادرات کالاها و خدماتی که در آنها ارزش افزوده و مزیت های نسبی وجود دارد، می تواند با خاصیت ضد تورمی خود، به شکوفایی اقتصاد و عمل به شعار امسال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» بیانجامد.
    وی با بیان اینکه در سال های گذشته در اجرای برنامه های چهارم و پنجم توسعه «تعدیل سالیانه نرخ ارز بر مبنای رقم تورم داخلی و تورم خارجی مطابق قانون» انجام نشد.
    رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرکنندگان حوزه انرژی یادآورشد: 15 سال اخیر شاهد تعدیل دو تا چهار درصدی نرخ ارز بدون توجه به قانون یادشده بودیم که این مساله به ضرر و زیان تولیدکنندگان داخلی منجر شد.
    وی افزود: امروز شاهدیم شرکت های بزرگی در کشور نظیر صانیر، کیسون، استراتوس و . . . از توانمندی خوبی برای صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی برخوردارند، اما به دلیل واقعی نبودن نرخ ارز فقط در حوزه پیمانکاری موفق عمل کرده اند اما موفق به صادرات کالاها و تجهیزات داخلی به دلیل عدم رقابت پذیری با محصولات مشابه خارجی نبوده اند.
    پارسا یادآورشد: بطور نمونه امروز کشورمان حدود 95 درصد در صنعت برق به خودکفایی رسیده است، اما واقعی نبودن نرخ ارز عاملی شده تا فعالان این عرصه، توربین های مورد نیاز برای اجرای پروژه های مرتبط در خارج کشور را با قیمتی 10 تا 30 درصد ارزانتر از مشابه داخلی تهیه کرده و استفاده کنند.
    وی ادامه داد: همین مساله، عامل اساسی از دست رفتن ارزش افزوده خدمات فنی و مهندسی در خارج از کشور است، در حالی که رفع این مشکل می تواند به ساخت و تولید هر چه بیشتر تجهیزات و کالاهای تولید داخل، اشتغال و ارزآوری بیشتر بیانجامد.
    این عضو سندیکای برق ایران افزود: دولت در کنار این موضوع می تواند با اعطای جوایز صادراتی و یا نرخ بهره بانکی معادل بهره های سه تا چهار درصدی خارجی به شرکت های داخلی، به جبران این نقیصه بپردازد.
    وی در ادامه با بیان اینکه اجرایی شدن برجام تاکنون دستاوردهای خوبی برای کشور و بخش صنعت به دنبال داشته است، از دولتمردان و مسئولان که دو شرط «تامین مالی (فاینانس) و استفادهاز فناوری های نوین» را برای حضور شرکت های خارجی در کشورمان تعیین کرده اند، تقدیر کرد و گفت: این تصمیم بویژه برای صنایع توانمند آب و برق ایران منافع بسیاری به دنبال خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها