عصر خودرو

محورمذاکرات محرمانه اعلام شد؛

آمریکاو کانادا مشتریان جدید نفت ایران

عصر بازار- مذاکرات ایران با شرکت های نفتی آمریکایی و کانادایی به منظور امضای قراردادهای فروش پتروشیمی، خرید تکنولوژی و سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز آغاز شد.

آمریکاو کانادا مشتریان جدید نفت ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با لغو تحریم‌ها پیش بینی‌ها حاکی از امضای قراردادهای جدید نفتی با شرکت‌های بزرگ اروپایی همچون شل، برتیش پترولیوم، انی، توتال و رپسول بود اما به نظر می‌رسد شرکت آمریکای شمالی گوی سبقت را از شرکت‌های اروپایی ربوده‌اند.

    بر این اساس در طول چند ماه گذشته شرکت‌های متعدد نفتی از آمریکا و کانادا برای اجرای طرح‌های مختلف در بخش بالادستی تا میان دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران مذاکراتی را به منظور سرمایه گذاری، فروش کالا و تجهیزات، ارائه خدمات حفاری چاه‌های نفت و گاز و خرید محصولات پتروشیمی و نفتی از ایران آغاز کرده اند.

    بیژن زنگنه وزیر نفت اسفند ماه سال گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات انجام شده با چند شرکت‌های آمریکایی از جمله جنرال الکتریک، تاکید کرده است: «مذاکرات ما با شرکت جنرال الکتریک آمریکا مثبت بوده است.»

    علاوه بر این، رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم تاکید کرده است: براساس قوانین دولت به جز رژیم اشغالگر قدس هیچگونه محدودیتی برای انجام معاملات نفتی و یا سرمایه گذاری مشترک با شرکت‌های نفتی آمریکای شمالی به ویژه آمریکایی در صنعت نفت ایران وجود ندارد.

    همزمان با بازگشت جنرال الکتریک به میز مذاکره، شرکت هالیبرتون آمریکا هم مذاکراتی را با شرکت‌های حفاری ایران به منظور ارائه برخی از خدمات فنی حفاری آغاز کرده و حتی احتمال قرارداد همکاری با این شرکت آمریکایی به منظور اجرای پروژه‌های جدید حفاری بین شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی ایران قوت گرفته است.

    آغاز مذاکرات ایران و آمریکا در صنایع پتروشیمی

    مرضیه شاهدائی درباره انجام مذاکراتی با چند شرکت آمریکایی به منظور انجام مشارکت‌های جدید در صنایع پتروشیمی، تاکید کرد: مذاکرات مستقیمی با شرکت‌های آمریکایی انجام نشده است اما یک شرکت آمریکایی از طریق شعبه اروپایی خود پیشنهادهایی را ارائه کرده است.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه محور گفتگوهای انجام گرفته با این شرکت اروپایی –آمریکایی، خرید دانش فنی و تکنولوژی بوده است، تصریح کرد: فعلا بحث سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های آمریکایی در صنایع پتروشیمی ایران مطرح نشده است.

    همزمان با انجام این گفتگوها، برخی از مدیران شرکت‌های پتروشیمی ایران از دریافت پیشنهادهایی توسط شرکت‌های آمریکایی به منظور صادرات برخی محصولات پتروشیمی و پلیمری همچون برخی از گریدهای پی. وی.سی خبر داده اند.

     

    جدول شرکت های نفتی آمریکا و کانادا طرف مذاکره با ایران
     نام شرکت  محور مذاکرات
     جنرال الکتریک آمریکا  تامین تجهیزات دوار به ویژه برخی از تجهیزات پالایشگاه‌های نفت و گاز
     هالیبرتون آمریکا  ارائه خدمات فنی و جانبی حفاری، اجرای طرح‌های مشترک حفاری به ویژه در دریا
     شرکت مشترک آمریکایی- آلمانی  ارائه دانش فنی تولید برخی از محصولات پتروشیمی و پلیمری، تامین تجهیزات طرح‌های پتروشیمیایی
     شرکت آمریکایی (نام شرکت محرمانه اعلام شده است)  خرید برخی از گریدهای پلیمری به ویژه پی.وی.سی برای انتقال به بازارهای آسیایی و اروپایی
     شرکت کانادایی (نام شرکت محرمانه اعلام شده است)  تامین تجهیزات یک واحد نمک زدایی نفت خام در جنوب ایران
     شرکت کانادایی (نام شرکت محرمانه اعلام شده است) طرح بررسی توجیه اقتصادی و امکان‌سنجی اجرای توسعه  بلوک نفتی بینالود در خلیج فارس

     

    محور مذاکرات نفتی ایران با شرکت‌های کانادایی

    در نخستین روزهای اجرای برجام، کانادایی ها جز نخستین کشورهایی بودند که نسبت به رفع توقیف اموال و تجهیزات صنایع نفت و گاز ایران اقدام کردند به طوری‌که بهمن ماه سال گذشته توربین‌های «رویزرویز» پالایشگاه گاز فجرجم توسط یک شرکت کانادایی رفع توقیف و روانه ایران شد.

    همزمان با آزادسازی تجهیزات گازی ایران توسط کانادا، اولین مشارکت نفتی ایران و کانادا واگذاری پروژه بررسی توجیه اقتصادی و امکان‌سنجی طرح توسعه میدان نفتی بینالود به یک شرکت کانادایی کلید خورد.

    جواد رستمی رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره در تشریح این مشارکت نفتی با اعلام اینکه طرح بررسی توجیه اقتصادی و امکان‌سنجی اجرای توسعه این میدان نفتی به یک شرکت کانادایی واگذار شده است، تصریح کرده بود: هم اکنون منتظر اعلام گزارش نهایی از سوی این شرکت کانادایی هستیم.

    با گذشت چند ماه مذاکراتی هم بین انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و انجمن نفت کانادا آغاز شد و رضا خیامیان رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت درباره انجام این گفتگوها با طرف کانادایی به مهر، گفت: انتقال دانش و تکنولوژی، راه‌اندازی خطوط تولید ساخت تجهیزات پیشرفته صنعتی و جذب سرمایه گذاری از مهمترین اهداف مذاکره با یکی از انجمن‌های تخصصی نفت کانادا بوده است.

    از سوی دیگر منصور بزمی رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت هم روز گذشته در جمع خبرنگاران  از مشارکت با یک شرکت کانادایی به منظور «ساخت یک مجتمع نمک زدایی نفت» خبر داده و اعلام کرده است: ایران و کانادا در ساخت تجهیزات این تاسیسات نمک زدایی نفت مشارکت خواهند کرد.

    در این بین مسئولان مختلف صنعت نفت از ذکر نام شرکت‌های نفتی آمریکایی و کانادایی طرف مذاکره خودداری می کنند و یادآور می شوند: نام شرکت‌های طرف مذاکره فعلا محرمانه باید باقی بماند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها