عصر خودرو

با هدف رهایی از وابستگی به نفت؛

اعلام رسمی "طرح تحول ملی" در عربستان

عصر بازار- کابینه عربستان سعودی "طرح تحول ملی" یا "چشم‌انداز عربستان در ۲۰۳۰" را امروز اعلام و اجرای آن را به طور رسمی آغاز کرد؛ طرحی گسترده شامل برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و عمرانی که سعودی‌ها تلاش دارند با اجرای آن از خطر ورشکستگی کامل و تکیه بر درآمدهای نفتی رهایی یابند.

اعلام رسمی "طرح تحول ملی" در عربستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در جریان جلسه کابینه عربستان سعودی، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با اعلام این طرح تاکید کرد، از زمانی که عهده دار پادشاهی عربستان شده، تلاش برای توسعه فراگیر را مد نظر خود قرار داده است.

    وی بر بکارگیری امکانات عربستان و موقعیت این کشور "جهت تحقق آینده‌ای بهتر برای مردمانش" تاکید کرد.

    در همین حال، محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان در سخنرانی خود در این خصوص عنوان داشت: کارت سبز افراد مقیم در پنج سال آتی کاربرد خواهد داشت و عرب‌ها و مسلمانان خواهند توانست در مدت زمان طولانی در عربستان زندگی کنند.

    وی گفت: در سال 2020 می‌توانیم بدون نفت زندگی کنیم.

    پسر پادشاه سعودی تصریح کرد: ما اراضی متعلق به دولت را به صندوق سرمایه گذاری واگذار خواهیم کرد تا آنها را توسعه داده و مشکل شهرها را حل کنیم. صندوق سرمایه گذاری‌ها 30 میلیارد ریال در سال 2015 سود داشت.

    طرح تحول ملی زیر نظر محمد بن سلمان، وزیر دفاع 30 ساله و پسر پادشاه عربستان که در واقع اکنون قدرتمندترین مرد خاندان سعودی نیز محسوب می‌شود، تهیه و تدوین شده است.

    این طرح بزرگ که مهمترین جنبه آن اقتصادی است و بر خصوصی سازی شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) متکی است، بنا دارد یک صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش 7 / 2 تریلیون دلار تا سال 2030 ایجاد کند که طبق برنامه این صندوق باید با سرمایه‌گذاری‌های گسترده در داخل و خارج عربستان و کسب درآمد از محل این سرمایه‌گذاری‌ها، وابستگی کشور را به نفت از میان بردارد.

    شاهزاده محمد بن سلمان پیشتر در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ بخش‌هایی از طرح خود را اعلام کرده بود و اذعان کرد، در صورتی که اقدامی عاجل اتخاذ نشود عربستان تا سال 2017 با ورشستگی کامل مواجه خواهد شد.

    صندوق سرمایه‌گذاری که شاهزاده محمد بن سلمان در نظر گرفته باید تا سال 2020 بتواند بیش از 50 درصد ازاعتبارات خود برای سرمایه‌گذاری‌ را از خارج تامین کند و 50 درصد باقی مانده این اعتبارات نیز توسط عربستانی‌ها تامین خواهد شد.

    در طرح تحول ملی عربستان همچنین برنامه‌های مختلفی در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و عمرانی مد نظر قرار گرفته که از جمله آن احداث پروژههای بزرگ مسکن، افزایش جهشی فرصت‌های شغلی برای جوانان عربستانی که بیش از 30 درصد آنها بیکار هستند و اعطای برخی آزادی‌ها به زنان.

    در سخنان اخیر شاهزاده محمد بن سلمان با بلومبرگ وی بخشی از طرح‌های خود برای جامعه عربستان را نیز فاش کرد و از ضرورت دادن آزادی به زنان و حمایت از جوانان سخن گفت که بخش عمده اصلاحات اجتماعی در طرح تحول ملی عربستان را شامل می‌شود.

    شاهزاده جوان سعودی که رویای حکمرانی طولانی بر کشور ثروتمند عربستان را در سر می‌پروراند، به خوبی می‌داند که ادامه شیوه عموها و پدر پیرش در اداره کشور دیگر ممکن نیست و برای رسیدن به رویا خود باید به قهرمان جوانان عربستان و ناجی اقتصادی کشورش تبدیل شود؛ چشم‌اندازی که "طرح تحول ملی" عربستان دقیقا بر مبنای آن تدوین شده و تلاشی‌است پیش‌دستانه برای ممانعت از اعتراض‌های احتمالی جامعه سنتی و کرخت عربستان که کاهش قدرت اقتصادی سعودی‌ها می‌تواند آن را به خیزش وا دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها