عصر خودرو

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد

احداث واحد مرکاپتان‌زدا میعانات گازی با لایسنس پژوهشگاه صنعت نفت در فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی

عصر بازار- رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت از طرح‌های جدید این پردیس خبر داد و گفت: اولین واحد مرکاپتان‌زدا در فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی در سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد.

احداث واحد مرکاپتان‌زدا میعانات گازی با لایسنس پژوهشگاه صنعت نفت در فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بزمی مسئول پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به فعالیت‌های این پردیس در جمع خبرنگاران گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در سال 94 آغاز کردیم، تصفیه میعانات گازی فاز 2 و 3 پارس جنوبی است.

    وی ادامه داد: همانطور که مطلعید، میعانات گازی ایران دارای مرکاپتان بالاست، به همین دلیل برای فروش میعانات گازی مشکلات جدی وجود دارد، به همین دلیل با مصوبه هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران در سال 94 مقرر شد اولین واحد مرکاپتان‌زدا در فاز 2 و 3 پارس جنوبی احداث شود.

    به گفته این مقام مسئول، هم اکنون مراحل مهندسی این واحد صنعتی رو به پایان است و در سال 95 مراحل ساخت آن آغاز خواهد شد که بر این اساس، اولین واحد مرکاپتان‌زدا به میزان 80 هزار تن در سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید.

    وی با اشاره به رونمایی از پایلوت نمک‌زدایی در پژوهشگاه صنعت نفت در سال 94 گفت: با ایجاد یک کنسرسیوم داخلی و خارجی، اولین واحد نمک‌زدای موبایل توسط یک مجموعه کانادایی در شرکت نفت مناطق مرکزی احداث می‌شود.

    بزمی همچنین با اشاره به واحد تولید کک نفتی گفت: فروش نفت کوره ایران به دلیل سولفور بسیار بالا با مشکلات عمده‌ای مواجه است، از طرف دیگر، در ایالات متحده آمریکا نیز این مشکل وجود دارد، به همین دلیل، در آنجا واحدهای تولید کک ایجاد شده و در ایران نیز در سال گذشته طرح پایلوت کک‌سازی به ظرفیت 28 هزار بشکه خوراک در کنار پالایشگاه آبادان راه‌اندازی شد که امیدواریم این طرح در سال 95 با مشارکت یک شرکت خارجی و یک شرکت داخلی و با لایسنس پژوهشگاه صنعت نفت به بهره‌برداری برسد.

    وی در ادامه به صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: لایسنس 9 پالایشگاه نفتی را بومی‌سازی و به خارج صادر کردیم که واحدهای اصلی مانند سولفورزدایی و ارتقای کیفیت فرآورده در دستورکار قرار گرفته است که انتظار داریم در اوایل تابستان سال جاری نیز به پایان برسد.

    وی همچنین با اشاره به احداث یک انستیتو به منظور شیرین‌سازی گاز گفت: قرارداد شیرین‌سازی گاز با شرکت ملی گاز در سال 94 امضا شد که قصد داریم از محصول پارسیسول که در پالایشگاه مسجد سلیمان تست و نتایج موفقیت‌آمیزی کسب شد، امسال برای شیرین‌سازی در پالایشگاه گاز ایلام استفاده کنیم.

    به گفته بزمی، اولین خط لوله کامپوزیت نیز که بین واحدهای مارون 3 و 4 برای انتقال نفت خام کشیده شده، در بهار سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد که استفاده از خط لوله کامپوزیت به دلیل خورندگی خطوط لوله فلزی که انتقال نفت خام را برعهده داشت، صورت گرفت که با این طرح امیدواریم خطوط لوله کامپوزیتی جایگزین خطوط لوله فعلی شود.

    مسئول پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه این بازدید خاطرنشان کرد: اولین واحد ماژول جمع‌آوری بخارات بنزین نیز با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار است در تابستان سال جاری در پمپ‌بنزین میدان آزادی نصب شود که پس از آن، امیدواریم مابقی پمپ بنزین‌های شهر تهران بتوانند از این ماژول که وظیفه جمع‌آوری بخارات بنزین را دارد استفاده کنند.

    وی همچنین در حوزه تولید کاتالیست‌ گفت: قرارداد تولید 200 تن کاتالیست با شرکت ستاره خلیج فارس امضا شد که در سال 94 این کاتالیست در قالب CCR این پالایشگاه میعانات گازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، تحویل این مجموعه شدد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها