عصر خودرو

جهش نرخ بهره عربستان به بالاترین سطح هفت‌ساله همزمان با ریزش نفت

عصر بازار- در پی سقوط قیمت نفت و افزایش بدهی‌های دولت، نرخ بهره کلیدی در عربستان سعودی به بالاترین سطح هفت سال اخیر خود رسید.

جهش نرخ بهره عربستان به بالاترین سطح هفت‌ساله همزمان با ریزش نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، نرخ بهره بین بانکی سه ماهه عربستان سعودی (شاخص مورد استفاده برای وام‌ها) با رشدی 0.015 درصدی به 2.004 درصد در روز یکشنبه رسید تا برای نخستین بار از ژانویه 2009 از 2 درصد بیشتر شود. این نرخ درسال جاری با رشدی 0.46 واحد بیشترین رشد خود را از سال 2005 تجربه کرده است.

    در پی افت بیش از 60 درصدی قیمت نفت از اواسط سال 2014 تاکنون، بانکها با کاهش سپرده‌های خود مواجه شده‌اند. در حالی که دولت با تقویت میزان قرض برای جبران کسری بودجه 87 میلیارددلاری خود در سال جاری اقدام کرده است.

    مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد کامرشال بانک ابوظبی اعلام کرد: «ما شاهد کاهش سپرده دولت‌ها در سیستم بانکداری بوده‌ایم، در همین زمان نیاز بانک‌ها به قرض نیز افزایش یافته است.»

    کاهش قیمت نفت باعث شده تا عربستان سعودی کسری بودجه‌ای در حدود 16 درصد تولید ناخالص داخلی خود در سال 2015 را تجربه کند که بیشترین مقدار از سال 1991 بوده است. دولت از طریق فروش اوراق قرضه به موسسات محلی در سال گذشته در آمدی در حدود 26 میلیارد دلار داشته است و احتمالا در سال 2016 نیز 32 میلیارد دلار از طریق فروش اوراق بدهی درآمد کسب کند.

    بر اساس گزارش ماهانه آژانس مالی عربستان سعودی، نسبت وام به سپرده بانک‌های عربستانی در ماه فوریه از 86.1 درصد به 88.1 درصد رسیده است. بانک مرکزی عربستان به منظور تحریک رشد، قوانین وام‌دهی بانک‌ها را آسان کرده و به آنها اجازه داده تا 90 درصد از سپرده‌های خود را وام دهند این در حالی است که حد قبلی 85 درصد بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها