عصر خودرو

بلومبرگ:

آیا ایران در سیاست نفتی زرنگ تر از عربستان سعودی است؟

عصر بازار- پایگاه خبری بلومبرگ (Bloomberg) آمریکا در تحلیلی به قلم «جولین لی» نوشت؛ ایران ممکن است هنوز هم در سیاست نفتی زرنگ تر از عربستان سعودی باشد.

آیا ایران در سیاست نفتی زرنگ تر از عربستان سعودی است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پایگاه خبری یاد شده نوشت: وقتی تولیدکنندگان نفت در راس آنها ونزوئلا و روسیه در ماه فوریه 2016(بهمن-اسفند) شروع به گفت و گو در مورد طرح فریز تولید کردند، ایران به روشنی اعلام کرد تا وقتی تولید خود را به سطح پیش از تحریم نرساند، در فریز تولید شرکت نخواهد کرد.
    ایران تولید هدف خود را بین چهار و 4.2 میلیون بشکه در روز تعیین کرد، در حالی که اگر به آمار رسمی تولید این کشور در چارچوب اوپک نگاه کنیم، این کشور قبل از تشدید تحریم ها در سال 2012 بین سه میلیون و 700 تا سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.
    بلومبرگ و 6 سازمانی که اوپک از آمار آنها به عنوان منابع ثانویه برای برآورد تولید اعضای خود استفاده می کند، مشاهده کردند تولید نفت ایران در نیمه نخست 2012 کاهش پیدا کرده بود، زیرا خریداران قبل از اینکه تحریم ها علیه ایران تشدید شود، خرید نفت خود را از ایران کاهش داده بودند. آمار رسمی که ایران به اوپک داده نشان می دهد تولید نفت این کشور در طول سال 2012 و بخش زیادی از سال 2013 در حدود 3.7 میلیون بشکه در روز بوده است.
    بلومبرگ افزود، ایران ادعا می کند اکنون سه میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز تولید می کند. هر چند برداشت نفت خام از نفت کش های فراساحلی ممکن است بخشی از افزایش های اخیر تولید نفت ایران باشد. با این حال اگر افزایش تولید نفت ایران با همین سرعت ادامه یابد، می تواند در نشست بعدی کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عربستان سعودی را با یک دوراهی جالب روبرو کند.
    به نوشته بلومبرگ، اگر تولید نفت ایران آن موقع به سطح چهار تا 4.2 میلیون بشکه برسد و ایران (بر اساس گفته خود) به طرح فریز نفتی بپیوندد، سعودی ها یا باید بپذیرند که شرط آنها مبنی بر پیوستن ایران به طرح فریز نفتی محقق شده و درست پیش از اینکه به طور معمول تولید نفتشان بالابرود تا پاسخگوی افزایش فصلی تقاضا در داخل این کشور باشند، با فریز تولید موافقت کنند و یا دوباره تیرک دروازه را جابجا کنند.
    با توجه به اینکه عربستان سعودی نمی خواهد قیمت های نفت به سطحی برسد که پیش از رسیدن دوباره بازار به تعادل، پروژه های پر هزینه جدید توجیه شوند، انتخاب در این دوراهی برای عربستان سعودی آسان نیست و نشست بعدی اوپک ممکن است آزمایشی برای عربستان سعودی باشد.
    این پایگاه خبری به نقل از شرکت مشاوره ای جی.بی.سی انرژی (JBC Energy) اضافه کرد، احتمال می رود ایران (برای جذب مشتری) میعانات گازی را با نفت سنگین صادراتی خود مخلوط می کند تا کیفیت آن را بالا ببرد.
    نشست دوحه موسوم به «فریز نفتی» بیست و نهم فروردین ماه 1395 با حضور 18 کشور تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک و بدون حضور ایران برگزار شد اما به موفقیتی برای حفظ سقف تولید نفت درسطح ژانویه 2016 دست نیافت.
    تحلیلگران علت شکست این نشست را اصرار عربستان سعودی به پیوستن ایران به این طرح اعلام کردند.
    ایران از پیش از برگزاری این نشست اعلام کرده بود به این طرح نخواهد پیوست و در نظر دارد سطح تولید نفت خود را به میزان قبل از تحریم ها بازگرداند.
    جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تولیدکنندگانی باید به این طرح بپیوندند که با افزایش تولید و عرضه بیش از تقاضای نفت به بازار افت قیمت ها را سبب شده اند. از آنجایی که ایران نقشی در برهم زدن بازار نفت نداشته است ، در این طرح مشارکت نکرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها