عصر خودرو

آژانس بین‌المللی انرژی:

عربستان و روسیه تا جایی که بتوانند نفت تولید خواهند کرد

عصر بازار- در آستانه گفت‌وگوهای شکست خورده دوحه در هفته گذشته روسیه و عربستان گفتند قصد دارند در خصوص تثبیت سطح تولید نفت مذاکره کنند، اما ظرف کمتر از یک هفته پس از این گفتگوها هر دو تهدید کردند که تولید خود را افزایش خواهند داد.

عربستان و روسیه تا جایی که بتوانند نفت تولید خواهند کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، رییس بخش بازار و صنایع نفت آژانس بین‌المللی انرژی گفت: معتقد است که هر دو این تولید‌کننده‌ها به تولید نفت در بالاترین سطح ممکن ادامه خواهند داد.

    نیل آتکینسون از آژانس بین‌المللی انرژی گفت: در دوران پس از نشست دوحه هنوز در شرایطی هستیم که الزاما یک بازار آزاد برای نفت است، آنها(روس‌ها) تا جایی که بازار جذب کند نفت تولید خواهند کرد و سعودیها نیز گفته‌اند همین کار را انجام خواهند داد.

    وی افزود: ما به دوران قبل از نشست دوحه یعنی جایی که تولیدکنندگان هر آنچه و هر مقدار که بتوانند با هر قیمتی که ممکن باشد می‌فروشند، بازگشته‌ایم و بازار به موقع حواسش به مازاد تولید است.

    آتکینسون خاطرنشان کرد تا جاییکه به روسها مربوط می‌شود حتی در آستانه نشست دوحه زمانیکه قرار بود آنها بخشی از توافق تثبیت تولید باشند در واقع در حال افزایش تولید خود بودند.

    سخنان آتکینسون تنها ظرف کمتر از یک هفته پس از گفتگوهای پیچیده بین اوپک و تولید‌کنندگان بیرون اوپک در دوحه قطر جاییکه امیدها برای تثبیت سطح تولید رنگ باخت مطرح شده است.

    عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده اوپک اعلام کرد که تولید خود را تثبیت نخواهد کرد مگر آنکه ایران به عنوان رقیب منطقه‌ای اش همین کار را انجام دهد، اما ایران با این کار مخالفت کرده چرا که به دنبال بازگشت صنعت نفت خود به مسیر قبل از تحریم‌های اقتصادی است.

    با توجه به اینکه تنش‌ها بین اعضای اوپک رو به افزایش است، تحلیلگران نفتی درباره‌ آنچه که ممکن است در نشست بعدی 13 عضو اوپک در دوم ژوئن رخ دهد گمانه‌زنی کرده‌اند.

    مقامات اوپک روز پنج‌شنبه گفتند، ممکن است در خصوص فریز تولید نفت مجددا در نشست این سازمان بحث و تبادل نظر کنند اما بازارهای نفتی در پی شکست گفتگوهای دوحه به این سخنان واکنشی نشان ندادند.

    به علاوه اوایل این هفته عربستان، ایران و روسیه همگی تهدید کردند که تولید خود را افزایش خواهند داد.

    آتکینسون خاطرنشان کرد: عربستان ظرفیت تولید مازاد حدود دو میلیون بشکه در روز را دارد و تعدادی از دیگر تولید‌کنندگان خاورمیانه همچون کویت و امارات نیز همین ظرفیت را دارند اما جدا از آن ظرفیت مازاد دیگری در جهان وجود ندارد.

    تمام تولید‌کنندگان نفت از کاهش قیمت‌ها از اواسط 2014 به شدت لطمه خورده‌اند. قیمت‌هایی که به دلیل مازاد عرضه و نبود تقاضا به شدت کاهش یافته اما برخی بیشتر لطمه خورده‌اند. آنهایی که هزینه تولید بیشتری دارند همچون تولید‌کنندگان نفت شیل آمریکا به ویژه این لطمه را احساس کرده و با تعطیلی دکل‌ها، کاهش تولید و اکتشافات واکنش نشان داده‌اند.

    این تحلیلگر نفتی معتقد است: بازارهای نفتی در نیمه دوم 2016 با توجه به احتمال کاهش تولید نفت شیل آمریکا در سال جاری به تعادل بازخواهند گشت.

    اما وی افزود: این احتمال وجود دارد که آمریکا تولید خود را در آینده به راحتی بالا خواهد برد.

    آتکینسون گفت: براساس آمار ما، آمریکا به سهم خودش چیزی در حدود روزانه 450 الی 500 هزار بشکه در 2016 نسبت به 2015 کاهش تولید خواهد داشت.

    وی خاطرنشان کرد: کلید تعادل مجدد بازار در دست آمریکا است. آمریکا احتمالا جالب‌ترین تولید‌کننده نفت در جهان است چرا که بسیار ناپایدار و پویا است و کلید این موضوع را از بسیاری از جهات در دست دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها