عصر خودرو

فروش ۶۱ درصد فروش اوراق دولتی در سال ۱۴۰۱ از طریق بورس

عصر بازار- در مجموع ۲۶.۴۱۲ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی در سالجاری، حدود ۳۹ درصد از طریق بازار پول و ۶۱ درصد از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده است.

فروش ۶۱ درصد فروش اوراق دولتی در سال ۱۴۰۱ از طریق بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در ادامه اقدامات این وزارتخانه برای تامین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری یازده هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین مالی) و یک مرحله پذیره نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام نمود.

    حسب تصمیمات اتخاذ شده در راستای تأمین مالی بهینه، یازدهمین هفته عرضه اوراق بدهی برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مجموعا مبلغ 3.204 میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی به فروش رسید.

    این گزارش می‌افزاید: با احتساب مبلغ مندرج در جدول فوق، تاکنون مجموعاً 26.412 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود 39 درصد از طریق بازار پول و 61 درصد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده است.

    خاطر نشان می‌سازد: علاوه بر مبالغ فوق‌الذکر مبلغ 30,000 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی نیز، منتشر شده که به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه اسلامی، مجموع عملکرد انتشار (اعم از نقدی و غیرنقدی) تا تاریخ فوق‌الذکر معادل 56.412 میلیارد تومان است.

    شایان ذکر است در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال 1401 به مبلغ 26.412میلیارد تومان، مبلغ 55.670 میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور به شرح جدول ذیل برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی می‌باشد.

    علاوه بر مبالغ منتشره اوراق مالی اسلامی (از جمله اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی) به مبلغ 65.700 میلیارد تومان از ابتدای سال تاکنون، تا پایان سال‌جاری نیز نسبت به انتشار مبلغ 52.300 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی اقدامات لازم صورت می‌یابد. مزید اطلاع ظرفیت‌های قانونی سال 1401 برای انتشار اوراق مالی اسلامی توسط دولت مبلغ 118.000 میلیارد تومان می‌باشد.

    برچسب ها