عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "فیدلیتی و دیگنیتی ۲۶ مرداد ماه در بورس کالا عرضه می شود"، "سایپا به جمع عرضه کنندگان خودرو در بورس کالا پیوست"، "فروش اموال مازاد دولتی در بورس کالا و سامانه ستاد ابلاغ شد" و "برنامه ای برای انتقال بورس کالا به وزارت صمت وجود ندارد" اشاره کرد.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر ،سازمان بورس و اوراق بهادار از رایزنی با وزارت صمت درباره چگونگی عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیش تر گفته بود: وزارت صمت میزانی را برای عرضه خودرو در بورس کالا در نظر گرفت که نسبت به آن معترض بودیم و اعلام کردیم میزان عرضه باید بیش از رقم در نظر گرفته شده از سوی این وزارتخانه باشد.

    مجید عشقی تاکید کرد: اکنون در زمینه نحوه عرضه خودرو در بورس کالا  با وزارت صمت در حال رایزنی هستیم.وزارت صمت میزانی را برای عرضه خودرو در بورس کالا در نظر گرفت که نسبت به آن معترض بودیم و اعلام کردیم میزان عرضه باید بیش از رقم در نظر گرفته شده از سوی این وزارتخانه باشد.

    وی به نوع خودروهایی که قرار است در بورس کالا عرضه شوند اشاره کرد و گفت: عرضه در بورس کالا را از خودروهایی که قبلا مشمول قیمت گذاری نبودند، آغاز می کنیم و به مرور تلاش خواهیم کرد که همه خودروها را وارد این بازار کنیم.

    فیدلیتی و دیگنیتی 26 مرداد ماه در بورس کالا عرضه می شود

    21 تیرماه گذشته طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس تصویب شد و حالا در عرضه نخست، 600 دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی گروه بهمن در تاریخ 26 مرداد ماه در بورس کالا عرضه می شود.

    براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا 26 مرداد ماه 350 دستگاه فیدلیتی و 250 دستگاه دیگنیتی متعلق به گروه بهمن موتور راهی تالار صنعتی می شود.بر این اساس عرضه 85 دستگاه از این خودروها فیدلیتی 7 نفره تیپ 2 مشکی و 90 دستگاه فیدلیتی 7 نفره تیپ 2 سفید است که با قیمت های 772 میلیون تومان عرضه خواهند شد.

    85 دستگاه فیدلیتی 5 نفره تیپ یک مشکی و 90 دستگاه فیدلیتی 5 نفره تیپ یک سفید نیز به قیمت 758 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می شوند.125 دستگاه دیگنیتی پرایم مشکی و 125 دستگاه دیگنیتی پرایم سفید هر یک به قیمت 821 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می شوند.

    سایپا به جمع عرضه کنندگان خودرو در بورس کالا پیوست

    پس از انتشار اطلاعیه عرضه دو محصول گروه بهمن برای عرضه در روز 26 مردادماه در بورس کالای ایران، گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه خودروی شاهین خود در بورس کالا اعلام آمادگی کرد.

    پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس و اعلام آمادگی شرکت گروه بهمن برای عرضه 600 دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ 26 مرداد ماه، در تازه ترین خبر گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه در همان هفته (هفته چهارم مردادماه) اعلام آمادگی کرده است.

    شاهین، محصولی است که در تاریخ 24 اسفند ماه گذشته در یکصد و چهلمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شد و دو هفته آینده نخستین عرضه این محصول در بورس انجام می شود. اطلاعات تکمیلی در خصوص میزان و شرایط عرضه به زودی اعلام می شود.

    چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

    رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران جزییات عرضه و نحوه خرید خودرو در بورس کالا را تشریح کرد و گفت: متقاضیان برای خرید این خودروها در بورس کالا ابتدا باید نسبت به اخذ کد معاملات بورس کالا اقدام کنند.نحوه اخذ کد بورس کالا نیز به این شکل است که متقاضیان به یکی از کارگزاری های مجاز مراجعه و به صورت آنلاین یا حضوری کد بورس کالا را دریافت می کنند.

    حمیدرضا رحمنی افزود: متقاضیان پس از اخذ کد بورس کالا، باید نسبت به گشایش حساب وکالتی اقدام کنند. حساب وکالتی حسابی است که به بورس کالا این امکان را می دهد که پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت کرده و کالا را خریداری کرد بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

    وی افزود: برای خرید خودرو، باید 30 درصد قیمت پایه خودرو در حساب وکالتی خریدار موجود باشد. به این ترتیب زمانی که ثبت سفارش صورت می گیرد این مبلغ تا زمان انجام فرآیند حراج در حساب وکالتی مسدود می شود.

    فروش اموال مازاد دولتی در بورس کالا و سامانه ستاد ابلاغ شد

    وزیر امور اقتصادی و دارایی طی نامه ای نحوه اجرای جزء 1 بند ب تبصره 18 قانون بودجه سال 1401 کل کشور را ابلاغ کرد که براساس این تبصره قانونی، فروش اموال مازاد دولتی از طریق بورس کالا و سامانه ستاد انجام می شود.

    در نامه احسان خاندوزی و براساس این تبصره قانونی به رؤسای دستگاههای اجرایی ملی اجازه داده شده، اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول مازاد دولتی (به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتاد و سوم قانون اساسی) را پس از تأیید کارگروه ملی واگذاری اموال از طریق حراج عمومی در بورس کالا و یا مزایده عمومی در سامانه تدارکات الکترونیک دولت به فروش رسانده و منابع حاصل را به حساب خزانه داری کل کشور واریز کند.

    برنامه ای برای انتقال بورس کالا به وزارت صمت وجود ندارد

    معاون وزیر صمت در خصوص انتقال بورس کالا از وزارت اقتصاد به وزارت صمت، گفت: هیچ برنامه ای در این زمینه وجود ندارد.

    رضا محتشمی پور در خصوص طرح پیشنهادی برخی نمایندگان مجلس با عنوان «تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس کالا» و انتقال بورس کالا به وزارت صمت گفت: ارتباط زیادی میان وزارت صمت و بورس کالا وجود دارد چون بخش عمده ای از فعالیت های بورس کالا به عنوان بخشی از بازار سرمایه به موضوع تولید و عرضه برمی گردد و لذا به طور ثابت و مستمر جلسات میان وزارت صمت و بورس کالا برگزار می شود.

    معاون وزیر صمت تاکید کرد: اما اینکه حوزه نظارتی یا حاکمیتی بورس کالا بخواهد از وزارت اقتصاد به وزارت صمت منتقل شود، چنین چیزی نیست و برنامه ای در این زمینه وجود ندارد.

    کاهش 30 درصدی هزینه شهرداری با خرید قیر در بورس کالا

    معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از 30 درصد کاهش هزینه خرید قیر از طریق بورس کالا خبر داد.

    ابوالفضل فلاح با اشاره به خرید قیر از طریق بورس کالا، خاطرنشان کرد: این موضوع برای ما 30 درصد کاهش هزینه را به دنبال دارد.

    از نگاه معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری مزایای خرید از بورس کالا را شفافیت، حذف واسطه ها و صرفه جویی در هزینه ها و ایجاد فضای رقابتی و حضور تولیدکنندگان بدون واسطه عنوان می‌کند و در این خصوص میگوید: به جز خرید قیر، خرید میلگرد و سه پارت سیمان، یکی دیگر از اقدم های ات شهرداری بوده و صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای همراه داشته است.

    برچسب ها