عصر خودرو

تورم در اروپا رکورد تاریخی را شکست

عصر بازار- نرخ تورم در حوزه یورو به عنوان بخش قابل توجهی از اقتصاد اروپا به بالاترین میزان در تاریخ قاره سبز رسید.

تورم در اروپا رکورد تاریخی را شکست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، آمار منتشرشده از سوی دفتر آمار اتحادیه اروپا موسوم به «یورو استات»، نشان می‌دهد که در ماه جولای نرخ تورم در حوزه یورو به بالاترین میزان در تاریخ این مجموعه رسیده است.

    این آمار فاصله نسبتا زیادی با میزان تورم انتظاری و بسیار بیشتر از هدف‌گذاری تورم 2 درصدی از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا دارد..

    کارشناسان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن تورم در اروپا و حوزه یورو می‌داند زیرا طی ماه جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته قیمت حامل‌های انرژی در اروپا 39.7 درصد و طی ماه گذشته 42 درصد افزایش داشته است.

    کارشناسان می‌گویند: البته قیمت خدمات و مواد غذایی فرآوری شده نیز افزایش چشمگیری داشته و این بدان معناست که روند افزایش قیمت‌های در اروپا در حال تسری به دیگر کالاها است.

    بانک مرکزی اروپا با هدف کنترل تورم، چند هفته پیش نرخ بهره در این اتحادیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 0.5 درصد بالا برد که نخستین بار در 11 سال گذشته بود که شاهد افزایش نرخ بهره در سطح اتحادیه اروپا هستیم. البته بانک مرکزی اتحادیه اروپا گفته طی ماه‌های آینده و با هدف جلوگیری از ورود اقتصاد اتحادیه اروپا به رکود مداخلات بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام خواهد داد.

    کارشناسان رویترز پیش‌بینی کرده‌اند که در ماه سپتامبر 0.35 درصد و تا پایان سال در مجموع 0.9 درصد به نرخ بهره در اتحادیه اروپا اضافه خواهد شد.

    جلسه بعدی هیات مدیره بانک مرکزی اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر برگزار می‌شود.

    برچسب ها