عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد؛

حجم معاملات فرابورس در سال ۹۴، ۶۰ درصد رشد کرد

عصر بازار- امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در اولین نشست خبری فرابورس دد سال ۹۵ از افزایش سهم بازار فرابورس در بازار بدهی خبر داد.

حجم معاملات فرابورس در سال ۹۴، ۶۰ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» ، به گفته هامونی سهم بازار سرمایه  در این بازار در 7 سال فعالیت فرابورس از 2 درصد به 46 رسیده است. با توجه به این که طبق قانون معاملات ثانویه اوراق بدهی فقط از طریق بورس امکان پذیر است، سهم بازار فرابورس از بازار بدهی روند افزایشی خواهد داشت. زیرا فرابورس در این بازار نسبت به سایر بورس ها، سهم حداکثری دارد.

    هامونی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 17 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار فرابورس اضافه شد که مبلغی در همین حدود نیز از فرابورس به بورس تهران رفته است. در واقع 45 هزار میلیارد تومان ارزش معاملات فرابورس در سال 94 بود که نسبت به سال 93، رشد 36 درصدی داشته است.

    به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، در سال 94،  17 عرضه اولیه در فرابورس انجام شد. همچنین برای سال 95 شرکت های زیادی در صنایع کاغذی ، هتلداری، نیروگاهی، ساختمانی، حمل و نقل ریلی و دریایی و همچنین شرکت های صنعت نفت وارد این بازار خواهند شد. البته  فعالیت هایی در حوزه صنایع شیمیایی و مواد شوینده، دامداری و دامپروری و حمل و نقل هوایی نیز برنامه هایی وجود دارد که پس از درخواست این شرکت ها اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
    هامونی در ادامه به رشد نجومی در ارزش معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) اشاره کرد و گفت: در سال 93 ارزش معامله صندوق های قابل معامله به 60 میلیارد تومان رسیده که این رقم با رشد نجومی در سال 94 به عدد هزار میلیارد تومان رسیده است.

    مدیرعامل فرابورس در خصوص تسهیلات مسکن گفت: در 5 سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان از طریق این اوراق تأمین مالی خرد صورت گرفته که در سال 94 با انتشار 5.2 هزار میلیارد تومان اوراق بالغ بر 112 هزار نفر خانه دار شدند.

    وی با تأکید بر اهمیت بازار بدهی گفت: بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان از طرق مختلف تأمین مالی شده که بخش قابل توجهی از تأمین مالی پیمانکاران از طریق اسناد خزانه اسلامی صورت گرفته  که فرابورس تلاش جدی برای تعمیق این بازار انجام می دهد.
    هامونی خاطرنشان کرد: در بودجه امسال، دولت رقم بالایی در حوزه تامین مالی برنامه ریزی کرده است. ابزار این تامین مالی اوراق خزانه، اوراق مشارکت و صکوک اجاره است. مجموع این برنامه ریزی ها حدود هزار میلیارد تومان است.

    مدیرعامل فرابورس ایران همچنین در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور عنوان کرد: سرمایه گذاران خارجی اگر بخواهند وارد شرکت ها شوند، باید بین 6 ماه تا یک سال بررسی داشته ابشند. اما ورود این سرمایه گذاران به معاملات اوراق خزانه و صکوک که ضمانت دولتی دارند، سهل الوصول تر است و استقبال زیادی هم از این اوراق شده است.

    مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به بیان وضعیت راه اندازی صندوق های جسورانه (vc) پرداخت و گفت: در حال حاضر 9 درخواست برای راه اندازی صندوق جسورانه داریم و در مرحله تدوین امیدنامه است. نکته قابل توجه این است که اساسنامه اسن صندوق ها بسیار انعطاف پذیر است. در واقع حوزه اقتصاد دانش بنیان اقتصادپذیری بالایی دارد. هم اکنون نیز منابع مالی برای این صندوق ها آماده است، اما باید این اساسنامه ها با انعطاف مورد نیاز هر پروژه تدوین شود.
    وی افزود: هر صندوق جسورانه وراد یک حوزه تخصصی می شود. مدیران این صندوق ها، افراد متخصص در حوزه های مشخص شده هستند و فعالیت های عمومی ندارند.تقاضاهایی که اکنون وجود دارد در حوزه های سلامت، تکتولوژی سلامت، نانوبیو تکنولوژی، و خدمات زیست فناوری، حوزه IT و برنامه های نرم افزاری موبایل و خدمات مخابراتی است. اساسنامه برای ایجاد صندوق های مورد تقاضا در حال بررسی سازمان بورس است و به زودی اخبار خوبی منتشر می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها