عصر خودرو

اصلاح دستورالعمل تأسیس ایرلاین

سپرده‌گذاری ۲۵ درصدی برای ضمانت از شرایط تاسیس حذف شد‌

عصر بازار- طبق اصلاحیه دستورالعمل تأسیس شرکت‌های هواپیمایی مصوبه سازمان هواپیمایی، موضوع ۲۵ درصد سرمایه‌گذاری که باید به صورت سپرده از سوی سرمایه‌گذاران به عنوان ضمانت در اختیار سازمان قرار می‌گرفت، از شرایط تأسیس ایرلاین‌ها، حذف شد.

سپرده‌گذاری ۲۵ درصدی برای ضمانت از شرایط تاسیس حذف شد‌
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مقصود اسعدی سامانی در این‌باره اظهار داشت:‌ تعیین رقم کفایت سرمایه از سوی سازمان هواپیمای کشوری برای ایرلاین‌‌ها چندان کارشناسی‌شده نیست.

    دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی ‌بیان کرد:‌ این رقمی که برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و به حد نصاب رساندن سرمایه ایرلاین‌ها به عدد ‌350 میلیارد تومان، تعیین شده است، رقم بالایی است و تقریباً حضور بخش خصوصی را در این حوزه مشکل‌آفرین می‌کند.

    وی اظهار داشت: در واقع این به نوعی خارج کردن بخش خصوصی از صنعت محسوب می‌شود در حالی که باید تسهیلاتی فراهم شود تا بخش خصوصی که در صنعت وارد شده امکان حضور قدرتمندتری داشته باشد ضمن آنکه بخش خصوصی جدید هم امکان حضور داشته باشد.

    دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی برای تاسیس ایرلاین و ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه را سخت‌گیرانه دانست و گفت: ‌دستورالعمل تأسیس ایرلاین و دستورالعمل‌های عملیاتی شدن شرکت‌های هواپیمایی، مصوب سازمان هواپیمایی برای احراز توانایی مالی متقاضیان ورود به این حوزه، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده که از ورود سرمایه به این صنعت جلوگیری می‌کند.

    وی با اشاره به اینکه موضوع الزام وجود پنج فروند هواپیما و کفایت مالی در این باره مطرح است، بیان کرد: نکته قابل توجه این است که باید این شرایط تسهیل شده تا سرمایه‌های کوچک‌تر نیز بتوانند وارد این حرفه و فضای کسب و کار شوند تا فضا محدود نشود.

    دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی اضافه کرد: با توجه به آنکه فرودگاه‌های کوچک زیادی در کشور داریم که عملاً پروازی در آنها انجام نمی‌شود و یا پروازهای آنها محدود است بنابراین می‌توان شرایط را برای سرمایه‌گذاران جدید برای ورود ناوگان کوچک‌تر در کشور فراهم کرد تا بتوان شرکت‌های بیشتری را تأسیس کرد و بین فرودگاه‌های کوچک پرواز برقرار شود؛ با توجه به اینکه در حال حاضر 90 درصد پروازهای کشور در 15 فرودگاه انجام می‌‌شود و 10 درصد دیگر پروازها در 39 فرودگاه دیگر انجام می‌شود لازم است زمینه ورود سرمایه‌گذاران جدید و هواپیماهای کوچک با ظرفیت کمتر فراهم شود تا اتصال فرودگاه‌های کوچک به یکدیگر صورت گیرد.

    اسعدی سامانی به محدودیت‌ سنی هواپیماها در آیین نامه دستور‌العمل تأسیس ایرلاین‌ها اشاره کرد و گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی متقاضیان برای تأسیس‌ ایرلاین باید از هواپیماهای زیر 15 سال استفاده کنند که البته استثناهایی وجود دارد که سقف این محدودیت سنی به 20 سال برسد؛ میزان ساعت پرواز هواپیما،‌ نوع و تایپ آن و توانمندی‌ هواپیما می‌تواند سقف این محدودیت سنی را تا 20 سال افزایش دهد.‌

    دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه برای افزایش حضور بخش خصوصی، باید مقررات سرمایه‌گذاری در‌ صنعت تسهیل شود.

    * الزام سپرده‌گذاری به عنوان ضمانت از شرایط تأسیس ایرلاین‌‌ حذف شد‌

    اسعدی سامانی بیان کرد:‌ در مقررات اولیه مذکور‌ برای اخذ فول AOC باید 164 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شود، 25 درصد سرمایه‌گذاری باید به صورت سپرده از سوی سرمایه‌گذاران به عنوان ضمانت در اختیار سازمان قرار بگیرد‌ این در حالی است که باید 25 درصد سپرده شده و ضمانت آن به سازمان ارائه شود اما هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نبود این مبلغ را در بانک بلوکه کند تا بخواهد کسب و کاری داشته باشد.

    دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: به تازگی و پس از‌ تعطیلات نوروزی، تغییری کوچک در این قانون ایجاد شد.

    وی اظهار داشت: سپرده‌هایی که به عنوان ضمانت اخذ می‌شد، از دستور کار خارج ‌و دستورالعمل مربوطه در این موضوع اصلاح شد.

    دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی تأکید کرد: قطعاً ‌‌اگر مقرارت سختگیرانه سازمان هواپیمایی مانع نشود، بخش خصوصی می تواند بدون استفاده از اعتبارات دولتی و بدون تکیه بر دولت در این صنعت سرمایه‌گذاری کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها