عصر خودرو

روایت تازه رئیس کل از سفر جنجالی به امریکا؛

بانک های مردد با واشنگتن تماس بگیرند

عصر بازار- طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به برقراری رابطه بانک های اروپایی با ایران تأکید و اعلام کرده که هر بانکی در این زمینه تردید دارد می‌تواند با واشنگتن تماس گیرد.

بانک های مردد با واشنگتن تماس بگیرند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ولی الله سیف که در جریان سفر به امریکا به بیان اظهاراتی جنجالی درباره برجام پرداخته و گفته بود برجام تقریبا هیچ چیز برای ایران نداشته بعد از بازگشت به ایران به بیان موضوعات دیگری پرداخته است.

    رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با وزیر دارایی آفریقای جنوبی ضمن تاکید بر اینکه تحریم‌ها، در حال حاضر محدودیتی در فعالیت بانکی ما با دیگر کشورها جز آمریکا ایجاد نمی‌کند، گفت: در توافق ایران و کشورهای 1+5 تمام تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده اما تحریم‌های اولیه باقی مانده است که ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ندارد.

    سیف  با اشاره به اینکه بانک‌های کوچک و متوسط در برقراری ارتباط با بانک‌های ایران مشکلی ندارند، افزود: بانک‌های بزرگ به دلیل جریمه‌هایی که از طرف آمریکایی‌ها اعمال شد از برقراری روابط بانکی با ایران، هراس و تردید دارند و این موضوع باعث کُندی در عادی سازی روابط بانکی شده است.

    رئیس کل بانک مرکزی درخصوص مباحث اخیر بین ایران و آمریکا گفت: موضوعات مورد بحث بین دو کشور در نهایت منجر به تاکید آقای کری، وزیر خارجه آمریکا به بانک‌های اروپایی برای همکاری با بانک های ایران شد و اعلام کرد هر بانکی در این زمینه تردید دارد می‌تواند با واشنگتن تماس گیرد.

     تحریم های بانکی مادر تحریم های هسته ای علیه ایران محسوب می شود و کارشکنی آمریکا در لغو این تحریم ها و ادامه سیاست ارعاب و تهدید بانک های خارجی برای برقراری رابطه با ایران باعث شده است تا چرخ مراودات بانکی و به تبع آن همکاری های اقتصادی ایران با دنیای خارج به گردش در نیاید.

    این مسائل باعث شد تا سیف در شورای روابط خارجی آمریکا با بیان "در حال حاضر ما نمی‌توانیم از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران استفاده کنیم" بگوید: قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با ایران، باید به تمام آنچه تعهد داده‌اند عمل کنند، حتی اگر به این معنا باشد که قوانین و تنظیمات خود را تغییر دهند.

    وی تأکید کرده که آنها (طرف مذاکره کننده) باید هر کاری را که لازم است برای عمل به تعهدات انجام دهند. اگر این به‌معنای برقراری ارتباطات چهره به چهره بیشتر با بانک‌های بین المللی است تا به آنها اطمینان داده شود که به‌خاطر کار با ایران جریمه نخواهند شد، اگر این به‌معنای تغییر در قوانین و مقررات برای دسترسی به سیستم مالی آمریکاست، هر کاری را که لازم است، آنها باید انجام بدهند، در غیر این صورت، برجام بر اساس مفادش از هم خواهد پاشید.

    در جریان سفر به امریکا، سیف دیداری هم با وزیر خزانه داری امریکا داشت که البته خبر رسمی از آن دیدار بیرون نیامده بود.

    رئیس کل بانک مرکزی اما بعد از این سفر و در جریان دیدار با وزیر دارایی افریقای جنوبی در تهران، گفته است که در ملاقاتم با آقای جک لو وزیر خزانه‌داری امریکا، ایشان تایید کردند که وضعیت ایران بسیار مناسب است منتها باید قدم‌های دیگری نیز برداشته شود.

    سیف، اقدام دیگر در این خصوص را تقویت ساختار مالی و ترازنامه بانک‌های ایرانی عنوان کرد و افزود: تقویت ذخایر مطالبات مشکوک‌الوصول و همچنین افزایش سرمایه در بانک‌ها مدنظر ماست که به سرعت در حال انجام است.

    هرچند سیف مشخصاً اعلام نکرده که منظور جک لو از اینکه باید "قدم های دیگری برداشته شود" کدام کشور است؟ آیا بعد از انهدام بخش مهمی از فناوری هسته ای ایران، بازهم نیاز است ایران قدم های دیگری را برای اجرایی شدن برجام بردارد؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها