عصر خودرو

توطئه جدیدنفتی عربستان علیه ایران

سعودی‌ها چوب حراج بر سابیک زدند

عصر بازار- قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح توطئه جدید نفتی عربستان علیه صنایع پتروشیمی ایران، گفت: ایران به پشتوانه مزیت ذخایر گاز به زودی از عربستان در تولید پتروشیمی سبقت می‌گیرد.

سعودی‌ها چوب حراج بر سابیک زدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محمدحسن پیوندی درباره توطئه جدید عربستان سعودی برای فروش اموال و دارایی‌های شرکت سابیک و ممانعت از بازگشت سرمایه گذاران به صنایع پتروشیمی ایران، گفت: جذابیت‌‌های صنایع پتروشیمی ایران به مراتب از سابیک عربستان سعودی است.

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه قطعا بازار سرمایه به سمت جذابیت‌های بالاتر اقتصادی حرکت می‌کنند، تصریح کرد: در دوران پسا تحریم قطعا اگر از امکانات و ظرفیت های استفاده بشود امکان تحقق اهداف توسعه صنعت پتروشیمی ایران وجود دارد.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه‌های جدید توسعه صنعت پتروشیمی باید ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا سال 2020 میلادی به 120 میلیون تن در سال افزایش یابد، اظهار داشت: علاوه بر این این ظرفیت تا سال 2025 میلادی قطعا تا 180 میلیون تن در سال قابل افزایش است.

    وی از متنوع بودن سبد تامین خوراک صنایع پتروشیمی به عنوان مهمترین برگ برنده ایران در رقابت با عربستان سعودی نام برد و افزود: هم اکنون درحالی سبد تامین خوراک صنایع پتروشیمی ایران شامل گاز اتان، میعانات گازی، گاز مایع و نفتا بوده که عربستان سعودی برای توسعه صنعت پتروشیمی صرفا خوراک نفت خام و گاز مایع حاصل از استحصال نفت را در اختیار دارد.

    پیوندی با یادآوری اینکه عربستان سعودی به پشتوانه تولید روزانه 10 میلیون بشکه نفت می تواند خوراک صنایع پتروشیمی خود را تامین کند، تاکید کرد: قطعا با کاهش تولید نفت عربستان، ظرفیت تامین خوراک صنایع پتروشیمی این کشور هم کاهش می‌یابد.

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه بر خلاف عربستان، ایران نه تنها نفت خام بلکه از ذخایر عطیم گاز طبیعی برای توسعه صنایع پتروشیمی برخوردار است، تبیین کرد: تنوع خوراک می تواند مهمترین مزیت برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران در دوران پسا تحریم باشد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه اخیرا عربستان سعودی برای جبران این خلا به سمت ساخت پترو پالایشگاه‌ها اقدام کرده است، تاکید کرد: اما پایین بودن تنوع تامین خوراک مهمترین پاشنه آشیل توسعه صنعت پتروشیمی در عربستان است.

    وی همچنین با اعلام اینکه هم اکنون در صنایع پتروشیمی عربستان صرفا تولید محصولات خام پتروشیمی اتفاق می افتد، گفت: در صنایع پتروشیمی این کشور تنها با یک مرحله فرآیند محصولات خام و نیمه خام پتروشیمی تولید شده و صنایع تکمیلی پتروشیمی در این کشور توسعه نیافته است.

    پیوندی با اشاره به توسعه متوازن تر صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران در مقایسه با عربستان سعودی، اظهار داشت: علاوه بر این در صنایع پتروشیمی عربستان سعودی تمامی فعالیت ها از تامین سرمایه، دانش فنی و تکنولوژی، ساخت و حتی بهره برداری از مجتمع های پتروشیمی توسط شرکت‌های خارجی انجام می شود.

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: بر خلاف عربستان، در صنایع پتروشیمی ایران در بخش های مختلف تولید دانش فنی محصولات جدید تا ساخت و بهره برداری توسط متخصصان داخلی انجام می شود و صرفا بخشی از منابع مالی توسط شرکت های خارجی تامین می‌شود.

    وی با اشاره به تکمیل زنجیره‌های ارزش تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری در ایران، خاطرنشان کرد: صنایع پتروشیمی کشور آن قدر جذابیت سرمایه گذاری دارد که عربستان با فروش سهام، اموال و دارایی‌های سابیک نمی‌تواند مانع بازگشت سرمایه گذاران به ایران شود.

       

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها