عصر خودرو

سرمایه‌گذاران خرد به روند کوتاه‌مدت خوش‌بین هستند

تردید متخصصان به توان طلا

عصر بازار- اونس طلا در هفته گذشته با تنها ۲ دلار افت به قیمت ۱۲۳۲ دلار رسید، اما در طول ۵ روز کاری افت‌وخیزهای شدیدی را تجربه کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را دچار تردید و اختلاف کرده است. بر اساس آخرین نظرسنجی‌های دوقلوی «کیتکو» در حالی که سرمایه‌گذاران خرد رشد قیمت‌های طلا در هفته جدید کاری را انتظار دارند، کارشناسان حرفه‌ای نسبت به تقویت کوتاه‌مدت فلز زرد تردید دارند. این دومین هفته پیاپی است که نظر سرمایه‌گذاران خرد و کلان با هم متفاوت است.

تردید متخصصان به توان طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،در این هفته، چند بانک مرکزی درباره سیاست پولی بیانیه منتشر خواهند کرد که مانند همیشه بیانیه فدرال رزرو بیش از همه مورد توجه خواهد بود.

    نظرسنجی‌های دوقلو

    در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو، 602 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 434 نفر معادل 72 درصد، افزایش و 113 نفر معادل 18 درصد پاسخ دهندگان، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 59 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. خوش‌بینی 72 درصدی به طلا این هفته در حالی دیده می‌شود که در نظرسنجی قبلی، 66 درصد سرمایه‌گذاران خرد به فلز زرد امید داشتند.

    با این حال، در میان کارشناسان، خبری از خوش‌بینی به روند فلز زرد نیست. البته برآیند نظر کارشناسان هم قاطعانه همسو با کاهشی‌ها نیست. در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 5 نفر معادل 28 درصد، افزایش و 8 نفر معادل 44 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 5 نفر دیگر هم نظری خنثی داشته‌اند. کارشناسان مشاور کیتکو شامل معامله‌گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و تحلیلگران فنی هستند که در نظرسنجی قبلی، 47درصدشان کاهشی بودند.


    تحلیل حرفه‌ای ها

    با آنکه تحلیلگران بازار طلا انتظار کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت دارند، چشم‌انداز کاهشی آنها با این واقعیت درآمیخته که قیمت‌ها در هفته جدید احتمالا در بازه‌ای خاص محبوس خواهند ماند. همچنین مرز حمایتی 1220 دلار افت زیاد را دشوار می‌کند. ریچارد بیکر، دبیر «خبرنامه اورکا ماینر» می‌گوید: «قیمت‌های طلا در بازه فعلی معاملاتی خواهد ماند، در واقع بین کف ناشی از نرخ‌های بهره منفی مثلا در اروپا و ژاپن و سقفی متاثر از مسیر نرخ بهره آمریکا. شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تریدینگ» می‌گوید این واقعیت که جهش با فروش خنثی شده، نشانه‌ای کاهشی است، با این حال می‌افزاید که اگر اونس در هفته آینده در آستانه نشست سیاست پولی فدرال رزرو، سطح حمایتی 1228 دلا را حفظ کند، نشانه نیرومندی برای خرید به بازار مخابره خواهد شد. آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی» می‌گوید که انتظار ادامه عقب‌نشینی را دارد، عقب‌نشینی که بخشی از اصلاح خوب بازار پس از فصل اول سال خواهد بود. با این همه او درباره روند طولانی مدت، افزایشی مانده؛ چراکه به گفته او اصلاح‌های کنونی از اصلاح‌های فصلی قبلی، کوچک‌تر و مختصرتر هستند: «من می‌گویم این هفته کاهش قیمت داریم، اما طلایمان را نمی‌فروشیم.»


    هفته نرخ بهره

    در روزهای پیش رو، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بیش از هر رویدادی جلب توجه خواهد کرد، اما دیگر رویدادها و داده‌های مهم هفته را نیز می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. نشست مذکور روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد تا چهارشنبه شب هم شاهد انتشار بیانیه بانک مرکزی‌ آمریکا و هم شاهد سخنرانی جنت یلن، رئیس این نهاد باشد. متن مذاکرات نشست ماه مارس کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست آوریل وجود ندارد، با این همه این احتمال برای ماه‌های آینده وجود دارد. چنین افزایشی به نفع دلار و به ضرر طلا خواهد بود. نوسان‌های دلار پیش و پس از این نشست هم به‌طور غیرمستقیم مهم‌ترین عامل اثرگذار بر طلا خواهد بود.

    اونس طلا در 30 روز منتهی به جمعه سوم اردیبهشت (22 آوریل) کمی بیش از 12 دلار رشد کرده که معادل افزایش 60/ 1 درصدی قیمت آن در این دوره است. رشد یک سال منتهی به این تاریخ به 24/ 3 درصد می‌رسد. اگر سال 2016 را مدنظر قرار دهیم، طلا تا پایان هفته سوم آوریل، بیش از 16 درصد جهش داشته است. اونس فلز زرد در حالی در هفته گذشته روند پرنوسانی را از سر گذراند که هفته را با اختلاف‌نظر در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت آغاز کرده بود. در ابتدای هفته گذشته در شرایطی که کارشناسان حرفه‌ای انتظار داشتند طلا بخش دیگری از ارزش خود را از دست بدهد، سرمایه‌گذاران خرد به امید افزایش قیمت‌ها بودند. اکنون در مورد هفته جدید کاری هم اختلاف‌نظرها ادامه دارد تا آخرین هفته ماه آوریل، هفته جذابی برای بازارهای جهانی فلزهای گرانبها باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها