عصر خودرو

شاخص ارزی به محدوده ۳۴۸۰ تومان رسید

رهایی دلار از بند دوم

عصر بازار- روز گذشته، دلار پس از گذشت حدود ۸ روز از محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان خارج شد تا هیجان معامله‌گران ارزی کمی افزایش یابد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی با ۱۲ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۴۸۲ تومان رسید.

رهایی دلار از بند دوم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب، دلار که از تاریخ 29 فروردین تا 4 اردیبهشت در بازه 3 هزار و 465 تومان تا 3 هزار و 475 تومان زندانی بود، روز یکشنبه از این حبس خارج شد. پیش از آن نیز شاخص ارزی حدود 12 روز (از 18 تا 28 فروردین) در بازه 3 هزار و 470 تومان تا 3 هزار و 493 تومان حبس شده بود. در حالی که حبس اول با ثبت قیمت 3 هزار و 465 تومان پایان یافت، حبس دوم با افزایش شاخص ارزی به‌گونه‌ای متفاوت به پایان رسید. این روند به آن معناست که دلار با وجود 2 بار رهایی از حبس بازه‌ای همچنان در بازه بزرگ‌تری محبوس است.

    به گفته فعالان، تحرکات خالی فروشان ارزی و معامله‌گران سکه دو عاملی بودند که به رشد دلار کمک کردند. خروج دلار از محدوده 3 هزار و 470 تومان موجب شده که در برخی از معامله‌گران این انتظار ایجاد شود که این ارز به سرعت به سوی کانال 3 هزار و 500 تومان حرکت خواهد کرد. این در حالی است که گروه دیگری،‌ افزایش روز یکشنبه را عادی و حاصل نوسانات طبیعی بازار دانسته‌اند و اعتقاد ندارند که دلار در جاده صعودی قرار گرفته است. همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر صعودی قرار گرفت و با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 23 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، معامله‌گران سکه با ورود به بازار ارز سعی کردند ارزش دارایی خود را بالا ببرند تا آن را در بهترین قیمت ممکن به فروش برسانند.

    فعالان بازار ارز افزایش روز یکشنبه را بیشتر به 2نیروی « تحرکات خالی فروشان ارزی» و «تحرکات معامله‌گران سکه» نسبت دادند. به گفته فعالان، به هنگام تسویه معاملات امروزی در روز شنبه تعدادی از خالی‌فروشان ارزی ناچار شدند که برای پرداخت تعهد خود اقدام به خرید دلار کنند و همین نیرو کمی به افزایشی شدن بازار کمک کرد. به گفته حاضران در بازار، خالی‌فروش ارزی در نهایت زمانی باید اقدام به خرید ارز کند و در ساعات انتهایی روز شنبه بخشی از آنها ناچار به این کار شدند. همین موضوع در ابتدای روز یکشنبه ادامه یافت تا قیمت بیشتر افزایشی شود. روز یکشنبه، معامله‌گران فلز گرانبهای داخلی نیز سعی داشتند با بالا نگه داشتن ارزش دلار، سکه خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

    به اعتقاد برخی فروشندگان باتجربه بازار سکه، هنگامی که بازارهای جهانی بسته و بهای اونس ثابت است، معامله‌گران سکه وارد بازار ارز می‌شوند تا با نیروی خود قیمت را در جهتی حرکت دهند که به آن تمایل دارند. به گفته فعالان، پایین آمدن اونس از میانه کانال هزار و 200 دلار موجب شده که نگاه سکه‌بازان به آینده فلز زرد با ابهام بیشتری مواجه شود. همین موضوع موجب شده که آنها سعی کنند با بالا نگه داشتن ارزش دلار، سکه خود را در بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند و ریسک نگهداری آن را به جان نخرند. در حالی که برخی از فعالان بازار نوسانات روز یکشنبه را به تحرکات دو دسته از معامله‌گران نسبت داده بودند، عده دیگری در بازار عقیده متفاوتی داشتند. برخی بالا رفتن جزئی دلار را به اختلاف نرخ تورم داخلی و خارجی نسبت دادند؛ گروهی نیز این افزایش را طبیعی دانستند و اظهار کردند که نوسانات بازار چنان اندک بوده که نمی‌توان صحبت از تغییر مسیر دلار کرد. در این فضا، کسانی که افزایش قیمت را به تحرکات دلالان نسبت داده‌اند، انتظار افزایش قیمت بیشتر را دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها