عصر خودرو

طرح مجلس برای قیمت‌گذاری دستوری عامل نزول اخیر بورس است

عصر بازار- طرح مجلس مبنی بر «سیاست‌های تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس‌های کالایی» بی تاثیر بر معاملات چند روز گذشته بازار سهام نبود و ترس ایجاد شده در بین سهامداران و نیز عدم ورود نقدینگی به بورس، زمینه‌ساز ایجاد شتاب در ریزش اخیر شاخص بورس بوده است.

طرح مجلس برای قیمت‌گذاری دستوری عامل نزول اخیر بورس است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی که از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تدوین و در دست بررسی صحن قرار دارد، در چند وقت گذشته با انتقادهای زیادی از سوی کارشناسان اقتصادی مواجه شده است.

    این طرح مجلس حاشیه‌های زیادی را با خود به همراه داشته و اکثر فعالان بازار معتقدند؛ این تصمیم مجلس از جمله اقدامات عجولانه‌ای است که به طور حتم در آینده‌ای نزدیک زمینه‌ساز معضلات و مشکلات زیادی خواهد بود و اقتصاد کشور را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

    این طرح که به گفته کارشناسان با ابهام‌های زیادی مواجه است، مقدمات تشکیل یک گروه را فراهم می کند که به نوعی ضریب نفوذ دخالت‌ها در معاملات بورس کالا را افزایش می دهد؛ این درحالیست که چنین سیاستی بارها مورد اعتراض اکثر مسوولان ارشد کشور قرار گرفته و دولت هم در نخستین روزهای آغاز به کار خود مخالفت خود با چنین سیاستی را اعلام کرده است.

    اعلام خبر طرح مجلس با عنوان «سیاست‌های تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس‌های کالایی» فعالان حاضر در اقتصاد کشور را بر آن داشت تا هر چه سریعتر به منظور جلوگیری از اجرای آن مکاتباتی را با رییس جمهور انجام دهند تا با مطرح کردن تبعات به کارگیری این طرح، دولت سیزدهم را متوجه این طرح حاشیه‌ساز مجلس کنند.

    به دنبال چنین مسایلی، معاون اول رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به وزارت اقتصاد ، مخالفت دولت را با این طرح اعلام کرد و وزارت اقتصاد را مسوول پیگیری این موضوع دانست.

    همچنین «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانه اعتراض به این طرح مجلس طی نامه‌ای از «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار مجلس خارج و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع و با اصلاحات اساسی و رفع ابهام به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار الحاق شود.

    اکنون تبعات چنین تصمیمی از سوی مجلس تا جایی پیش رفته که منجر به ترس سهامداران براس سرمایه گذاری در بورس و نیز خودداری از ورود سرمایه هایشان به این بازار به منظور جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی در بازار سهام شده است.

    برچسب ها