عصر خودرو

دلار صدرنشین ارزهای جهان شد

عصر بازار- روز گذشته سهام آسیایی سقوط کرد و دلار به بالاترین حد دو دهه اخیر در برابر یورو رسید؛ زیرا ترس سرمایه‌گذاران از اینکه این قاره جهان به سمت رکود سوق یابد بیشتر از گذشته شده است.

دلار صدرنشین ارزهای جهان شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، در حالی که مشکلات انرژی اروپا سایه‌ای طولانی بر چشم‌انداز اقتصادی انداخته است، امروز (پنج‌شنبه) نیز یورو در برابر دلار در نزدیکی پایین‌ترین سطح دو دهه اخیر خود در نوسان بود. یورو پس از سقوط به 1.01615 دلار در روز چهارشنبه که برای اولین بار از اواخر سال 2002 رخ داد، تقریبا ثابت و در 1.01845 دلار قرار گرفت.

    شاخص دلار  که این ارز را در برابر 6 همتا ازجمله یورو، استرلینگ و ین ارزیابی می‌کند نزدیک به بالاترین حد خود در 20 سال گذشته در 107.27 بود.

    استراتژیست‌های وست‌پک (Westpac) معتقدند که خطر رکود ایالات‌متحده به‌طور دوره‌ای ارزش دلار را کاهش می‌دهد اما کاهش هزینه انرژی اروپا تهدید بزرگتری برای چشم‌انداز رشد اقتصادی منطقه یورو است.

    روند صعودی گسترده‌تر میان‌مدت شاخص دلار احتمالا مدتی ادامه خواهد داشت و زمینه کاهش بیشتر قیمت‌گذاری برای تشدید سیاست بانک مرکزی اروپا وجود دارد.

    این مشکلات بر سر اقتصاد اروپا درست زمانی رخ می‌دهد که بانک مرکزی اروپا در حال آماده شدن برای افزایش هزینه‌های استقراض برای اولین بار از سال 2011 است.

    بازدهی شاخص 10 ساله خزانه‌داری در معاملات روز پنجشنبه توکیو یک شبه از 2.935 درصد به 2.904 درصد کاهش یافت، زمانی که به دلیل سیگنال‌های متناقض در مورد چشم‌انداز سیاست، بازدهی به پایین‌ترین حد بیش از یک ماهه 2.746 درصد کاهش یافت.

    نرخ دلار به ین که به شدت به تغییرات در بازدهی بلندمدت ایالات‌متحده حساس است، پس از عقب‌نشینی از بالاترین سطح 24 سال گذشته در پایان ماه گذشته، با کاهش 0.07 درصدی به 135.79 ین رسید و در اطراف آن سطح تثبیت شد.

    نظرسنجی رویترز نشان داد که تحلیلگران انتظار دارند این جفت ارز تا پایان سال بالای 130 باقی بمانند، اگرچه تنها هفت نفر از 61 پاسخ‌دهنده انتظار دارند که این ارزها ضعیف‌تر از ارزش کنونی خود باشند و چهار نفر از آنان افزایش به 140 را پیش‌بینی کردند.

    استرلینگ تغییر اندکی در برابر دلار داشت و پس از افت یک شبه به پایین‌ترین سطح از مارس 2020 در برابر دلار رسید.

    روبل روسیه کاهش شدید جلسه قبل را در روز چهارشنبه افزایش داد و به پایین‌ترین حد خود از اواخر ماه مه در برابر دلار و یورو رسید. یک هفته پیش روبل به بالاترین میزان در بیش از هفت سال گذشته رسید اما از آن زمان تاکنون بیش از 20 درصد در برابر دلار کاهش یافته است.

    برچسب ها