عصر خودرو

چشم انداز قیمت نفت برنت در میان نگرانی‌های رکودی

عصر بازار- قیمت نفت برنت پس از اینکه در اوایل جولای به قله ۱۲۳ دلار رسید، در یک روند نزولی قرار گرفت. اگرچه روند بلند مدت صعودی است ولی سرمایه گذاران بدلیل افزایش نگرانی ها در خصوص تقاضا جذابیت زیادی در قیمت ها نمی بینند. حتی کمتر شدن تولید اوپک هم بدلیل مشکلات برخی اعضای تولیدکننده نتوانسته مومنتوم صعودی پر شتابی را در افزایش قیمت ها ایجاد نماید. با وجود کاسته شدن از شدت قرنطینه ها در چین و امیدواری به افزایش فعالیت بنگاه های اقتصادی، چشم انداز اقتصادی برای ادامه سال در هاله یی از ابهام قرار دارد و موجب شده تا نفت برنت در بازه ی بین ۱۱۴ و ۱۰۴ دلار سرگردان شود. این در شرایطی است که قیمت ها حوالی میانگین ۱۰۰ روز اخیر خود قرار دارند.

چشم انداز قیمت نفت برنت در میان نگرانی‌های رکودی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه (سنا)، شدت گرفتن سیاست های انقباضی توسط بانک های مرکزی یکی از اصلی ترین دلایل نااطمینانی های کنونی است که بر بازار نفت فشار وارد می کند. نفت که از تورم فزاینده در سه ماهه اول امسال سود می برد، با برنامه بانک های مرکزی برای مهار تورم رشد خود را متوقف کرد. حال بنظر می رسد که بازار انرژی اثر منفی سیاست های انقباضی بر بنگاه های اقتصادی را در قیمت لحاظ می کند. چرا که افزایش نرخ بهره و فشار هزینه یی بر تسهیلات بنگاه ها در حالی که هزینه های تلوید بدلیل تورم افزایش کم سابقه یی یافته می تواند بسیاری از شرکت ها را وادار به کاهش فعالیت اقتصادی کند که به معنای کاهش مصرف انرژی خواهد بود. گذشته از این، گزارش های سازمان بهداشت جهانی از گسترش ویروس کرونا نیز نشان می دهد که هنوز آمار ابتلا در یک سیکل رفت و برگشتی رو به افزایش دوباره گذاشته است که می تواند یک عامل محدود کننده ی دیگر در پایان تابستان باشد.

    برخی شواهد مربوط به رکود احتمالی اقتصادی را می تواند در گزارش های اقتصادی جستجو کرد. با وجود برگشتن شاخص مدیران خرید چین در بخش تولید به بالاتر از سطح 50 و بهبود فعالیت های تجاری در ماه گذشته بدنبال کاهش محدودیت های ناشی از همه گیری، اقتصاد ایالات متحده با ادامه کاهش شاخص های تولیدی و کاهش اعتماد مصرف کننده روبروست. رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول به منفی 1.6 درصد رسید که نشان می دهد اقتصاد کوچک تر شده است. علاوه بر آن پیش بینی های برخی مقامات فدرال رزرو حاکی از کاهش 2.1 درصدی تولید ناخالص ملی در سه ماهه دوم است که هشدار بسیار جدی برای تحقق یافتن رکود اقتصادی است.

    نوسان قیمت نفت بین 114 و 104 دلار در حالی روی می دهد که داده های اوپک نشان می دهد سطح تولید کمتر از میزان برنامه ریزی شده بوده است. میزان صادرات 10 کشور عضو سازمان کشورهای وتلید کننده نفت حاکی از افت روزانه 100 هزار بشکه طی ماه ژوئن است که تولید روزانه این سازمان را به 28 میلیون و 520 هزار بشکه رسانده است. در حالی که بر اساس برنامه قبلی اوپک قرار بود 275 هزار بشکه در روز به تولید اضافه کند. مهم ترین دلیل آن هم کاهش تولید لیبی و نیجریه بوده که افزایش تولید عربستان را تقریبا خنثی نموده است. تولید لیبی بدلیل ناآرامی های داخلی از 865 هزار بشکه به 365 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

    با در نظر گرفتن عوامل موثر بر عرضه و تقاضا می توان گفت نگرانی ها از رکود اقتصادی تحت تاثیر تورم کم سابقه و سیاست های انقباضی بسیار شدید بانک های مرکزی بازیگر اصلی بازار نفت است. بطوری که نقش کاهش عرضه و انتظارات رشد تقاضای فصلی در تابستان را کمرنگ کرده است. در چنین شرایطی دنبال کردن متغیرهای مهم مربوط به عملکرد اقتصادی می تواند سرنخ بهتری از آینده قیمت بدست دهد.

    چشم انداز تکنیکال نفت برنت

    برنت در نمودار روزانه در بازه بین 115.97 دلار و 104.68 دلار در حال معامله است و قیمت پس از شکستن خط روند صعودی هفت ماهه اش یک ریباند از ناحیه ی مقاومتی خط روند شکسته شده و میانگین متحرک ثبت کرده است. با این حال اسیلاتورهای قدرت روند از عقب نشینی نسبی فروشندگان خبر می دهند که می تواند بعنوان علامتی از ادامه روند خنثی در محدوده کنونی تعبیر شود. برای تثبیت یک روند نزولی جدید لازم است که فروشندگان قدرت کافی برای غلبه بر حمایت 104.68 دلار را بدست آورند. شکسته شدن این حمایت می تواند راه را برای هدف پایین تر در سطح 96.86 دلار باز کند. در غیر اینصورت، سیگنال حرکت صعودی زمانی صادر خواهد شد که خریداران به بازی برگردند و یک حرکت پایدار بالاتر از 115.97 دلار را شکل دهند. عبور از این سقف قیمتی می تواند آن ها را به پس گرفتن قله 123.30 دلار امیدوار نماید.

    علی مرتضوی، مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو

    عضو انجمن تحلیلگران تکنیکال بریتانیا

    برچسب ها