عصر خودرو

آغاز مرحله تحول اقتصادی و پسا نفتی عربستان از فردا

عصر بازار- عربستان سعودی از فردا دوشنبه برنامه تحول اقتصادی جدید خود به منظور پایان وابستگی اقتصادی سعودی به نفت را آغاز می‌کند.

آغاز مرحله تحول اقتصادی و پسا نفتی عربستان از فردا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روز دوشنبه (فردا-25 آوریل) عربستان مرحله تحول اقتصادی و آغاز مرحله‌ عدم وابستگی اقتصاد به نفت را تحت عنوان «چشم‌انداز عربستان 2030» آغاز خواهد کرد.

    روزنامه «عکاظ» عربستان امروز نوشت، این همان طرحی است که «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان اخیرا از آن سخن گفت و اعلام کرد در چشم‌انداز جدید عربستان این کشور منابع درآمد ملی خود را متنوع خواهد کرد تا به این ترتیب وارد دوران پس از نفت شود.

    قرار است بر اساس این طرح عربستان بزرگترین صندوق ذخیره ارزی جهان را داشته باشد که بعد از عرضه اولیه 5% از سهام شرکت ملی نفت آرامکو به عموم، حجم ذخایر این صندوق به 2 تریلیون (دو هزار میلیارد) دلار خواهد رسید.

    شرکت نفتی آرامکو تحت تملک دولت مرکزی عربستان است و از لحاظ مالکیت ذخایر (نفت و گاز) به‌ عنوان یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود.

    هفته‌نامه خبری «اکونومیست»، روز شنبه (23 آوریل) با پرداختن به تحولات جدید اقتصادی عربستان نوشته این کشور می‌خواهد از نوسان قیمت نفت در امان باشد و به همین دلیل ایده‌های «بن سلمان» را بسیار «جالب» توصیف کرده است.

    احتمال می‌رود این طرح جدید بر حوزه‌های بهداشت، آموزش و دیگر بخش‌های دولتی تأثیرگذار باشد به همین دلیل باید بخش خصوصی در عربستان سطح جدیدی از مسئولیت‌ها را تجربه کند و به شهروندان این کشور خدمات خود را عرضه کند.

    تمایل بن سلمان به اقتصاد مارگارت تاچری

    محمد بن سلمان پیش از این در گفت‌وگو با اکونومیست گفته بود تحولاتی که قصد دارد در اقتصاد عربستان ایجاد کند به تغییراتی که «مارگارت تاچر» نخست وزیر پیشین بریتانیا در اقتصاد این کشور اعمال کرده بود، شبیه است.

    خصوصی‌سازی یکی از محورهای اصلی برنامه‌های اقتصادی مارگارت تاچر بود که در سال 1986 میلادی به آزادسازی و مقررات زدایی بخش مالی انگلستان دست زد؛ اما خصوصی‌سازی و آزادسازی بازار برای مصرف کنندگان همیشه سودمند نبوده. افزایش قیمت انرژی یکی از مشکلات امروز شهروندان بریتانیایی است.

    گرچه اعضا و طرفداران حزب کارگر بریتانیا اعتقاد دارند اقدامات مارگارت تاچر به تضعیف نقش سندیکاها در این کشور منجر شد اما درباره مبارزه موثر وی با نرخ تورم در بریتانیا بین کارشناسان اتفاق نظر وجود دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها