عصر خودرو

پیش‌بینی افزایش صادرات ایران به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱

عصر بازار- معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تراز تجارت خارجی ایران در دو ماه ابتدای سال جاری مثبت بود، گفت: پیش بینی می‌شود میزان صادرات امسال به ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار برسد.

پیش‌بینی افزایش صادرات ایران به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مهدی صفری روز پنجشنبه در کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم در ارتباط با  توسعه تجارت با کشورهای همسایه‌ها، افزود: وزارت امور خارجه در زمینه هشت یا 9 مولفه و شیوه برای ارزآوری کشور فعالیت دارد.

    وی ادامه داد: این فاکتورها شامل صادرات، واردات، ترانزیت، دیپلماسی انرژی، برق و آب، صدور خدمات مهندسی و ترانزیت در شاخه‌های مختلف و انتقال تکنولوژی هستند.

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه بیان کرد: به عنوان مثال در زمینه ارزآوری واردات، کالای مورد نیاز ممکن است از یک منطقه خاص تامین شود که سعی می‌کنیم این نیاز را از چند کشور تامین کنیم.

    صفری با بیان اینکه در چند ماه گذشته اقلامی به مجموعه کالاهای وارداتی کشاورزی افزوده شده است اظهار داشت: همچنین برای تکنولوژی‌های مورد نیاز کشور ارز صادر می‌کنیم که از جمله آن می‌توان به حوزه‌هایی مانند دارو، مواد غذایی، پرورش مرغ یا تخم مرغ و سایر کالاها اشاره کرد.

    وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را واردات کود دانست و تصریح کرد: کود پتاس و فسفات از چین وارد می‌شود که در ماه‌های اخیر از کشورهای دیگر نیز واردات داریم و توافقات لازم در این زمینه انجام شده است.

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: توافق شده کالاهایی مانند ذرت، جو و گندم وارد و در مقابل محصولات شیمایی مانند کود اوره در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد.

    وی با اشاره به اینکه صدور خدمات مهندسی برای ما مهم است، تصریح کرد: در کشورهایی از قبیل عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای خلیج فارس و عمان همچنین آفریقا و آمریکای لاتین این کار را انجام می‌دهیم.

    صفری با اشاره به ارزآوری ترانزیت عنوان کرد: در این زمینه کریدور شمال - جنوب بر دو پایه چابهار، بندرعباس، آسیای مرکزی، روسیه، قفقاز و از طریق قفقاز - گرجستان به دریای سیاه و سپس به اروپا و کریدور پاکستان - ایران - قفقاز- گرجستان به اروپا و کریدور ترکیه - ایران - پاکستان به چین و برعکس فعال است.

    وی با اشاره به وضعیت صادرات با کشور افغانستان و هم مرزی آن با خراسان جنوبی گفت: وضعیت این کشور از گذشته تاکنون پایدار نبوده است لذا باید تجار و بخش خصوصی تمرکز خود را به کشورهای دیگر نیز لحاظ کنند.

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه افزود: اتاق‌های بازرگانی سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی باید با همدیگر کنسرسیومی در جهت صادرات تشکیل دهند.

    وی بیان کرد: در زمینه محصولات کشاورزی مطرح شد که خراسان جنوبی کشت فراسرزمینی را در کشور افغانستان در دستور کار قرار دهد که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

    صفری با بیان اینکه به دنبال این هستیم صادرات کشور متوقف نشود، اظهار داشت: در ارتباط با کالاهای مورد نیاز دامپروری سراغ مناطقی مانند آفریقا رفته‌ایم.

    وی تصریح کرد: خراسان جنوبی نباید تنها روی کشور افغانستان تمرکز کند بلکه مبادلات تجاری و صادرات با کشورهای پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیایی نیز باید مدنظر قرار بگیرد.

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه عنوان کرد: در زمینه محصولاتی مانند مصالح ساختمانی، سیمان، محصولات کشاورزی، سنگ آهن و محصولات استراتژیک هم می‌توان صادرات داشته باشید.

    وی یادآور شد: در بازدیدی که امروز از مرز ماهیرود و یزدان خراسان جنوبی انجام دادیم برخی مشکلات از قبیل نبود زیرساخت‌ها وجود داشت که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

    صفری با تاکید بر اینکه نظارت و کنترل در مرز از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: باید از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در مرزهای استان به درستی استفاده شود.

    وی افزود: درخواست‌ها و مطالبات مربوط به مرزهای خراسان جنوبی باید از طریق استانداری به ما ارسال شود وظیفه ما نیز پیگیری و رفع مشکلات بوده و خود را موظف به رفع آن می‌دانیم.

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه امروز به همراه سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از پایانه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه نیز بازدید کرد.

    این بازدید با هدف بررسی شرایط موجود و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه مبادلات مرزی استان از طریق بازارچه مرزی یزدان انجام شد.

    در این بازدید بر ضرورت پیگیری‌ها در 2 سطح استانی و ملی تاکید و مقرر شد وزارت امور خارجه در جهت پیگیری امور اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو