عصر خودرو

بازگشایی نماد بورسی سرخابی ها در هفته‌های آتی

عصر بازار- رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: نماد استقلال احتمالا هفته آینده در فرابورس بازگشایی می‌شود، نماد پرسپولیس هم تا سه هفته دیگر بازگشایی می‌شود.

بازگشایی نماد بورسی سرخابی ها در هفته‌های آتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، پارسال 10 درصد از سهام دو شرکت استقلال و پرسپولیس در فرابورس واگذار شد، اما همچنان نماد دو باشگاه برای خرید و فروش بازگشایی نشده است. درباره این موضوع قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی کشور به سوالات زیر پاسخ داد.

    - نماد دو باشگاه پرسپولیس و استقلال چه زمانی بازگشایی می‌شود؟

     نماد استقلال که منتظر تایید صورت‌های مالی 6 ماه آن از سوی سازمان حسابرسی بودیم هم اکنون تایید شده و احتمالا هفته آینده نماد استقلال در فرابورس بازگشایی می‌شود. بازگشایی نماد پرسپولیس هم به دلیل اینکه بخشی از مستندات بین حسابرس و مدیران مالی شرکت وجود داشته به تعویق افتاده، اما در هفته‌های آتی این نماد نیز تعیین تکلیف می‌شود و احتمالا این نماد نیز، سه هفته دیگر بازگشایی می‌شود.

    یکی دیگر از دلایل به تعویق افتادن بازگشایی این دو نماد، وضعیت بازار سرمایه بود. بازگشایی این دو نماد، برای متضرر نشدن سهامدار خُرد به تعویق افتاد.

    همچنین هم اکنون با شخصیت‌های حقوقی در حال مذاکره هستیم تا در مزایده‌ای که بلوک‌های دو باشگاه در فرابورس عرضه می‌شود، مشارکت کنند. باید صلاحیت آن‌ها سنجیده شود و ترکیب بلوکی که عرضه می‌شود، در مذاکره به نتیجه می‌رسد. 41 درصد از سهام در ماه‌های آتی که از شهریور احتمالا آغاز می‌شود، عرضه می‌شود تا کنترل بیش از 50 درصد باشگاه از دست دولت خارج شود.

    - مجددا ممکن است منابع دو باشگاه مانند سال‌های قبل به هدر برود؟

     حدود 710 میلیارد تومان منابع دو باشگاه بود که 359 میلیارد تومان از آن به باشگاه استقلال و حدود 350 میلیارد تومان باشگاه پرسپولیس اختصاص داشت. مصارف این منابع باید توسط کمیته ای، به تایید دو وزارتخانه ورزش و اقتصاد می‌رسید. زیرا مطابق قانون سیاست اجرایی اصل 44 حقوق مالکانه شرکت‌های دولتی در اختیار وزارت اقتصاد است؛ لذا باید یک هم افزایی میان وزارت ورزش و اقتصاد اتفاق می‌افتاد که در نتیجه هر دو وزیر توافق کردند و یک‌کمیته سه نفره میان کمیته مصارف، مدیرعامل باشگاه و معاون وزیر ورزش تشکیل شد که بر مصارف منابع حاصل از افزایش سرمایه نظارت می‌کند.

    - چه معیاری برای عدم هدر رفت منابع دو باشگاه وجود دارد؟

     دو معیار وجود دارد که از هدر رفتن درآمد باشگاه استقلال و پرسپولیس جلوگیری شود. یکی شفافیت است که هر اقدامی در دو باشگاه صورت گیرد، باید در سایت کدال افشا شود و دیگری کمیته مصارف است که بر مصارف نظارت دارد. همچنین شروطی تعیین شده که باشگاه از منابع به هر نحوی که میخواهد استفاده کند و باید صرف سرمایه گذاری در عرضه‌های مختلف که کمیته تصویب می‌کند، شود.

    - منابع دو باشگاه به چه شکل سرمایه گذاری خواهد شد؟

     منابع دو باشگاه باید در بازار پول و سرمایه سرمایه گذاری شود تا منافع کوتاه مدت آن نسبت به سایر گزینه‌ها افزایش و تا 2.3 هم امکان نقدشوندگی آن فراهم شود.

    همچنین 5-10 درصد این منابع نیز صرف بازارگردانی خواهد شد و در صورتی که کمتر از میزان تعیین شده، استفاده شود، می‌توانند از میزانی که صرفه جویی کردند، صرف امور کنونی کنند، اما از 90 درصد باقی مانده اجازه استفاده در امور کنونی را ندارند. حدوده 65-70 درصد این منابع باید صرف سرمایه گذاری و حدود 20-25 درصد صرف بازپرداخت بدهی‌های معوق شود.

    - در سال‌های گذشته چه اتفاقاتی سبب بدتر شدن وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شده است؟

     شفافیت باید نسبت به گذشته نیز اتفاق بیفتد. کمیته تسویه بدهی‌ها در خود باشگاه‌ها هم وجود دارند و هم اکنون در حال رایزنی هستند. در سال‌های گذشته به دلیل اینکه باشگاه وضعیت مناسبی نداشته و بلاتکلیف بوده، هر اقدامی را انجام داده است.

    همچنین اعضای هیئت مدیره برای ورود به هیئت مدیره وعده تامین مالی به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌دادند و حتی اعضا پولی را در بلندمدت تامین می‌کردند. مثلا باشگاه به فردی اعتماد می‌کرد و شخص شرکتی را معرفی می‌کرد و قراردادی تحت عنوان قرض الحسنه بسته می‌شد و ساختار قرارداد به این صورت بود که، در بهمن 98، 9 میلیارد و 66 میلیون تومان قرارداد بسته شد و باشگاه باید بعد از یک ماه بازپرداخت می‌کرد و به علت تعویق در پرداخت روزی 40 میلیون تومان جریمه می‌شد. هم اکنون جرایم این قرار داد به بالغ بر 32 میلیارد تومان رسیده است.

    همچنین در برخی مواقع مشخص می‌شد که شرکت صوری است و این شرکت واسطه برای دریافت وام از بانکی شده است. در حالی که پشت چک را رئیس هیئت مدیره وقت امضا و مُهر باشگاه را زده و بانک هم اکنون با باشگاه طرف حساب است.

    - علت بدهی‌های باشگاه پرسپولیس و استقلال چیست؟

     بدهی‌های این دو باشگاه به علت سوء مدیریت و بی نظمی موجود در باشگاه اتفاق افتاده است، مثلا به علت سوء مدیریت بدهی مالیاتی در سال 93 برای یکی از دو باشگاه 25 میلیارد تومان شده با اینکه فقط کافی بود، اظهارنامه بدهند و دفاع کنند، زیرا شرکت زیان دِه که اصلا نباید مالیات بدهد.

    هم اکنون هر باشگاهی موظف است، مجموع رقم کادر فنی را جداگانه و رقم بازیکنان به همراه اصل قرارداد در سایت کُدال افشا کند.

    در جریان پذیره‌نویسی سرخابی‌ها در سال گذشته، حدود 320 هزار نفر سهام باشگاه پرسپولیس و 286 هزار نفر سهام باشگاه استقلال را خریداری کردند. همچنین در باشگاه استقلال، افراد حقوقی 280 میلیارد تومان معادل 78 درصد سهام و سهامداران حقیقی 79 میلیارد تومان معادل 22 درصد افزایش سرمایه را خریداری کردند. در باشگاه پرسپولیس نیز افراد حقوقی 261 میلیارد تومان معادل 74 درصد و افراد حقیقی 89 میلیارد تومان معادل 25 درصد افزایش سرمایه را خریداری کردند.