عصر خودرو

رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس:

نتیجه ساماندهی ارز ترجیحی رونق بازار سرمایه خواهد بود

عصر بازار- رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر تاکنون نظام تامین مالی صحیح در بازار سرمایه و رونق تولید در کشور ما شکل نگرفته، به دلیل مشکل پرداخت یارانه به واردات و در نتیجه آن نابودی بهره‌وری تولید، ناشی از رانت و انحصار بوده است. تبدیل ارز ترجیحی به یارانه نقدی آغاز ایجاد شفافیت اقتصادی و رشد تولید در صنایع مختلف از جمله صنعت کشاورزی خواهد بود.

نتیجه ساماندهی ارز ترجیحی رونق بازار سرمایه خواهد بود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمدصالح جوکار گفت: یکی از تصمیمات مهمی که دولت سیزدهم گرفت، اصلاح ارز ترجیحی بود. به طوری که یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای آن منتقل شد و به صورت مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار گرفت. پیش از این ساختار عرضه کالاهای اساسی کشور به صورت همزمان در حوزه‌های تأمین و توزیع با مشکل رو به رو بود.

    وی ادامه داد: واقعیت این است که ارز ترجیحی در اختیار واردکنندگان خاصی قرار می‌گرفت که اقشار آسیب پذیر که اصلی‌ترین جامعه هدف این حمایت بودند بهره‌ای از آن نمی‌بردند. ایضا در شبکه توزیع نیز با مشکلاتی مواجه بودیم و بخشی از یارانه هدر می‌رفت. در یک کلان تصویر می‌توان گفت این یارانه آنچنان که باید و شاید نفعی برای مصرف کننده و تولید کننده نداشت.

    رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی این مشکلات، این تصمیم دولت شایسته تقدیر است. با اصلاح ارز ترجیحی و تبدیل آن به یارانه نقدی یا کالایی، میزان اصابت یارانه دولت به جامعه هدف افزایش پیدا کرد. از نظر من، پایه‌های اساسی سلامت اقتصادی همین مسائل است. اگر رانت و فساد نباشد، اقتصاد ما سالم خواهد شد. اگر اقتصاد ناسالمی داریم، به خاطر همین فضای رانت و فساد است. پایان ارز ترجیحی تا حد زیادی این مشکل را برطرف خواهد کرد.

    شروع رونق صنایع تولیدی با پایان ارز ترجیحی

    جوکار، در خصوص تأثیر اصلاح ارز ترجیحی بر بازار سرمایه، افزود: اگر تا کنون نظام تامین مالی صحیحی در بازار سرمایه شکل نگرفته، ناشی از پرداخت یارانه‌ای بوده که به واردکنندگان انجام می‌شده است. این روش حمایتی که در آن انحصار و رانت حرف اول را می‌زدند منجر به کاهش بهره‌وری بنگاه‌ها و صنایع تولیدی کشور شده بودند. صنایعی که اغلب در بورس نیز فعال هستند.

    وی افزود: تا مادامی که افرادی بتوانند با در اختیار داشتن اطلاعات و امتیازات ویژه‌ای مانند ارز ترجیحی در اقتصاد کشورمان وجود داشته باشند، تصور اینکه صنایع بتوانند در یک فضای رقابتی و سالم با یک دیگر رقابت و رشد کنند دور از دسترس به نظر می‌آید. پایان بخشیدن به ارز ترجیحی را باید گام بلندی در راستای کاهش رانت و حرکت به سمت اقتصاد شفاف قلمداد کرد؛ البته این روند رقابت‌پذیر کردن اقتصاد باید در تصمیمات بعدی دولت نیز ادامه داشته باشد.

    خبر مرتبط
    نظرسنجی از کارشناسان اقتصادی درباره اثر ساماندهی ارز ترجیحی بر بازار سرمایه
    این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که بازار سرمایه در فضایی شفاف و اقتصاد رقابتی توان رشد و جذب نقدینگی‌ را دارد. هرگونه شک و تردیدی درباره آینده اقتصاد و صنایع باعث تمایل سرمایه‌گذاران به بازارهای موازی بورس که غالبا غیر مولد هستند، می‌شود.

    جوکار در پایان خاطر نشان کرد: گام دولت در اصلاح ارز ترجیحی به مرور زمان باعث رونق صنایع و به ویژه صنایع بورسی خواهد شد. این اتفاق برای صنعت کشاورزی امری بدیهی است.

    برچسب ها