عصر خودرو

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

خارجی‌ها برای احداث زنجیره پتروشیمی می‌آیند

عصر بازار- مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه اجری پروژه‌های پتروشیمی تا سال ۲۰۲۰ به جذب ۷۷ میلیارد دلار سرمایه نیازمند است می‌گوید شرکت‌های خارجی مایلند در اجرای زنجیره کاملی از ط‌رح‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند و در این موردصحبت‌هایی انجام شده است.

خارجی‌ها برای احداث زنجیره پتروشیمی می‌آیند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،علی‌محمد بساق‌زاده با اشاره به این‌که صنایع پتروشیمی صنایع‌ای سرمایه‌بر هستند که مبلغ پروژه‌های آن از بیش از 100 میلیون دلار به چندین میلیارد دلار می‌رسد، گفت: تامین این حجم از سرمایه در توان شرکت‌های داخلی نیست.

    بساق‌زاده افزود: تاکنون این سرمایه را چه به شکل فاینانس وام یا سرمایه‌گذاری خرید سهام از خارج تهیه کرده‌ایم و از این به بعد نیز باید به همین شکل این سرمایه را به دست آوریم.

    وی با بیان این‌که پیش از تحریم‌ها حدود هفت میلیارد دلار وام خارجی برای اجرای پروژه عسلویه دریافت شده عنوان کرد: حدود 70 درصد از این وام بازپرداخت شده و تا سال 2020 نیز به طور کامل تسویه می‌شود.

    مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین درباره‌ی نیاز به سرمایه‌گذاری آینده پتروشیمی تصریح کرد: تا سال 2020، 55 میلیارد دلار پروژه‌ تعریف شده است که برای اجرای آنها به 77 میلیارد دلار ارز برای صنعت پتروشیمی نیاز داریم.

    بساق‌زاده همچنین تامین این میزان سرمایه را امری آسان دانست و اظهار کرد: در مذاکراتی که با شرکت‌های اروپایی در این مورد شده است برخی تا حدود هشت میلیارد دلار نیز برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

    به گفته وی این شرکت‌های خارجی بیشتر تمایل دارند در ایجاد زنجیره پتروشیمی در ایران فعالیت کنند.

    مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این باره اظهار کرد: ایجاد زنجیره پتروشیمی نیاز به زمین، خوراک کافی، امکانات و سیستم لجستیک برای صادرات دارد که این شرکت چند بار نیز به ایران آمده و مناطق را بررسی کردند و در حال نهایی کردن این موضوع هستند.

    بساق زاده با تاکید بر این‌که انتظار می‌رود سرمایه خارجی بیشتر در قالب سرمایه‌گذاری صورت گیرد، گفت: همچنین انتظار می‌رود با زیرساخت‌هایی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاد می‌کند شرکت‌های داخلی و خارجی بتوانند شرکت مشترک برای اجرای پروژه احداث کنند.

    وی ادامه داد: خود شرکت خارجی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری به ایران آمده و در عین داشتن مالکیت از تکنولوژی‌های خود در کشور استفاده کنند و از خوراک داخلی نیز بهره ببرند که این کار نه تنها باعث ایجاد بازار کار در داخل می‌شود سطح تجربه فنی صنایع پتروشیمی داخلی را نیز افزایش داده و محصولی با ارزش افزوده بالاتر برای صادرات و استفاده داخلی ایجاد می‌کند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها