عصر خودرو

با توسعه معاملات محصولات کشاورزی براساس سیاست قیمت تضمینی

تالار نقره‌ای« طلایی» می‌شود

عصر بازار- با جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی برای محصولاتی همچون جو کرمانشاه و ذرت خوزستان طی سال گذشته در بورس کالای ایران، بهره‌وری در بخش کشاورزی گسترش یافته و این بازار توانسته به‌عنوان بازاری کار‌آمد و مستقل با اجرای این طرح گسترده و ملی، نقش مهمی در تحولات بخش کشاورزی ایفا کند

تالار نقره‌ای« طلایی» می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، مدیر‌عامل شرکت کارگزاری باهنر سال جاری را سال تحول بخش کشاورزی دانست و اظهار کرد: اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در قالب ماده 33 قانون بهره‌وری تحولی بزرگ در بخش کشاورزی است که اگر تلاش‌های بی‌وقفه بورس کالای ایران، حمایت وزارت جهاد‌کشاورزی و سازمان‌های مربوطه نبود، این امر تحقق نمی‌یافت، آن‌هم زمانی که شاهد رشد قابل‌قبولی در روند معاملات هستیم. محمود حسینی‌پور در ادامه به جلسه هیات‌دولت در تاریخ 29 فروردین اشاره کرد و افزود: در جلسه هیأت دولت که به ریاست دکتر روحانی برگزار شد عرضه دو محصول جو و ذرت تولیدی کلیه استان‌های کشور در بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت که این موضوع نشانگر اعتماد دولت به بازار سرمایه است.

    وی افزود: بازگشت اعتماد دولتمردان به بازار کشاورزی حکایت از بازگشت معامله‌گران جدید جذب سرمایه گذاران بیشتر به این بازار را دارد، در حقیقت با ورود ابزارهای معاملاتی جدید به بورس کالای ایران، حتی تقاضای فصلی دیگر معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه امید می‌رود امسال نیزشاهد افزایش 15 برابری معاملات برای محصولاتی همچون جو و ذرت باشیم.به گفته این کارشناس، از جمله دستاوردهای اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در قالب طرح قیمت تضمینی می‌توان به کاهش بار مالی دولت و محدود شدن فعالیت‌های غیرمولد در راستای ارتقای شفافیت اشاره کرد. ضمن آنکه در بخش کشاورزی با اجرای این طرح ملی، ارتقای استاندارد محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات به واسطه دقت بیشتر در کنترل کیفیت محصول، پرداخت به‌موقع وجوه کشاورزان، آشنایی کشاورزان با مزیت‌های بازارهای مالی و فراهم شدن امکان ایجاد زمینه برنامه‌ریزی بهتر برای کشت سال‌های بعد حاصل می‌شود. مدیر‌عامل کارگزاری باهنر با بیان اینکه هر دو شیوه فروش محصولات کشاورزی در بورس به‌صورت گواهی سپرده کالایی و معاملات نقدی دارای مزیت برای فعالان بخش کشاورزی است، گفت: هر یک از شیوه‌های فروش در بورس کالای ایران به دلیل وجود شفافیت معاملاتی در این بازار، قابل اطمینان و دارای مزیت است. به‌طوری‌که تولیدکنندگان هر کجای ایران می‌توانند با عرضه محصولاتشان در بورس کالا و مشاهده حجم تقاضای خریداران، با قیمت‌های واقعی کالاها آشنا شوند و در کوتاه‌ترین زمان به پولشان برسند.

    وی ادامه داد: در معاملات گواهی سپرده کالایی نیز به دلیل آنکه محصولات به انبارهای مورد تایید بورس کالا می‌رود، هزینه معاملات کاهش می‌یابد و دیگر نیازی به جابه‌جایی محصولات نیست؛ به‌طوری‌که کشاورزان با قراردادن محصولات خود در انبارهای مذکور، گواهی سپرده کالایی دریافت می‌کنند و با آن گواهی‌ها امکان عرضه محصولاتشان بر تابلوی بورس را پیدا می‌کنند؛ از مزیت‌های بزرگ این شیوه معاملات می‌توان به رشد کیفیت کالاهای کشاورزی اشاره کرد به‌طوری‌که محصولاتی که راهی انبارهای تایید شده بورس کالا می‌شوند، باید از کیفیت لازم برخوردار باشند. حسینی‌پور در رابطه با رونق بازار محصولات کشاورزی طی سال جاری گفت: امسال با گسترش ابزارهای مالی و پیشرفت گواهی سپرده کالایی شاهد تغییراتی در نحوه عرضه این محصولات و بازار آنها خواهیم بود. در حقیقت آنچه که این روز‌ها به کشاورزان انگیزه داده است، ما‌به‌التفاوت پولی است که طی 72 ساعت به حساب کشاورز بابت اصل مبلغ معامله واریز می‌شود، همچنین مابه‌التفاوت از طرف دولت تا 15روز به حساب کشاورز واریز می‌شود تا مجددا بتواند شرایط کاشت محصول خود را فرا‌هم کند.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا به غیر از گندم و جو سایر محصولات نیز قابلیت عرضه با سیاست قیمت تضمینی را دارند یا خیر گفت: تمامی محصولات کشاورزی که قابلیت نگهداری در انبارها را دارند می‌توانند از طریق گواهی سپر‌ده کالایی یا قیمت تضمینی به فروش برسند، در حقیقت کالاهایی که کمتر فسادپذیر هستند و دارای استاندارد باشند، بهترین گزینه‌ها برای این دستورالعمل به‌شمار می‌روند. در این بین اغلب محصولات کشاورزی استانداردشان در ایران و خارج کشور ثبت شده است که کار را تسهیل می‌کند؛ باتوجه به همین استاندارد‌ها می‌توان محصولات کشاورزی را به بورس کالا معرفی و بورس کالا با بررسی آنها و معیارهای درونی در قالب پذیرش کالا و نهایتا اطلاعیه عرضه، به عرضه و معامله آنها در مکانیزمی شفاف و قانونمند و به سود کشاورزان و دولت اقدام می‌کند.

    بنابراین برای اینکه تنوع محصولات کشاورزی را در بورس کالا افزایش دهیم باید امکانات و زیر‌ساخت‌های آن نیز فراهم شود که لازمه همه آنها این است که دولت در این مسیر از کشاورز حمایت کند. حسینی‌پور ادامه داد: چنین محصولاتی همچون ذرت، گندم، جو، سویا و شکر از جمله کالایی هستند که قابلیت عرضه به‌صورت گواهی سپرده را دارند اما ما باید مرحله به مرحله پیش برویم به‌طوری که پس از آشنایی کل فعالان بخش کشاورزی کشور با طرح قیمت تضمینی، شاهد فروش گندم کل کشور و سایر محصولات کشاورزی با همین شیوه در بورس کالا باشیم تا رفته‌رفته کلیه دست‌اندرکاران و مسوولان حوزه کشاورزی به مزیت‌های اجرای ماده 33 قانون بهره‌وری از طریق بورس کالا پی ببرند. این کارشناس در پایان پیش‌بینی کرد: استفاده بخش کشاورزی کشور از ظرفیت‌های بورس کالای ایران امسال نیز ادامه خواهد یافت که این امر در بلند مدت به افزایش تولید، مناسب شدن قیمت‌ها و رشد کیفیت کالاها منجر خواهد شد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها