عصر خودرو

به رغم رشدهای اخیر، پیش‌بینی‌های بلندمدت چنگی به دل نمی‌زند

افق‌های تار بازار سنگ‌آهن

عصر بازار- طی هفته‌های گذشته شاهد تغییر مسیر قیمتی سنگ‌آهن پس از مدت‌ها روند نزولی بودیم که این جریان طی هفته گذشته بهترین عملکرد را از خود نشان داد.

افق‌های تار بازار سنگ‌آهن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته‌ای که گذشت بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی در پی تقویت جو رقابتی در چین برای تصاحب بازار از سوی تولیدکنندگان فولاد، با رشد همراه شد تا جایی که بهترین عملکرد هفتگی را در حدود 8 سال گذشته برای خود ثبت کرد. براساس خبرها، تولیدکنندگان فولاد چینی برای پر کردن انبارهای خود از سنگ‌آهن وارد بازار شده‌اند تا به این ترتیب موج جدید از تقاضا وارد بازار سنگ‌آهن شود. براساس گزارش‌های رسمی، بهای سنگ‌آهن طی هفته‌ای که گذشت، تا 5/ 19 درصد رشد داشت که بیشترین میزان از سال 2008 میلادی تا‌کنون به‌شمار می‌رود. این گزارش‌ها همچنین از افزایش 23 درصدی قیمت سنگ‌آهن طی بازه سه ماه نخست سال جاری میلادی خبر می‌دهند که این رشد به دنبال ایجاد اختلال در فرآیند تولید محصولات در برخی از معادن استرالیا صورت گرفت.

    بر اساس این گزارش و به نقـل از رویترز،گلدمن ساکس در جدیدترین گزارش خود به پیش‌بینی بهای سنگ‌آهن پرداخته و در آن اعلام کرده که این رقم تا پایان سال جاری تا مرز 35 دلار بر هر تن سقوط خواهد کرد. بسیاری دیگر از تحلیلگران ارشد در این خصوص اتفاق نظر دارند که در بازه بلند‌مدت شاهد افت قیمت سنگ‌آهن خواهیم بود تا جایی که این روند نزولی تا سال 2018 میلادی نیز ادامه خواهد داشت. دلیلی که برای این پیش‌بینی‌ها از سوی کارشناسان اعلام شده به تصمیم مجدد چهار تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن یعنی ریوتینتو، بی‌اچ‌پی بیلتون، فورتسکیو و ویل اس‌ای در راستای افزایش تولیدات خود بازمی‌گردد. مدیرعامل ریوتینتو چندی پیش به اظهار نظر درخصوص چشم‌انداز قیمت سنگ‌آهن پرداخته و آن را نزولی توصیف کرده است.

    وی رشد میزان محصولات تا حدی بسیار بیشتر از حجم تقاضای چین را دلیل اصلی این کاهش قیمت‌ها دانسته است. این تولیدکنندگان بزرگ پیش از این نیز با اجرای تصمیم افزایش عرضه محصولات خود به‌رغم وجود معضل مازاد عرضه در بازارها، زمینه‌ساز افت هرچه بیشتر قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن شده بودند تا از این طریق رقبای ضعیف‌تر خود که عمدتا معادن کوچک با هزینه‌های تولید بالاتر بودند را از گردونه رقابت حذف کنند. این اقدامات، مشکلات عدیده‌ای را بر سر راه تولیدکنندگان و فعالان حوزه سنگ‌آهن ایجاد کرده که آثار آنها کماکان نیز مشهود است.

    با این حال به گزارش رویترز، تلاش تولیدکنندگان فولاد چین برای پیشی گرفتن از رقبا در زمینه پر کردن انبارهای خود از سنگ‌آهن، طی هفته گذشته همچون اهرمی فزاینده مسیر رو به رشد بهای سنگ‌آهن را تقویت کرد، تا جایی که براساس آمار درج شده در استیل ایندکس (TSI)، در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی، بهای سنگ‌آهن با عیار 62 درصد برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین (IO62-CNI = SI) با رشد چشمگیری معادل 8/ 6 درصد تا سطح 68 دلار و 70 سنت در هر تن بالا رفت که این میزان، بالاترین مقدار از تاریخ نهم ژانویه 2015 تا‌کنون بوده است.

    ویوِک دار (Vivek Dhar)، تحلیلگر ارشد بانک مشترک المنافع استرالیا در یادداشتی نوشت: کارخانه‌های تولیدکننده فولاد در حال حاضر از تسهیل دسترسی به امکان خرید اعتباری خبر می‌دهند چرا‌که میزان سودآوری با بهبود همراه بوده است، این فاکتور ممکن است زمینه‌ساز رشد تقاضای سنگ‌آهن در بازه کوتاه‌مدت شود. به عقیده وی؛ ‌بسته شدن‌های پی‌درپی و ناگهانی کارخانه طی سال گذشته میلادی، در کنار تغییر تقاضای فصلی موجب شدند تا بهای فولاد در چین با افزایش همراه شود، تا جایی که بهای قراردادهای سلف فولاد شانگهای در مقایسه با سال 2015 میلادی از رشد‌های بسیار بالایی برخوردار شدند.

    ویوِک دار در ادامه افزود: در حالی که آمار میزان مصرف فولاد چین نشانه‌هایی از بهبود را از خود نشان داده است، ما معتقدیم افزایش قیمت‌های فولاد و سنگ ممکن است بیش از حد روی روند بازارها در کوتاه‌مدت، تاثیرگذار باشد و درحقیقت اثری هیجانی را از خود برجای بگذارد. این تاثیرات حبابی دوام چندانی نخواهند داشت و امکان از بین رفتن آنها به زودی وجود دارد. همچنین گلدمن ساکس در این‌باره اذعان کرده که حقیقتا این رشد در غیاب عامل افزایش مواد اولیه در زمینه مصرف فولاد چین، ناپایدار تلقی می‌شود. تقاضای بازار داخلی چین برای فولاد پتانسیل جذب میزان مازاد عرضه معادن در حال گسترش در استرالیا، برزیل و سایر شرکت‌های تولیدکننده را داراست. این نهاد تحلیلگر در ادامه گزارش خود توضیح داد: ما انتظار داریم تحلیل‌های فاندامنتال و بلندمدت بازار سنگ‌آهن تحت‌تاثیر بازار رقابتی ایجاد شده در چین و افزایش هزینه‌های حاشیه‌ای، تا پایان سال 2016 میلادی تا سطح 35 دلار بر هر تن سقوط کند.

    بر اساس این گزارش و  به نقـل از بلومبرگ؛ کریستین لیلانگ (Christian Lelong) تحلیلگر ارشد گروه گلدمن ساکس در مصاحبه‌ای گفت: ما معتقدیم بهای سنگ‌آهن طی سه ماهه چهارم سال جاری میلادی تا مرز 35 دلار پایین خواهد آمد. انتظار ما این است که معضل مازاد‌عرضه بیش از حد سنگ‌آهن به زودی باز خواهد گشت و دامنگیر این بازار خواهد شد. بهای سنگ‌آهن در سال 2016 در مقایسه با سه سال گذشته یعنی درست زمانی که کاهش سرعت رشد اقتصاد چین صدمات شدیدی را بر بدنه بازار فولاد و سنگ‌آهن وارد ساخت، افزایش داشته است. به عقیده وی، طی سال جاری میلادی، سیاست‌گذاران چینی در تلاش برای ایجاد محرک‌های جدید در زمینه‌های اقتصادی به‌ویژه احیای بازار مسکن و نیز بهبود چشم‌انداز صنعت فولاد، اقدام به اتخاذ برخی تصمیمات کردند که از آن جمله می‌توان به کاهش واردات فولاد در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد. حال باید دید با وجود تمام پیش‌بینی‌ها درخصوص احتمالات بالای استمرار روند نزولی بهای سنگ‌آهن تا سال 2018 میلادی، آیا رخداد تازه‌ای سبب خواهد شد تا شاهد اصلاح مسیر به‌سمت بالا یا ثبات قیمت‌ها برای مقطع کوتاه‌مدت یا میان‌مدت باشیم یا خیر. به‌عنوان مثال هرگونه تغییر در میزان تولیدات از سوی تولیدکنندگان بزرگ و نیز ایجاد تحول در صنعت ساخت و ساز به‌ویژه در چین از جمله فاکتورهایی هستند که پتانسیل بالایی برای تغییر روند قیمتی سنگ‌آهن و فولاد را دارا هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها