عصر خودرو

سورپرایز ارزی در اول هفته

عصر بازار- در اولین روز هفته، قیمت دلار چندان جابه‌جا نشد تا تعداد زیادی از معامله‌گران ارزی سورپرایز شوند. روز شنبه، دلار با ۳ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۷۰ تومان رسید. کاهش دلار در حالی رقم خورد که برخی معامله‌گران انتظار داشتند این ارز در اولین هفته اردیبهشت‌ماه در مسیر افزایشی قرار بگیرد و از محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان خارج شود. استدلال‌های افزایشی از جمله «افزایش خرید ارز در ابتدای ماه» و «خروج دلار از بازار داخلی به‌دلیل بالا بودن ارزش یورو» نیز در ابتدای روز شنبه از سوی معامله‌گران عنوان شد،‌ ولی رشد قیمتی خاصی در بازار اتفاق نیفتاد تا معامله‌گران یاد شده غافلگیر شوند.

سورپرایز ارزی در اول هفته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، ریشه غافلگیری این دسته را می‌توان در عواملی چون «عرضه بازارساز» و «اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی‌بر بی‌مشکل بودن تبادلات بانکی با ایران» جست‌وجو کرد. البته بازار معمولا اخبار انتظاری را با توجه به شرایط تفسیر می‌کند، ولی همگی فعالان اذعان دارند که آسان شدن و عملی‌تر شدن تبادلات بانکی می‌تواند معامله‌گران غیررسمی بازار را از متن به فرع ببرد؛ در واقع با عملی‌تر شدن تبادلات بانکی نقش دلالان در بازار کمرنگ‌تر و نقش بازارساز پررنگ‌تر خواهد شد. روز گذشته، همسو با افت قیمت دلار،‌ سکه تمام بهار آزادی نیز 7 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 21 هزار تومان رسید. جدا از افت قیمت دلار، کاهش ارزش بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که به افت سکه کمک کرد.


    تحرکات صبحگاهی

    روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 473 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه نداشت. البته دلار در بازار غیررسمی روزهای پنج‌شنبه و جمعه وارد محدوده 3 هزار و 460 تومان شده بود. به این ترتیب، شروع بازار در محدوده 3 هزار و 470 تومان در روز شنبه تا حدی برخی معامله‌گران ارزی را به افزایش بیشتر قیمت امیدوار کرد. امیدواری که موجب شد برخی فعالان از «داغی بازار» سخن بگویند؛ منظور آنها از داغی این بود که دلار ظرفیت رشد بیشتر را دارد و در ادامه روز با افزایش خریدهای ارزی فضای بازار گرم‌تر از گذشته خواهد شد. دلیلی که در ابتدای روز به انتظارات افزایشی دامن زده بود، به بالا بودن ارزش یورو در بازار داخلی نسبت به بازارهای جهانی مربوط بود. معامله‌گران استدلال کرده بودند که بالا بودن ارزش ارز اروپایی در بازار داخلی موجب خواهد شد که دلار از بازار تهران خارج شود و در دبی به یورو تبدیل شود؛ پس از این، یورو وارد بازار داخلی خواهد شد و با قیمت بالاتری به فروش خواهد رسید. معامله‌گران نیز از تفاوت قیمتی دو بازار سود کسب خواهند کرد.

    با وجود این انتظارات و استدلال‌ها، روند دلار در ادامه روز شنبه موجب غافلگیری تعدادی زیادی از معامله‌گران شد. شاخص ارزی تا پیش از ساعت 12 ظهر وارد محدوده 3 هزار و 460 تومان شد و در مقاطعی از روز حتی کف 3هزار و 465 تومانی را لمس کرد. کاهش قیمتی دلار موجب شد که انتظارات معکوس شود و معامله‌گران به جای داغی از سردی بازار سخن بگویند. در ساعات انتهایی روز شنبه، قیمت کمی از کف روزانه بالا آمد، ولی به اندازه‌ای نبود که معامله‌گران ارزی را دلگرم کند. به گفته فعالان، در اولین روز هفته،‌ خبر چندانی از خریداران ارزی نبود تا قیمت نیز کشش افزایشی خاصی نداشته باشد.

    سرعت‌گیرهای دلار

    به گفته فعالان بازار ارز، 4 عامل مانع از نوسانات افزایشی شاخص ارزی در روز شنبه شدکه مهم‌ترین آن «عرضه متناسب بازارساز» بود. به گفته حاضران در بازار، روز شنبه، دلار در صرافی‌های بانکی عرضه‌کننده ارز به میزان کافی عرضه می‌شد و این موضوع زمینه ساز این شد که جسارت معامله‌گران برای خرید ارز کم شود. نرخ عمده صرافی‌های بانکی نیز حدود 3هزار و 460 تومان بود و نکته جالب آن بود که با کاهشی شدن بازار نیز نرخ این مراکز تغییر چندانی پیدا نکرد. برخی فعالان در تفسیر این اتفاق به این موضوع اشاره کردند که بازارساز به جای مدیریت قیمت به‌دنبال مدیریت نوسانات است و همین موضوع موجب می‌شود به اندازه‌ای دلار عرضه کند که مانع از نوسانات زیاد کاهشی یا افزایشی شود. دلار در چند روز گذشته نیز به ندرت نوسان بالای 10 تومان را تجربه کرده است.

    در کنار عرضه بازارساز، اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیگر عاملی بود که انتظارات افزایشی بازار را کمرنگ کرد. در ساعات انتهایی جمعه گذشته جان کری گفت:«برجام اجرا شده و تحریم‌های ایران برداشته می‌شود و هیچ کشور یا شرکت یا حتی هیچ شخصی نباید از این موضوع بترسد.» اثر این خبر روز شنبه به بازار داخلی رسید و موقعیت معامله‌گران بازار را تحت‌تاثیر قرار داد.

    عامل سومی که مانع از نوسانات افزایشی شد، به روند قیمتی دلار در یک هفته گذشته مربوط بود. به گفته فعالان، چند روزی است که دامنه نوسانات دلار محدودتر شده و این ارز نتوانسته وارد محدوده 3 هزار و 480 تومان شود. همین موضوع موجب شده که خریدهای فنی در بازار ارز کاهش یابد. جدا از این، به گفته حاضران در بازار گیر کردن دلار در دامنه محدود از لحاظ روانی تعداد زیادی از معامله‌گران را خسته کرده است، عاملی که موجب شد روز شنبه حجم دلالان و تعداد معاملات آنها در بازار ارز کمتر از گذشته شود. عامل چهارمی که انتظارات افزایشی معامله‌گران را کمرنگ کرد، به کاهش ارزش یورو در بازار داخلی نسبت داده شد. روز گذشته یورو معاملات خود را حدودا با قیمت 3 هزار و 945 تومان آغاز کرد. ثبت این قیمت موجب شد که ارزش این ارز در بازار داخلی بالاتر از بازار جهانی باشد و این گمانه‌زنی را ایجاد کند که دلار از بازار داخلی خارج و به جای آن یورو وارد شود. با این حال، در ادامه روز ارز اروپایی در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا قیمت 3 هزار و 920 تومان پایین آمد تا گمانه‌‌زنی‌های خروج ارز از بازار داخلی نیز از میان برود.

    سکه در کف کانال

    روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر افت بهای اونس در بازارهای جهانی به کف کانال یک میلیون و 20 هزار تومان نزدیک شد. در اولین روز هفته، سکه 7 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک‌میلیون و 21 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، افت بهای اونس در روز جمعه تا آستانه هزار و 230 دلار در اولین روز هفته به بازار داخلی سرایت کرد و موجب شد که سکه تمام معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 23 هزار تومان آغاز کند، رقمی که 5 هزار تومان کمتر از روز چهارشنبه بود. با وجود این ارزش ذاتی سکه در ابتدای روز حدود یک میلیون و 12 هزار تومان بود تا فلز گرانبهای داخلی ظرفیت افت بیشتری را داشته باشد. در واقع در ابتدای روز برخی معامله‌گران امید به تغییر مسیر دلار داشتند، در نتیجه در برابر افت بیشتر سکه مقاومت کردند، ولی کاهش قیمتی دلار موجب شد که سکه نیز کاهش بیشتری را تجربه کند. با وجود این، ارزش بازاری سکه همچنان بالاتر از ارزش ذاتی آن قرار گرفت تا حباب آن مثبت باقی بماند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها