عصر خودرو

عربستان بالاترین رشد اقتصادی را ثبت کرد

عصر بازار- عربستان سعودی بالاترین رشد اقتصادی سه ماهه اول را در یک دهه با رقم ۹.۹ درصد ثبت کرد و فعالیت نفت در این کشور به دلیل افزایش قیمت‌ها ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است.

عربستان بالاترین رشد اقتصادی را ثبت کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آخرین داده‌های دولت نشان می‌دهد که اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه اول سال 2022 به میزان 9.9 درصد رشد کرد تا بالاترین نرخ رشد در 10 سال گذشته را در بحبوحه افزایش فعالیت در بخش نفت ثبت کند.

    بر اساس داده‌های اداره کل آمار (گاستات)، فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با نفت در سه ماه اول سال 20.3 درصد افزایش یافت، در حالی که فعالیت‌های اقتصادی غیرنفتی در این دوره 3.7 درصد رشد کرد. فعالیت‌های خدمات دولتی نیز 2.4 درصد افزایش یافته است که از رشد بزرگترین اقتصاد جهان عرب حمایت می‌کند.

    آخرین آمار در حالی منتشر می‌شود که افزایش قیمت نفت در بحبوحه نگرانی‌های مربوط به عرضه به دلیل تحریم واردات نفت و گاز روسیه از سوی اتحادیه اروپا ادامه دارد.

    برنت، معیار جهانی دو سوم نفت جهان که در سال گذشته 67 درصد افزایش یافت، امسال 50 درصد دیگر افزایش یافته که دلیل آن جنگ روسیه در اوکراین است که عرضه جهانی انرژی را تهدید می‌کند. این رقم در ماه مارس به بالاترین حد 14 سال اخیر یعنی تقریبا 140 دلار در هر بشکه رسید و در حال حاضر نزدیک به 120 دلار در هر بشکه معامله شد.

    اقتصاد عربستان سعودی به‌دلیل افزایش درآمد نفتی و بهبود تولید ناخالص داخلی غیرنفتی، به‌شدت از تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بهبود یافته است.

    شرکت سرمایه‌گذاری جادوا در گزارشی در اوایل این ماه اعلام کرد که انتظار می‌رود درآمد نفتی عربستان در سال جاری حدود 66 درصد افزایش یابد و به حدود 249 میلیارد دلار در بحبوحه افزایش قیمت‌های نفت خام برسد.

    سرعت فزاینده بهبود، زیربنای رشد اقتصادی عربستان است که بانک جهانی آن را در سال جاری 7 درصد برآورد می‌کند. جادوا تخمین می‌زند که اقتصاد در سال 2022 به میزان 7.7 درصد رشد کند.

    پیش‌بینی می‌شود بخش نفت عربستان 15.5 درصد و اقتصاد غیرنفتی 3.4 درصد در سال 2022 رشد کند.

    صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی رشد خود را برای بزرگترین تولیدکننده اوپک در آخرین چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود به دلیل افزایش قیمت‌های نفت اصلاح کرده است.

    صندوق مستقر در واشنگتن در ماه آوریل اعلام کرد که انتظار می‌رود اقتصاد عربستان در سال جاری 7.6 درصد رشد کند که 2.8 درصد نسبت به برآوردهای ژانویه صندوق بین‌المللی پول و 3.6 درصد در سال 2023 رشد خواهد کرد که 0.8 درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی است.

    برخی دیگر نیز رشد قوی را برای اقتصاد عربستان در سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند. بزرگترین بانک ژاپن MUFG انتظار دارد که اقتصاد عربستان سعودی در سال 2022 به میزان 7.6 درصد رشد کند، در حالی که NBD امارات رشد 6 درصدی را پیش‌بینی کرده است.

    بر اساس گزارش جداگانه جادوا، فعالیت استخدام در این کشور با احیای اقتصاد افزایش یافته است.

    مشارکت شهروندان سعودی در بازار کار تا پایان سال 2021 به 51.5 درصد افزایش یافت که در مقایسه با 51.2 درصد در سال 2020، با افزایش قابل‌توجهی در بخش خصوصی افزایش چشمگیری داشت.

    جادوا گفت: تعداد سعودی‌های شاغل در بخش خصوصی تا پایان سال گذشته به 1.91 میلیون نفر افزایش یافت. بهبود بازار کار در سال 2021 با جهش قابل‌توجهی در اقتصاد غیرنفتی همراه بود.

    با افزایش قابل‌توجهی از رشد فعالیت‌های غیرنفتی که در سال 2022 پیش‌بینی می‌شود، انتظار داریم تعداد کارگران سعودی و مهاجران در بسیاری از بخش‌ها افزایش بیشتری پیدا کند.

    جادوا گفت که انتظار می‌رود نرخ بیکاری در میان شهروندان به 10.7 درصد در سال 2022 و 10.4 درصد در سال 2023 پس از کاهش به 11 درصد در سال 2021 از 12.6 درصد در سال 2020 با ادامه بهبود اقتصاد کاهش یابد.

    بیزنس گزارش کرد، رتبه‌بندی اس اند پی گلوبال، رتبه عربستان سعودی را در A-/A-2 با ظرفیت پرداخت قوی تایید کرده و چشم‌انداز آن را با اشاره به بهبود رشد تولید ناخالص داخلی و پویایی مالی در میان‌مدت به مثبت از ثبات تغییر داده است.

    آژانس در ماه مارس گفت: دورنمای مثبت منعکس‌کننده انتظار ما برای بهبود رشد تولید ناخالص داخلی و پویایی مالی در میان‌مدت است که با خروج این کشور از همه‌گیری کووید-19، چشم‌انداز بهبود بخش نفت و برنامه‌های اصلاحی دولت مرتبط است.

    اس اند پی انتظار دارد اقتصاد عربستان در سال جاری 5.8 درصد و از سال 2023 تا 2025 به‌طور متوسط ‌2.7 درصد رشد کند.

    برچسب ها