عصر خودرو

کارنامه سیاه لیر بین ارزها

ادعای ترکیه برای کاهش تورم ۷۳.۵ درصدی

عصر بازار- دولت ترکیه ابراز امیدواری کرده که نرخ تورم را تا پایان سال به زیر ۵۰ درصد برساند، با وجود اختلاف بین اردوغان و اقتصاددانان درباره نرخ بهره آیا این تصمیم محقق می‌شود؟

ادعای ترکیه برای کاهش تورم ۷۳.۵ درصدی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، مقامات دولت ترکیه ابراز امیدواری کردند که بتوانند تورم سرسام‌آور در این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ تا پایان امسال به زیر 50 درصد برسانند.

    وزیر امور اقتصادی و خزانه‌داری ترکیه اعلام کرد که هدف این کشور و در واقع مهم‌ترین هدفش این است که کاهش تورم باثباتی را‌‌‌‌‌‌‌‌ در این کشور محقق کند.

    نباتی ابراز امیدواری کرده که آنکارا تا پایان امسال نرخ تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌ به 48 تا 49 درصد کاهش یابد.

    براساس آمارهای منتشر شده در این کشور، ماه گذشته تورم در ترکیه به 73.5 درصد رسید. قیمت مواد غذایی 91.6 درصد افزایش داشت که بیشترین رشد در بین کالاها محسوب می‌شد.

    نباتی همچنین اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در این کشور تا پایان سال 2023 به 19.9 درصد برسد.

    وی یکی از راهکارهای کاهش تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌ اقدام بانک مرکزی برای عدم تغییر نرخ بهره در این کشور عنوان کرد.

    رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور بارها مخالفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ درباره نرخ بهره در این کشور اعلام کرده و مدعی شده که عامل اصلی تورم در ترکیه سیاست‌های نامناسب نرخ بهره است. اظهارات اردوغان برخلاف نظر اکثر اقتصاددان‌ها است. با وجود این اظهارات بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را‌‌‌‌‌‌‌‌ در محدوده 14 درصد حفظ کرده است.

    لیر پول ملی ترکیه هم ارزش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در سال گذشته 44 درصد از دست داد و به عنوان بدترین عملکرد ارزی در بین سایر ارزها به حساب می‌آید.

    برچسب ها