عصر خودرو

یک مقام مسئول در صندوق بازنشستگی آینده ساز خبر داد:

افزایش سهم بازار سرمایه در سبد سرمایه‌گذاری‌ها با وصول مطالبات

عصر بازار- قائم مقام مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز با اشاره به وصول ۱۳۸.۸ بدهی میلیارد تومانی این شرکت با پذیره نویسی نخستین اوراق اجاره دولتی در فرابورس گفت: سهم این بازار در سرمایه‌گذاری صندوق تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش سهم بازار سرمایه در سبد سرمایه‌گذاری‌ها با وصول مطالبات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علیرضا معبودی گفت: صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز به نوعی خصوصی محسوب شده و مقررات آن بر اساس ضوابط سازمان گسترش و نوسازی صنایع در مورد قانون تاسیس این سازمان پیش از انقلاب و بر اساس مجوزات وقت شورای عالی سازمان و شورای تامین اجتماعی صادرشده و امسال چهلمین سال تاسیس خود را می گذراند.

    این صندوق جزء نخستین صندوق های بازنشستگی است که بر مبنای محاسبات واقعی دارایی ها تاسیس شده و همواره میزان تعهدات صندوق در برابر اعضا در برابر دارایی های آن سنجیده شده است.

    قائم مقام مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز در مورد سازوکار ارزیابی دارایی‌های این صندوق گفت: روش کار در این صندوق به گونه ای است که ابتدا دارایی ها ارزیابی می شود و تعهدات را در برابر مقطعی از زمان مقابل این دارایی ها قرار می‌دهند که بر این اساس دارایی ها تا سال 1473 شمسی محاسبه شده و بر اساس ارزش منصفانه ای که دارایی های صندوق بر مبنای آن ارزیابی می شود، این دارایی ها پاسخگوی تعهدات صندوق خواهد بود.

    وی افزود: در حال حاضر ارزش منصفانه دارایی های صندوق آیده ساز حدود 1400 میلیارد تومان است که ارزش روز دارایی ها ممکن است بالاتر از این رقم باشد، چرا که ارزش منصفانه پایین تر از ارزش روز دارایی ها است. ارزش دفتری دارایی ها نیز بر مبنای گزارش های حسابرسی شده سال 93 حدود 624 میلیارد تومان بوده است. این صندوق در طول فعالیت خود کفا بوده و تا کنون یک ریال از دولت و از هیچ ارگان خاصی بودجه دریافت نکرده و از محل منابع خودگردان اداره می شود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه صندوق آینده ساز از 16هزار عضو و 4400 مستمری بگیر برخوردار است ، گفت: تا سال 94 یک روز حقوق مستمری بگیران این صندوق با تاخیر انجام نشده و متوسط عیدی به بازنشستگان حتی تا 3 برابر عیدی پرداختی از سوی دولت نیز فراتر می رود.

    وی گفت: به عبارتی چنانچه دولت کف 680 هزار تومانی را به عنوان عیدی بازنشستگان تعیین کرده باشد، این صندوق در کم ترین مقدار مبلغ 700 هزار تومان و در سقف آن مبلغ 2.5 میلیون تومان به عنوان عیدی بازنشستگان پرداخت کرده است.

    وی افزود: این عملکرد با سایر صندوق های بازنشستگی دولتی قابل مقایسه نبوده و ناشی از کوچک بودن ، چابکی و مزیت سرعت تصمیم گیری بالاتر می باشد. در عین حال مدیریت دارایی ها با برخورداری از 35 نفر پرسنل در کل مجموعه اداری صندوق هدایت می شود.

    معبودی افزود: صندوق آینده ساز از سال 87 مطالباتی از دولت داشته که امروز از 170 میلیارد تومان طلب این مجموعه با انتشار اوراق صکوک اجاره حدود 138.8 میلیارد تومان آن وصول و الباقی آن هنوز باقیمانده است. صندق آینده ساز تنها صندوقی است که از دولت از بابت کسوراتی که در سال 87 به این صندوق باید تسویه شود، هنوز طلبکار است.

    وی تاکید کرد:صندوق آینده ساز به دنبال کمک گرفتن از دولت نیست و قطعا وجوه تسویه شده بر اساس اساسنامه و استراتژی هیات امنای صندوق به طور حتم دوباره سرمایه گذاری می شود. طیفی از سرمایه گذاری های صندوق از ملک و ساختمان شروع و به بورس ختم می شود که متناسب با سرمایه گذاری ها بررسی می شود که به چه میزانی و در چه حوزه ای باید صرف شود.

    وی افزود: طی یکسال گذشته سیاست گذاری صندوق به سمت سرمایه گذاری در شرکت های سهامی خاص بوده و سهم شرکت های سهامی عام در سبد سرمایه گذاری ها تنها 5 درصد بوده است، اما الان با توجه به سرعت نقد شوندگی بازار سرمایه می خواهیم متناسب با شرایط و بطور سنجیده این سهم را تا 30 درصد افزایش دهیم.

    معبودی با بیان اینکه دولت از طریق ابزارهای بدهی می تواند بدهی های خود را با مکانیزم بازار سرمایه بدون فشارتورمی باز پرداخت کند، عنوان کرد: بطور حتم با تنزیل این اوراق طلبکاران دولت به نقدینگی دست یافته و دوباره امکان سرمایه گذاری وجود خواهد داشت.

    این مقام اظهار داشت: صکوک اجاره در کشور های اسلامی امروز به خوبی شناخته شده و بازار سرمایه ایران باید به سرعت خود را به این رتبه برساند. امیدوارم انتشار اوراق اجاره 500 میلیارد تومانی دولت در روز جاری سرآغازی برای ورود حجم های بزرگ تر شود تا دولت از طریق تامین مالی در بازار سرمایه بتواند جریان اقتصاد را به سمت فعالیت هایی که تورم زا نیست جهت بدهد. در غیر این صورت اگر دولت جریان نقدینگی را مدیریت نکند، باعث می شود نقدینگی به سمتی گرایش یابد که آثار نقدینگی آنها تورم زا است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها