عصر خودرو

مدیر عامل فرابورس خبر داد؛

بازار سرمایه ایران به جایگاه سوم بازار بدهی خاورمیانه دست یافت

راه‌اندازی بازار سهام بنگاههای کوچک و متوسط

عصر بازار- هامونی از راه اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در پایان بهار خبر داد و گفت: در سال ۹۴ تنها ۶.۳ میلیارد دلار اوراق بدهی با درآمد ثابت در این بازار معامله شد که جایگاه بازار سرمایه را بعد از استانبول و مصر به رتبه سوم افزایش داد.

بازار سرمایه ایران به جایگاه سوم بازار بدهی خاورمیانه دست یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران با اشاره به نخستین پذیره نویسی اوراق اجاره دولت در روز جاری گفت: امروز 4 اردیبهشت 95 تعداد 5 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 500 میلیارد تومان توسط دولت با هدف تسویه قطعی بدهی با شرکت هواپیمایی ماهان و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز از طریق فرابورس با موفقیت پذیره نویسی و عرضه عمومی شد.

    هامونی با بیان اینکه نرخ اوراق اجاره دولت با سود 18 درصد و تسویه آن در هر شش ماه یکبار است، عنوان کرد: هر یک ازاین اوراق با نرخ 88 هزار تومان امروز در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس کشف قیمت شد.

    این مقام مسئول به معامله موفق این اوراق در عرض کمتر از یک ثانیه در جریان پذیره نویسی امروز اشاره کرد و افزود: در این پذیره نویسی طیف گسترده‌ای از خریداران اوراق اعم از تامین سرمایه ها، صندوق های سرمایه گذاری و بانک ها جزء و حتی برخی از سرمایه گذاران خارجی شرکت کردند که طی چند ثانیه نخست بازگشایی نماد معاملاتی بالغ بر  700 میلیارد تومان تقاضا در سیستم معاملات در لحظات اولیه ثبت و در لحظات آخرمعاملات نیز حجم تقاضا به 900 میلیارد تومان نیز نزدیک شد که در نهایت به روش حراج تک قیمتی هر برگه از اوراق اجاره مذکور به مبلغ 88 هزار تومان کشف قیمت و مورد معامله قرار گرفت.

    به گفته هامونی این اوراق از سررسید 4 ساله برخوردار بوده و سود آن با پرداخت های شش ماهه تسویه می شود که با توجه به اینکه شروع پذیره نویسی این اوراق از اسفند ماه پارسال بوده طی شهریور ماه و اسفند ماه امسال با کوپن های 18 درصد پرداخت سود آن صورت می گیرد.

    وی در برابر این پرسش که برنامه دولت برای تامین نقدینگی و تسویه مطالبات خود از طریق انتشار اوراق بهادار به چه میزانی است؛ گفت: حجم انتشار اوراق تامین مالی بر اساس بودجه دولت بالغ بر بیش از 40 تا 50 هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب حجم اوراق اسناد خزانه اسلامی این رقم به 62 هزار میلیارد تومان می رسد.

    مدیر عامل فرابورس عنوان کرد: این اوراق اعم از اسناد خزانه اسلامی، صکوک اجاره ، اوراق مشارکت و حتی انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یکسال خواهد بود که کمک می کند دولت جریان نقد خود را تنظیم کند و در برهه هایی که نیازمند نقدینگی است، از این اوراق بتواند استفاده کند.

    هامونی با بیان اینکه ارزش حجم اوراق بدهی در کل بازار سهام به حدود 17 هزار میلیارد تومان رسیده ، عنوان کرد: هم اکنون بازار ثانویه اوراق بدهی از نسبت گردش مالی خوبی برخوردار بوده و این در حالی است که در سال 94 تنها 6.3 میلیارد دلار اوراق بدهی با درآمد ثابت در این بازار معامله شد که جایگاه بازار سرمایه ایران را بعد از استانبول و مصر به رتبه سوم افزایش داد.

    به باور وی ، ادامه دار بودن انتشار این اوراق بطور قطع به جایگاه بین المللی بازار سرمایه ایران می تواند کمک کند تا قبل از این ،بازار سهام ایران تنها در معاملات سهام شرکت ها خلاصه می شد و اوراق بدهی سهم کوچکی داشت. امید می رود با انتشار و توسعه هر چه بیشتراین ابزارها، تنوع ابزار های مالی در بازار سرمایه وجود داشته باشد و بر اساس هر ذائقه و ریسکی که معامله گران بازار دارند بتوان محصول متناسب با ریسک پذیری آنها در بازار را فراهم کرد.

    هامونی در پایان این گفت و گو ابراز امیدواری کرد: با پذیرش و عرضه عمومی سهام شرکت های کوچک و متوسط  در فرابورس، بازار سهام شرکت های کوچک و متوسط (SME) در پایان بهار امسال راه اندازی می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها