عصر خودرو

داستان رقابت لاک‌پشت و خرگوش در بودجه‌بندی

چه‌زمانی «پس‌انداز» بر «سرمایه‌گذاری» ارجحیت دارد؟

عصر بازار: اگرچه سرمایه‌گذاری در بلندمدت سبب افزایش درآمد شما می‌شود، اما شاید این هدف مالی نهایی شما نباشد. انتخاب میان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، به عوامل مختلفی نظیر وضعیت مالی، محل سکونت و اولویت‌های زندگی شما بستگی دارد.

چه‌زمانی «پس‌انداز» بر «سرمایه‌گذاری» ارجحیت دارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پس‌انداز در حساب‌های بانکی به‌دلیل اینکه سود کمتری دارد، به خصوص در شرایط اقتصادی امروز خیلی با اقبال مواجه نیست. همچنین، با در نظر گرفتن نرخ تورم نیز، در دراز مدت، به‌جای اینکه پولتان در حساب‌های پس‌انداز بانکی سوددهی داشته باشد، با ضرر نیز مواجه می‌شوید؛ ضمن اینکه برخی بانک‌های مرکزی نظیر فدرال‌رزرو نیز با پس‌اندازکنندگان خیلی مهربان نیستند؛ به خصوص از زمان وقوع بحران بزرگ مالی که فدرال‌رزرو نرخ بهره بانکی را به پایین‌ترین سطح ممکن کاهش داد. بااین‌حال، حتی در شرایط کنونی اقتصاد، پس‌انداز هنوز هم نسبت به سرمایه گذاری مزایایی دارد.

    به‌گزارش پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، «دیوید ای.‌اشنایدر»، مدیر و متخصص مدیریت مالی در موسسه می‌گوید: یک پس‌انداز کننده معمولی می‌تواند خیلی بیشتر از یک سرمایه‌گذار بزرگ که پس‌انداز نمی‌کند، موفق باشد. اگرچه هردو استراتژی فوق درصورتی‌که باهم همراه شوند عملکرد بهتری خواهند داشت، اما بدون پس‌انداز کردن، سرمایه گذاری امکان‌پذیر نخواهد بود. اگرچه سرمایه‌گذاری در بلندمدت سبب افزایش درآمد شما می‌شود، اما شاید این هدف نهایی مالی شما نباشد. تمامی اینها به وضعیت مالی، محل زندگی و اولویت‌های زندگی شما بستگی دارد. در این گزارش، به سه موقعیتی که در آنها، پس‌انداز کردن بر سرمایه‌گذاری اولویت دارد، اشاره می‌کنیم.

    وقتی بدهکار هستید
    اگر هنوز بدهی‌های سنگینی دارید، قطعا سرمایه گذاری جزو اولویت‌های شما نخواهد بود. نخست باید از شر بدهی‌های خود خلاص شوید؛ فرقی ندارد که این بدهی‌ها مربوط به هزینه‌های پزشکی هستند یا تحصیل؛ اما برای سرمایه‌گذاری یا حتی پس‌انداز، نخست باید بدهی‌های خود را تصفیه کنید. اما اگر به‌عنوان مثال بدهی‌شما مانند شهریه دانشگاه یا قسط خودرو کنترل شده باشند، پس‌انداز همچنان فکر بدی نیست. تا وقتی‌که به‌راحتی بتوانید بدهی‌های تحصیلی خود را بپردازید، زمان مناسبی برای ایجاد حساب پس‌انداز برای مواقع اضطراری است.

    وقتی که صندوق پس‌انداز اضطراری ندارید
    برخی افراد نسبت به خواباندن پول زیاد در حساب‌های بانکی، برای مواقع اضطراری هشدار می‌دهند زیرا این پول با افزایش تورم، ارزش خود را از دست می‌دهد. اما همه این حساب‌های پس‌انداز تا این اندازه برای شما هزینه‌بر نیستند بلکه اگر در این نوع پس‌اندازها اولویت بندی صحیحی داشته باشید، هزینه زیادی بر شما تحمیل نخواهد شد. این اولویت‌بندی‌ها می‌تواند به شکل زیر باشد:

    • پس‌انداز اضطراری (برای هزینه‌های یک ماه)
    • پردخت اقساط و بدهی‌ها
    • صندوق پس‌انداز اضطراری بزرگ‌تر (برای پوشش هزینه‌های سه تا 9 ماه)

    نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد تنها 38 درصد از آمریکایی‌ها پول کافی در حساب‌های پس‌انداز خود دارند تا با کمک آن بتوانند هزینه‌های پیش‌بینی نشده خود (به‌عنوان مثال 500 دلار برای تعمیر خودرو یا 1000 دلار برای اورژانس) را بپردازند. حالا اگر به این هزینه‌های پیش‌بینی نشده، از دست دادن ناگهانی شغل را هم اضافه کنیم، اگر پس‌اندازی نداشته باشید، اوضاع وخیم‌تر خواهد شد.

    وقتی خود را آماده هزینه‌های سنگین‌تر یا خریدهای بزرگ‌تر می‌کنید
    مهم‌ترین مزیت حساب‌های پس‌انداز نسبت به سرمایه‌گذاری، «دسترسی» است. وقتی صحبت از سود می‌شود، این مساله نمود بیشتری پیدا می‌کند. ممکن است برای خارج کردن پول از حساب سرمایه‌گذاری، جریمه‌های مختلفی وجود داشته باشد، اما پول حساب‌های پس‌انداز، هرزمانی که به آن نیاز داشته باشید، بدون هیچ‌گونه جریمه و کسوراتی، قابل وصول است. حتی در مواقعی که الزاما نیازی به یک حساب پس‌انداز اضطراری احساس نشود، در برخی مواقع، منطق حکم می‌کند پولی را برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده کنار بگذارید. درحقیقت یک قانون کلی وجود دارد: پس‌انداز برای اهداف کوتاه‌مدت و سرمایه گذاری مختص اهداف بلندمدت است. به عنوان مثال، شاید قصد داشته باشید برای خرید خودروی جدید یا خانه پس‌انداز کنید اما ازسوی دیگر، بازنشستگی یا هزینه‌های تحصیلی فرزندانتان، شاید سرمایه گذاری را برای شما مطمئن‌تر کند.

    برچسب ها