عصر خودرو

احتمال احیای طرح فریز نفتی در نشست آتی اوپک چقدر است؟

عصر بازار- اعضای اوپک در نشست آتی این سازمان در ماه ژوئن طرح تثبیت تولید نفت در سطوح فعلی را مجددا بررسی خواهند کرد.

احتمال احیای طرح فریز نفتی در نشست آتی اوپک چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ابراهیم المحنا مشاور وزارت نفت عربستان گفت: اگرچه در دوحه توافقی حاصل نشد، در‌ها برای همکاری بین تولید‌کنندگان نفت همچنان باز است و طرفین در نشست بعدی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن در این باره بحث و مذاکره خواهند کرد.

    حتی در شرایطی که ایران مجددا تکرار کرد در هرگونه توافق برای تثبیت تولید در حال حاضر شرکت نخواهد کرد، کشورهای تولید‌کننده نفت اوپک نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند تا پس از شکست گفتگوها در دوحه در هفته گذشته، چشم‌انداز تثبیت تولید را زنده نگه دارند.

    عبدالله البدری دبیرکل اوپک در یک کنفرانس در پاریس اظهار کرد: برخی وزرای اوپک ممکن است موضوع فریز تولید را در ماه ژوئن مطرح کنند، ولی این موضوع در برنامه دبیرخانه اوپک نیست.

    وی افزود: اعضای این گروه به ایده فریز نفتی باز خواهند گشت و احتمالا گفتگوهای بیشتری را با دیگر کشورها انجام خواهند داد.

    نشست بعدی اوپک قرار است دوم ژوئن برگزار شود.

    دیگر مقامات اوپک نیز هنوز در تلاش برای رسیدن به توافق هستند. وزیر نفت نیجریه به رویترز گفت که تا ماه می گفتگوهایی را با عربستان، ایران و دیگر تولیدکنندگان انجام خواهد داد و امیدوار است که تا ژوئن به توافقاتی دست پیدا کند.

    بهای نفت در روز دوشنبه گذشته و پس از شکست مذاکرات دوحه در ابتدا کاهش یافت، ولی نفت برنت سپس به دلیل علائمی مبنی بر کاهش اشباع بازار روند افزایشی پیدا کرد و در روز پنجشنبه به 46 دلار و 18 سنت (بالاترین قیمت سال 2016) رسید.

    16 کشور که حدود نیمی از نفت جهان را تامین می‌کنند 17 آوریل در دوحه (پایتخت قطر) گردهم آمدند تا بتوانند بازار جهانی نفت را باثبات کنند اما پس از پافشاری عربستان بر پیوستن ایران به طرح تثبیت تولید نفت، گفت‌وگوها در دوحه با شکست مواجه شد.

    تهران هرگونه محدودیت روی تولید نفت خود را رد کرده، چرا که پس از لغو تحریم‌ها تولید خود را افزایش داده است.

    سید مهدی حسینی رییس کمیته بازنگری در قرار‌دادهای نفتی ایران در جمع خبرنگاران در پاریس گفت: ما قصد داریم سهم بازار خود را به سطح قبل از تحریم‌ها بازگردانیم. اگر طرح فریز نفتی به بازار کمک کند ما پس از بازگشت به سطح تولید قبل از تحریم‌ها این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

    حسینی گفت: ایران قبل از تشدید تحریم‌ها در سال 2012 روزانه حدود چهار میلیون و 200 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد. این کشور ماه گذشته روزانه سه میلیون و 200 هزار بشکه نفت تولید کرد.

    البدری گفت: دوحه باشد یا نباشد، ما مشاهده می کنیم که بازار در حال تغییر است. شاید تقاضا بیشتر از عرضه شود و ما مشاهده می کنیم که بازار تا سال 2017 تغییر کند و مثبت شود.

    مشاور وزارت نفت عربستان تاکید کرد که تولید احتمالا تحت عوامل بازار کاهش خواهد یافت.

    المحنا خاطرنشان کرد: کاهش کلی عرضه در نیمه دوم امسال ممکن است تا یک میلیون بشکه در روز باشد. این کاهش انتظار میرود که در سال آینده ادامه پیدا کند.

    فیاض‌ النیما معاون وزیر نفت عراق در گفتگویی تلفنی با بلومبرگ گفت: اوپک و دیگر تولید‌کنندگان نفت خام احتمالا ماه آینده در روسیه گردهم می‌آیند تا بتوانند در خصوص یک برنامه تثبیت تولید برای بالابردن قیمت‌ها به توافق برسند.

    الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه می‌گوید: هیچ توافقی در خصوص برگزاری یک نشست دیگر در روسیه وجود نداشته است.

    نوواک در مصاحبه‌ای با بلومبرگ خاطرنشان کرد: با توجه به مذاکراتی که ما روز یکشنبه گذشته داشتیم احتمال رسیدن به توافق نسبتا پایین است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها