عصر خودرو

رکوردشکنی سکه در ۱۳ ماه اخیر

عصر بازار- انواع سکه نوسانات زیادی در ماه گذشته پیدا کرد و رکورد‌های جدیدی را در بازار آزاد ثبت کرد.

رکوردشکنی سکه در ۱۳ ماه اخیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سکه تمام طرح جدید در فرودین ماه حدود 37 هزار تومان نوسان پیدا کرد. در هفته اول فرودین این نوع سکه بین یک میلیون و 5000 تومان تا یک میلیون و 10 هزار تومان در نوسان بود.

    در دهه دوم این ماه تغییرات سکه شتاب بیشتری به خود گرفت. 10 فروردین سکه تمام طرح جدید به یک میلیون و 13 هزار تومان رسید و 12 فروردین این نوع سکه نرخ یک میلیون و 20 هزار تومان را تجربه کرد.

    در ادامه نرخ سکه تمام طرح جدید در اواسط ماه تا حدودی کاهش یافت اما در 17 فروردین به رکورد جدیدی رسید و به قیمت یک میلیون و 29 هزار تومان فروخته شد.

    رکورد شکنی‌های سکه ادامه پیدا کرد و در 21 فروردین به یک میلیون و 33 هزار تومان و در 22 فروردین به یک میلیون و 42 هزار تومان رسید که بالاترین نرخ سکه تمام طرح جدید برای فروردین ماه بود.

    در دهه پایانی فروردین قیمت این نوع سکه درجهت کاهشی حرکت کرد و به کمتر از یک میلیون و 30 هزار تومان برگشت و در روز پایانی فروردین روی یک میلیون و 27 هزار تومان ایستاد.

    اما نرخ نیم سکه در ماه گذشته 12 هزار تومان بین 532 تا 546 هزار تومان، در نوسان بود. در هفتمین روز فروردین نیم سکه 535 هزارتومان فروخته شد و در روزهای بعد با روند افزایشی به 539 هزار تومان هم رسید.

    در روزهای بعد نیم سکه به روند افزایشی خود ادامه داد و با ثبت قیمت‌های 541، 543 و 546 هزار تومان به رکوردهای جدیدی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته رسید. نیم سکه در روز‌های پایانی فروردین تا حدودی با کاهش قیمت روبرو شد و در آخرین روز این ماه 544 هزار تومان در بازار آزاد عرضه شد.

    اما ربع سکه در فروردین ماه در پایین ترین نرخ خود 278 هزار تومان و در بالاترین نرخ 292 هزار تومان را تجربه کرد تا در نخستین ماه سال 1395 با نوسان 14 هزار تومانی همراه باشد.

    در روزهای ابتدایی سال جدید ربع سکه 278 تا 284 هزار تومان در بازار فروخته شد. در میانه ماه، نرخ نیم سکه به 286 و 287 هزار تومان رسید و در دهه پایانی فروردین قیمت این نوع سکه از مرز 290 هزار تومان گذشت و به 292 هزار تومان رسید و در نهایت در آخرین روز این ماه با نرخ 288 هزار تومان به روند خود پایان داد.

    سکه گرمی نیز در فروردین ماه در پایین ترین نرخ خود 190 هزار تومان و در بالاترین 195 هزار تومان در بازار آزاد فروخته شد.

    مهمترین دلایل نوسانات نرخ سکه

    کارشناسان اقتصادی دلایل مختلفی را برای نوسانات نرخ سکه اعلام می‌کنند؛ برخی معتقدند نوسانات و تغییرات سینوسی طلای جهانی منجر به نوسان قیمت سکه نیز شده است.

    همچنین به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، افزایش قیمت سکه در این ماه به افزایش نرخ بهره در آمریکا مربوط می شود.

    به گفته کشتی‌آرای، دلیل اصلی این موضوع اعلام شاخص‌های جهانی است، افزایش نرخ بهره آمریکا شوک قیمتی به بازار نیویورک وارد کرد و قیمت‌ها را افرایش داد.

    رییس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید تقاضا در بازار داخلی تغییری نداشته است و میزان آن بیشتر از عرضه نیست که بخواهد منجر به گرانی سکه شده باشد و با توجه به افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت در قطعات کوچک سکه در آستانه رسیدن به نوروز خواهیم بود.

    همچنین برخی دیگر از ناظران اقتصادی معتقدند تا زمانی که قیمت جهانی طلا بالا باشد و از طرفی با افزایش قیمت ارز همراه باشد، بالا رفتن قیمت سکه طبیعی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها