عصر خودرو

سفر رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی به تهران؛

مذاکرات جدید فروش نفت ایران-آفریقای جنوبی آغاز شد

عصر بازار- همزمان با سفر رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران، دور جدید مذاکرات فروش نفت خام بین ایران و آفریقای جنوبی امروز توسط وزرای نفت و انرژی دو کشور آغاز شد.

مذاکرات جدید فروش نفت ایران-آفریقای جنوبی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با گذشت حدود سه ماه از اجرای برجام صادرات نفت خام ایران به آفریقای جنوبی به عنوان یکی از مشتریان سنتی طلای سیاه ایران در آفریقا هنوز به طور رسمی آغاز نشده است.

    بر این اساس امروز با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و «تینا جومت پترسون» وزیر انرژی آفریقای جنوبی دور جدید مذاکرات فروش نفت خام بین دو کشور به میزبانی تهران آغاز شد.

    بیژن زنگنه صبح امروز در مراسم آغاز مذاکرات با وزیر انرژی آفریقای جنوبی با بیان اینکه این ملاقات مقدمات خوبی را برای دیدار فردای رؤسای جمهوری دو کشور فراهم می کند، گفت: هم اکنون با توجه به این که تحریم‌های تحمیلی علیه ایران برداشته شده است، شرایط ایران نسبت به گذشته بسیار متفاوت است.

    وزیر نفت با بیان اینکه آفریقای جنوبی یکی از خریداران مهم نفت ایران در گذشته بوده است، تصریح کرد: امیدوارم هرچه زودتر روابط تجاری میان دو کشور افزایش یابد.

    به گفته این عضو کابینه دولت امیدوارم خرید نفت آفریقای جنوبی از ایران افزای و همکاری شرکتهای دو طرف در حوزه انرژی افزایش یابد.

    این در حالی است که اخیرا سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به آغاز مذاکرات قراردادی فروش نفت با شل انگلیس، گفته است: در صورت توافق، ایران بخشی از نفت پالایشگاه‌های شل در آفریقای جنوبی را تامین می‌کند.

    وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورت توافق چه میزان نفت خام به این شرکت انگلیسی فروخته خواهد شد؟ تصریح کرد: درباره حجم میزان فروش نفت خام در حال مذاکره هستیم و پیش بینی می‌شود امکان فروش نفت مطابق با دوران پس از اعمال تحریم‌ها (حدود یکصد هزار بشکه در روز) فراهم شود.

    قمصری با تاکید بر اینکه برای صادرات نفت خام به آفریقای جنوبی تاکنون مذاکراتی با شرکت‌های شل و برتیش پترولیوم انگلیس و پتروناس مالزی انجام شده است، بیان کرد: در مجموع اگر با شرکت شل به توافق برسیم، ایران بخشی از نفت پالایشگاه‌های این شرکت انگلیسی در آفریقای جنوبی را تامین می‌کند.

    رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم پیشتر درباره احتمال انتقال نفت ایران به پالایشگاه نفت شورون آمریکا در آفریقای جنوبی در دوران پساتحریم، تاکید کرده بود: براساس سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، هیچ منعی برای فروش نفت به پالایشگاه های آمریکایی وجود ندارد.

    در همین حال، «تمبیسیله ماژولا» معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی هم پیشتر درباره برنامه آفریقای جنوبی برای افزایش خرید نفت از ایران در دوران پساتحریم، گفته بود: بخش عمده پالایشگاه‌های نفت آفریقای جنوبی توسط شرکت‌های نفتی خارجی از جمله شل، بی پی، توتال، شورون آمریکا اداره می‌شود، بنابراین آنها خریدار نفت مورد نیاز پالایشگاه‌ها هستند، برهمین اساس ما می توانیم با آنها صحبت کنیم که با لغو تحریم‌ها دوباره تجارت نفتی را با تهران از سرگیرند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها