عصر خودرو

تمرکز سرمایه گذاران بر سه نشست مهم بانک های مرکزی؛

اوضاع این روزهای بازار ارز چگونه است؟

عصر بازار- پس از برگزاری نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در چهارشنبه شب گذشته، ارزش یورو در برابر دلار رشد کرد، اما این رشد پایا نبود و با از میان رفتن تاثیر این نشست طی روزهای بعد و انتشار گزارش مثبت از بازار کار آمریکا روند قیمت ارزها معکوس شد و رشد ارزش دلار در برابر یورو را طی روز جمعه رقم زد.

اوضاع این روزهای بازار ارز چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، یک عامل مهم افزایش ارزش دلار، توجه مجدد سرمایه گذاران به تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ های بهره است. در واقع سرمایه گذاران بار دیگر تحت تاثیر احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا قرار گرفته اند.

    در نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا بدون توجه به انتقادات وزیر دارایی آلمان، از سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا حمایت کرد و وعده داد هر اقدام لازم را برای رونق اقتصاد منطقه یورو انجام خواهد داد. وی گفت، برای هر مدت که لازم باشد از هر ابزار ضروری برای این منظور استفاده خواهد شد.

    تحلیلگران معتقدند سخنان دارگی به معنای آن نیست که بانک مرکزی اروپا در آینده نزدیک سیاست های حمایتی جدید اتخاذ خواهد کرد. به همین دلیل پس از اعلام نتیجه نشست، ارزش یورو در برابر دلار رشد کرد. اما خبر مثبت از بازار کار آمریکا سبب شد این رشد ادامه نیابد.

    هفته آینده در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و تا روز چهارشنبه که نتیجه این نشست اعلام شود تمرکز سرمایه گذاران و فعالان بازار بر این نشست و احتمال تغییر موضع بانک مرکزی آمریکاست. در هفته های اخیر جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا و اعضاء کمیته سیاستگذاری این نهاد نسبت به افق اقتصاد جهان ابراز نگرانی کرده اند و به همین دلیل پیش بینی شده افزایش نرخ های بهره در سال جاری میلادی تنها دو بار رخ دهد. این عاملی برای کاهش ارزش دلار است.

    در مقابل، اظهارات دراگی در نشست روز گذشته شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا سبب تقویت یورو شد. وی گفت، انتظار داریم روند بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو ادامه یابد. فرایند تامین مالی به شکلی گسترده در منطقه یورو در حال انجام است.

    روز گذشته انتشار گزارش مثبت وزارت کار آمریکا سبب رشد ارزش دلار شد. اگرچه انتظار نمی رود بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته آینده خود تغییری در نرخ های بهره بدهد اما سرمایه گذاران منتظر نمایان شدن سرنخ هایی از دیدگاه بانک مرکزی در باره وضعیت اقتصاد جهان و زمان احتمالی افزایش نرخ های بهره هستند.

    جانت یلن در سخنرانی های اخیر خود بر لزوم احتیاط در حوزه محدود کردن سیاست های حمایتی تاکید کرده و همین امر سبب شده این باور بوجود آید که نرخ های بهره در آینده نزدیک بالا برده نخواهد شد. دیروز نیز ارزش دلار در برابر یورو رشد کرده است. هفته آینده روز پنجشنبه نشست بانک مرکزی ژاپن برای بررسی وضعیت اقتصاد این کشور و تصمیم گیری درباره سیاست های حمایتی برگزار می شود.

    در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها