عصر خودرو

امروز؛

نخستین صکوک اجاره دولت در فرابورس ایران کشف قیمت شد

عصر بازار- عرضه اولیه نخستین صکوک اجاره دولت صبح روز شنبه، چهارم اردیبهشت ماه در فرابورس ایران انجام شد.

نخستین صکوک اجاره دولت در فرابورس ایران کشف قیمت شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، پنج هزار میلیارد ریال اوراق اجاره دولت با استفاده از مکانیزم حراج، با قیمت هر ورقه 880 هزار ریال در کسری از ثانیه کشف قیمت شد.
    مدیرکل بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت اقتصاد در مراسم عرضه اولیه این اوراق گفت: یکی از مهمترین معضلات دولت و وزارت اقتصاد و دارایی، بحث بدهی‌های منجمدی است که بسیاری از این مطالبات از سررسید تسویه آنها گذشته است. در این میان یکی از ابزارهایی که برای رفع این معضل اندیشیده و بکار گرفته شده است، مساله جایگزینی این بدهی‌ها با اوراق نقدپذیر با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است.
    مهدی بنانی ادامه داد: ما در حال حاضر توان مالی کافی برای بازپرداخت کلیه تعهدات دولت را نداریم و تاخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران نیز موجب شده تا اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی با تاخیر همراه شوند، اما این اوراق نقدپذیر که در سررسیدهای معینی ارائه می‌شوند کمک می‌کند تا پیمانکاران سریع‌تر مطالبات خود را دریافت کنند و پروژه‌ها عمرانی نیز مسکوت نمانند. ضمن اینکه از این طریق قادر خواهیم بود بخشی از بدهی‌ها خود را مدیریت و پرداخت کنیم.
    وی با بیان اینکه دولت و وزارت اقتصاد در استفاده از اوراق صکوک برای کاهش بدهی‌های دولت در ابتدای راه قرار دارد اما در زمینه اسناد خزانه اسلامی تجربه بسیار موفقی کسب کرده‌ است، افزود: تمام تلاش دولت بر این است که اعتماد بازار را با تسویه به موقع اوراق در سررسید آنها جلب کرده و به کمک همکاری بلندمدت با بازار سرمایه، در ارقام قابل ملاحظه‌ای از سایر اوراق بدهی مانند صکوک و ... برای بازپرداخت بدهی‌های خود بهره ببرد.
    استفاده از مکانیزم حراج در عرضه اولیه صکوک اجاره دولت
    مدیرعامل فرابورس نیز در مراسم عرضه اولیه نخستین صکوک اجاره دولت عنوان کرد: پس از مدت‌ها پیگیری وزارت اقتصاد، سازمان بورس و نهادهای مرتبط، سرانجام شاهد پذیرش اولین صکوک اجاره دولت در فرابورس ایران بودیم که همزمان با این رویداد مهم، قیمت این اواق را با استفاده از مکانیزم «حراج» به جای روش «ثبت سفارش» کشف کردیم.
    امیر هامونی در خصوص کشف قیمت اوراق صکوک اجاره دولت با استفاده از مکانیزم حراج توضیح داد: در روش حراج، قیمت در یک جلسه معاملاتی و بر اساس رقابت خریداران تعیین می‌شود. در این روش سفارش متقاضیان (خریداران) و عرضه‌کنندگان (فروشندگان) در یک بازه زمانی وارد سامانه معاملاتی شده و پس از آن، بهترین قیمت‌های خرید (بالاترین قیمت‌ها) و بهترین قیمت‌های فروش (پایین‌ترین قیمت‌ها) با یکدیگر منطبق شده و معامله انجام خواهد شد.
    به گفته وی بعد از عرضه اورلیه این اوراق، معاملات ثانویه آن در بازار ابزارهای نوین مالی امکان پذیر است.
    تعمیق بازار سرمایه با پذیرش انواع اوراق بدهی
    در ادامه قائم مقام صندوق آینده ساز نیز با اشاره به اینکه به طور معمول هر زمان که از بازار سهام سخن به میان می‌آید معاملات انواع سهام و نهایتا اوراق مشارکت به ذهن فعالان بازار متبادر می‌شود، گفت: این موضوع در حالی است که برای تعمیق هرچه بیشتر بازار سرمایه باید از انواع اوراق بدهی در معاملات بازار سهام بهره برد.
    علیرضا معبودی ضمن تشکر از دست اندرکاران راه‌اندازی معاملات نخستین صکوک اجاره دولت در فرابورس ایران ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد پذیرش و معاملات انواع اوراق بدهی در بازار سرمایه باشیم که این امر ضمن کمک به دولت در بازپرداخت بدهی‌ها به تعمیق هرچه بیشتر بازار سرمایه نیز کمک می‌کند.
    لازم به ذکر است اوراق اجاره دولت به صورت چهار ساله، فاقد بازارگردان و با نرخ 18 درصد است و معاملات ثانویه آن اعم از خرید و فروش، پس از اتمام فرایند پذیره‌نویسی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز می‌شود. دارندگان و متقاضیان خرید اوراق اجاره دولت می‌توانند پس از آغاز معاملات ثانویه با مراجعه به هریک از کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران نسبت به خرید و فروش این اوراق اقدام کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها