عصر خودرو

یارانه‌های جدید چقدر به قدرت خرید مردم اضافه می‌کند؟

عصر بازار- محاسبات انجام شده نشان می دهد که با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها قدرت خرید چهار کالای اساسی با یارانه تخصیص داده شده به تناسب ۹ دهک افزایش یافته است.

یارانه‌های جدید چقدر به قدرت خرید مردم اضافه می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، با وجود افزایش قیمت 4 قلم کالای اساسی از جمله مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات از امروز(22 اردیبهشت ماه)، با محاسبات  صورت گرفته قدرت خرید 9 دهک افزایش یافته است؛ برای مثال یک خانواده 4 نفره در دهک اول شهری، نفری 400 هزار تومان و مجموعا یک میلیون و 600 هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. هزینه خرید مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر و انواع روغن این خانواده قبل از اصلاح قیمت‌ها 241 هزار تومان بود که با تغییر قیمت این اقلام، 568 هزار تومان خواهد شد. این یعنی هزینه این خانواده 327 هزار تومان افزایش یافته است. همچنین میزان یارانه خالص دریافتی این خانواده نسبت به یارانه قبلی یک میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافته، این یعنی قدرت خرید این خانواده در 4 کالای ذکر شده 923 هزار تومان زیادتر شده است.

    در دهک دوم شهری نیز محاسبات به همین شکل است. یعنی یک خانواده 4 نفره مبلغی بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تومان یارانه دریافت می‌کند با این تفاوت که هزینه خرید اقلامی چون مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن پیش از اصلاح قیمت برای آنها 336هزار و 500 تومان بود که بعد از این اصلاح به 803 هزار تومان می رسد و افزایش هزینه 466 هزار و 500 تومانی را تجربه خواهند کرد. اما  میزان افزایش یارانه خالص دریافتی آنها یک میلیون و 250 هزار تومان خواهد بود و این یعنی قدرت خرید دهک دوم شهری 783 هزار تومان افزایش پیدا می کند.

    یک خانواده چهار نفره در دهک سوم شهری نیز مانند دو دهک قبل یارانه یک میلیون و 600 هزار تومانی دریافت خواهند کرد. این دهک که پیش از افزایش قیمت ها برای خرید اقلام اساسی 375 هزار تومان هزینه می‌کرد بعد از اصلاح قیمت ها باید 918 هزار تومان هزینه کند و 543 هزارتومان به هزینه های آنها اضافه خواهد شد اما با توجه به افزایش یارانه خالص دریافتی مانند دو دهک قبلی به قدرت خرید این خانواده در دهک سوم 706 هزار تومان اضافه می شود.

    دهک چهارم شهری اما متفاوت با سه دهک قبلی است. یک خانواده 4 نفره در دهک چهارم مجموعا یک میلیون و 200 هزار تومان یارانه دریافت می کند. میزان یارانه خالص دریافتی آنها نسبت به قبل 846 هزار تومان افزایش یافته است. این یعنی با وجود اینکه هزینه های خرید 4 قلم کالای اساسی آنها از 397 هزار تومان قبل از اصلاح قیمت ها به 952 هزار تومان بعد از اصلاح قیمتها تغییر می کند و هزینه های آنها 555 هزار تومان زیادتر می شود اما قدرت خریدشان نیز  291 هزار تومان بیشتر می شود.

    یک خانواده 4 نفره در دهک پنجم نیز مانند خانواده چهارنفره در دهک چهارم یارانه دریافت می کند. هزینه خرید مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و انواع روغن برای این خانواده قبلا 433 هزار تومان بود که به یک میلیون و 42 هزار تومان تغییر خواهد کرد. این یعنی با توجه به اینکه هزینه این خانواده 609 هزار تومان زیادتر شده، اما با توجه به یارانه جدید دریافتی قدرت خریدشان  نیز 236 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

    دهک ششم نیز مانند دو دهک قبل از خود است. یعنی یک خانواده چهار نفره در این دهک یک میلیون و 200 هزار تومان یارانه می‌گیرند و میزان یارانه خالص دریافتی آنها 846 هزار تومان افزایش می‌یابد. هزینه های خرید این خانواده از 436 هزار تومان به یک میلیون و 48 هزار تومان افزایش خواهد یافت و با وجود اینکه تغییر قیمت ها 611 هزار تومان به هزینه خانوار اضافه می‌کند ولی به قدرت خرید آنها 234 هزار تومان اضافه خواهد شد.

    یارانه دهک هفتم نیز مانند دو دهک قبلی بوده با این تفاوت که هزینه خرید چهار قلم کالای اساسی برای آنها از 474 هزار تومان به یک میلیون و 170 هزار تومان تغییر خواهد کرد. این یعنی 696 هزار تومان به هزینه خانواده اضافه خواهد شد ولی به قدرت خرید آنها 150 هزار تومان اضافه می شود.

    یک خانواده چهارنفره در دهک هشتم نیز یک میلیون و 200 هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. این خانواده تا پیش از اصلاح قیمت ها برای خرید مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و انواع روغن 518 تومان هزینه می‌کردند که بعد از اصلاح قیمت بایستی برای خرید این اقلام یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه کنند و به هزینه‌های آنها 774 هزار تومان اضافه خواهد شد. اما با توجه به افزایش یارانه خالص دریافتی 71 هزار تومان به قدرت خرید آنها در این اقلام اضافه می‌شود.

    دهک نهم شهری نیز مانند دهک های قبلی خود بوده و هر نفر مبلغ 300 هزار تومان و یک خانواده 4 نفر مجموعا یک میلیون و 200 هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد. هزینه های خرید چهار کالای اساسی برای این خانواده چهار نفره در دهک نهم پیش از اصلاح قیمت‌ها 549 هزار تومان بود که به یک میلیون و 377 هزار تومان خواهد رسید. یعنی با وجود اینکه هزینه این خانواده 828 هزارتومان زیادتر خواهد شد اما قدرت خرید آنها 18 هزار تومان افزایش می‌یابد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو