عصر خودرو

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

فرود آرام بر زمین تورم با صبر و سیاست‌گذاری‌های توسعه‌ای

عصر بازار- تورم در ایران ریشه ساختاری دارد و حل آن نیازمند صبوری و سیاست‌گذاری‌های توسعه‌ای است که با آن می‌توان فرود آرام را تجربه کرد. با استقرار دولت جدید در شهریور ۱۴۰۰، تورم ۱۲ ماهه کشور ۴۵ درصد و میزان تورم نقطه‌ای ۵۰ درصد بود. در فروردین سال ۱۴۰۱، تورم نقطه ای ۳۶ درصد و تورم ۱۲ ماهه ۳۹ درصد بود. بنابراین، فرود آرام اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر ۱۵ درصد کاهش تورم نقطه ای و ۵ درصد کاهش تورم ۱۲ ماهه اتفاق کمی نیست ولی این کاهش در جامعه هنوز احساس نمی‌شود.

فرود آرام بر زمین تورم با صبر و سیاست‌گذاری‌های توسعه‌ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، یک استاد دانشگاه با بیان اینکه وقتی در مورد پدیده‌ای به نام تورم و اثرات مخرب آن بر جامعه صحبت می‌شود باید تمام گروه‌هایی که در معرض آسیب‌های ناشی از تورم هستند مد نظر قرار گیرند گفت: این مسئله حساسیت بسیار بالایی دارد و باید با دقت به آن پرداخته شود. کشور در این سال‌ها روند بلند مدت تورم را تجربه کرده که همین روند باعث شده قضایا کاملاً متفاوت شود به طوری که سرانه نرخ تورم در سال‌های اخیر نزدیک به 40 درصد بوده است.

    عباس علوی‌راد در این‌باره گفت: در سال‌های پس از انقلاب و جنگ، دو عامل تورم نزدیک به 40 درصد و استمرار تورم‌های سه یا چهار ساله، مشکلات زیادی به وجود آورد. متاسفانه میانگین افزایش تورم در سال‌های 98، 99 و 1400 به شدت افزایش یافت و این روند استمرار هم داشته است.

    به گفته این استاد دانشگاه؛ نگرانی مردم نسبت به سیاست‌های اصلاحی دولت تا حد زیادی قابل قبول و به حق است. وی در ادامه افزود: کشور در سال‌های 98 و 99 رشد اقتصادی منفی داشته و جدا از مسائل پیش آمده به دلیل بیماری کرونا، با تحریم‌های ظالمانه هم مواجه بوده است. شرایط اقتصادی و اتفاقاتی همانند جنگ روسیه و اوکراین که در اواخر سال 1400 در بخش بین الملل تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد، باعث تشدید شرایط تورمی در کشور شد.

    این استاد دانشگاه اظهار کرد: طبق آمار رسمی، کشور در تمام فروردین‌های سال‌های گذشته تورم فصلی را شاهد بوده‌ است به طوری‌که تورم در فروردین سال 98، 4 درصد، سال 99، 2/1 درصد، سال 1400، 3/3 درصد و در فروردین سال 1401 متوسط تورم فصلی 2/7 درصد اعلام شده است.

    علوی راد گفت: این تورم به دلیل پشت سر گذاشتن دوره تورم سه ساله است. بدیهی است که تمام کشورها در ابتدای سال با تورم منفی مواجه هستند. تورم در ایران ریشه ساختاری دارد و حل آن نیازمند صبوری و سیاست‌گذاری‌های توسعه‌ای است که با آن می‌توان فرود آرام را تجربه کرد. با استقرار دولت جدید در شهریور 1400، تورم 12 ماهه کشور 45 درصد و میزان تورم نقطه‌ای 50 درصد بود. در فروردین سال 1401، تورم نقطه ای 36 درصد و تورم 12 ماهه 39 درصد بود. بنابراین، فرود آرام اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر 15 درصد کاهش تورم نقطه ای و 5 درصد کاهش تورم 12 ماهه اتفاق کمی نیست ولی این کاهش در جامعه احساس نمی‌شود.

    این استاد دانشگاه در پایان گفت: به جز کشور ما چند کشور در دنیا تورم بالای 50 درصد را تجربه کرده‌اند ولی ما آرام آرام در حال فاصله گرفتن از آن هستیم. البته در روند کاهشی تورم مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد و اصلاحاتی که در حال شکل‌گیری است، مسکن‌های مقطعی کوتاه مدت است که بازهم ما را با مشکل روبرو می‌کند اما باید توجه داشته باشید که تورم در کشور ما ساختاری است و اگر می‌خواهیم این مشکل برطرف شود، همه عناصر کشور، مردم، نخبگان و نظام باید در کنار هم قرار گیرند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو