عصر خودرو

عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی:

بهای نفت در دو سال آینده رشد چشمگیری نخواهد داشت

عصر بازار- معینی گفت: به همان میزان که تداوم اعتصاب کارکنان نفت کویت و کاهش تولید در امریکا قیمت نفت را صعودی می‌کنند، بازگشت تولید نفت در لیبی و شیل اویل‌ها قیمت‌ها را به سمت سقوط سوق می‌دهد.

بهای نفت در دو سال آینده رشد چشمگیری نخواهد داشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مهران معینی عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی درباره پیش‌بینی‌ها برای رسیدن به قیمت نفت بیش از 50 دلاری گفت: در شرایط فعلی عرضه بسیار بیشتر از تقاضاست بنابراین انتظار نداریم که قیمت بالا برود ضمن اینکه شکست فریز نفتی هم روی قیمت‌ها تاثیر منفی داشت.

    تداوم اعتصاب کارکنان نفت کویت انگیزه‌ای برای افزایش قیمت نفت

    وی با بیان اینکه قیمت‌ها تا نیمه اول سال میلادی جاری نمی‌تواند رشد خوبی داشته باشد و به طور متوسط بین 40 تا 45 دلار در نوسان خواهد بود، افزود: باید اتفاق خاصی مثل کاهش شدید تولید نفت در امریکا، اعتصاب کارکنان نفت کویت ادامه یافته و نفت بیشتری از بازار خارج شود و یا اتفاقات پیش‌بینی نشده  رخ دهد تا قیمت‌ها به 50 دلار برسد.

    قیمت نفت در نیمه دوم سال میلادی صعودی می‌شود

    معینی تصریح کرد: البته پیش بینی این است که در نیمه دوم سال جاری میلادی تقاضا افزایش و از میزان عرضه کم شود، بنابراین بازار به سمت تعادل جدید می‌رود و انتظار اینکه قیمت‌ها بهبود پیدا کند تقویت می‌شود.

    بازگشت نفت لیبی خطری برای قیمت‌ها

    وی با بیان اینکه پیش بینی‌ها در کوتاه مدت به طور متوسط در سال 2016، 40 تا 45 دلار بیشتر نخواهد بود، به بازگشت نفت لیبی به عنوان دیگر عامل مخاطره‌آمیز برای قیمت نفت اشاره و اظهار داشت:  خطر دیگری که بازار را از بابت قیمت تهدید می کند اینکه اگر با توجه به توافقاتی که در اوضاع داخلی لیبی انجام شده به سرانجام برسد و یک دولت واحد تشکیل شود، احتمال افزایش تولید نفت لیبی وجود دارد که این مسئله هم می تواند بازار را تحت تاثیر قرار داده و قیمت ها را کاهش دهد.

    عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی ادامه داد: بنابراین اینها عواملی هستند که می تواند بازار را از نظر فیزیکی تحت تاثیر قرار دهد ضمن اینکه بحث های روانی و ژئوپلیتیک را نیز باید اضافه کرد البته در حال حاضر بازار کمتر به آنها عکس العمل نشان می دهد.

    وی تصریح کرد: اگر اتفاقات کشوری مثل کویت در شرایط نرمال تری اتفاق می افتاد قیمت ها بیش از این افزایش می یافت اما با توجه به اینکه الان عرضه بیش از تقاضاست این اتفاقات خیلی کمتر تاثیرگذار بوده است.

    نفت شیل در شرایط ریسکی بر نمی‌گردد

    معینی در ادامه به احتمال بازگشت تولید در شیل اویل‌ها با افزایش قیمت نفت اشاره و اظهار داشت: با افزایش قیمت نفت ممکن است دیگر بار بازگشت شیل اویل ها را شاهد باشیم که البته این اتفاق با تاخیرزمانی رخ خواهد داد چرا که سرمایه گذاری جدید باید انجام شود و تولیدکنندگان نیز از قیمت های جدید اطمینان حاصل کنند چرا که در شرایطی که قیمت ها ریسکی باشد، برنمی گردند، در هر صورت آنچه مسلم است اگر قیمت 60 دلار ی شود بطور قطع شیل ها بر می گردند و این به معنی کاهش دوباره قیمت هاست، ضمن اینکه زمان بازگشت شان نیز مهم است.

    وی همچنین گفت: تا زمانی که قیمت ها به سمت 60 دلار پیش می رود اتفاق دیگری که انتظار می رود رخ دهد اینکه کشورهایی که تولیدشان پایین است از مدار خارج می شوند زیرا در مناطقی که هزینه تولید بالاست سرمایه گذاری نمی شود و این حذف و یا کاهش در تولید ممکن است به تعادل در بازار کمک کند بنابراین نقش تعدیل کننده می توانند داشته باشند.

    عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی در ادامه به میزان تولید تولید نفت شیل نیز در صورت صعودی شدن قیمت ها اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه آیا تولید از شیل ها فراتر از میزان تقاضا خواهد بود یا خیر نیز مهم است. 

    تا دو سال آینده انتظار افزایش چشمگیر قیمت نفت را نداریم

    وی تاکید کرد: آنچه مسلم است قیمت‌ها حداقل در دو سال آینده چندان بالا نمی‌رود و تا دو سال آینده قیمت نفت را  باید بین 50 تا 60 دلار در نظر گرفت ، البته شرایط اقتصادی دنیا و تولید در اوپک و غیر اوپک را نیز نباید از نظر دور داشت اما در هر صورت چشم انداز امیدوارکننده ای برای قیمت ها متصور نیست.

    معینی درباره تحقق بودجه سال جاری با نفت 60 دلاری نیز گفت: برای سال 2017 چشم انداز مناسبی برای قیمت نفت وجود دارد بنابراین به احتمال 80 تا 90 درصد قیمت 40 دلار در بودجه محقق می شود البته کمی خطا را نیز باید در نظر گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها