عصر خودرو

اولین رشد ماهانه دلار از آخر پاییز

آرایش بازار دلار در اردیبهشت

عصر بازار- دلار که در فروردین، اولین بازدهی مثبت ماهانه از آذر سال گذشته را تجربه کرده بود، اردیبهشت را نیز با افزایش قیمت آغاز کرد. با این حال، در رابطه با آینده قیمت شاخص ارزی دو دیدگاه متفاوت در بازار وجود دارد: دسته‌ای به‌دلیل «متناسب بودن حجم ارز»، «فاصله معقول ارزش دلار در بازار داخلی با کشورهای همسایه» و «روند کم‌نوسان دلار در فروردین» انتظار افزایش قیمت خاصی را ندارند؛ حال آنکه دسته دیگری به‌دلیل «ورود تقاضای جدید به بازار» و «تحرکات معامله‌گران آتی» به روند افزایشی امید بسته‌اند.

آرایش بازار دلار در اردیبهشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دلار در اولین ماه از سال 95 معادل 9/0 درصد رشد قیمت را تجربه کرد تا اولین افزایش ماهانه آن پس از 3 کاهش متوالی ثبت شود. روند افزایشی دلار به ابتدای اردیبهشت‌ماه نیز سرایت کرد و روز چهارشنبه، دلار با 3 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 473 تومان رسید. با وجود افزایش نسبی دلار در ابتدای سال 95، در رابطه با روند قیمتی این ارز در اردیبهشت دو دیدگاه متفاوت در بازار وجود دارد. یک دسته اعتقاد دارند که بازار به مسیر افزایشی ادامه خواهد داد، این دسته خود را در حالت آماده باش قرار داده‌اند. برخی افزایش دلار در ابتدای اردیبهشت را به افزایش خریدهای این دسته نسبت داده‌اند. در مقابل دسته دیگری در بازار حضور دارند که معتقدند دلار در دومین ماه سال 95 کشش رشد بیشتر را نخواهد داشت. دلار در اولین روز اردیبهشت‌ماه نیز نتوانست مطابق انتظارات گروه اول حرکت کند و حال باید دید سرنوشت این ارز در ادامه این ماه چه خواهد بود. برخلاف دلار، سکه با وجود عوامل افزایشی، کار خود را در اردیبهشت‌ماه با کاهش قیمت آغاز کرد. در پنجمین روز هفته گذشته، سکه 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان رسید. کاهش سکه در شرایطی به ثبت رسید که فلز گرانبهای داخلی در فروردین‌ماه 8/1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده و بهترین عملکرد در بین تمام سرمایه‌ها را به خود اختصاص داده بود.

    دلار کم‌نوسان در فروردین

    در اولین ماه از سال 95، دلار در بازه 3 هزار و 460 تومان تا 3 هزار و 520 تومان نوسان کرد و روزهای کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت. فضای بازار ارز در 15 روز ابتدایی سال عمدتا حالت غیررسمی داشت و حجم معاملات پایین بود. به گفته فعالان، معامله‌گران در ابتدای سال از فضای نیمه تعطیل بازار استفاده کردند و توانستند این ارز را وارد کانال 3 هزار و 500 تومان کنند. سقف قیمتی بازار نیز در همین بازه زمانی و در تاریخ 10 فروردین به ثبت رسید. در این روز، شاخص ارزی با 40 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 520 تومان رسید. با شروع نیمه دوم فروردین‌ماه، فضای بازار رسمی‌تر شد و اثر بازیگران غیررسمی کاهش یافت تا نوسانات دلار نیز کاهش یابد؛ به‌طوری‌که دلار از 18 تا 28 فروردین در بازه 3 هزار و 470 تا 3 هزار و 493 تومان محبوس شد. دلار در اواخر فروردین وارد محدوده 3 هزار و 460 تومانی شد، هر چند نهایتا با قیمت 3 هزار و 470 تومان به معاملات خود این ماه پایان داد. ثبت این قیمت موجب شد که روند کاهشی شاخص ارزی قطع شود و اولین افزایش ماهانه آن از آذر 94 به ثبت برسد. پیش از این، دلار در 3 ماه زمستان 3 کاهش قیمت پیاپی را تجربه کرده بود. متوسط قیمت دلار در فروردین‌ماه نیز به 3 هزار و 480 تومان رسید.


    اردیبهشت افزایشی؟

    فعالان بازار ارز در رابطه با آینده قیمتی دلار در اردیبهشت‌ماه دو دیدگاه متفاوت دارند. دسته‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند که شاخص ارزی در اردیبهشت به‌دلیل ورود تقاضای جدید به بازار در مسیر افزایشی خواهد گرفت. به اعتقاد این دسته، تقاضای شرکت‌های تجاری برای خرید ارز از اوایل دومین ماه سال وارد بازار خواهد شد و زمینه افزایش قیمت را فراهم خواهد کرد. برخی از آنها نیز معتقدند معامله‌گران در 6 ماه ابتدایی سال 95 تمام تلاش خود را خواهند کرد که قیمت را در مسیر افزایشی قرار دهند. به گفته آنها، یکسان‌سازی احتمالی نرخ ارز در نیمه دوم سال 95 موجب می‌شود که معامله‌گران در ابتدای سال تمام تلاش خود را کنند که دلار را به محدوده بالاتری وارد کنند. هدف از این عمل این است که دلار در محدوده قیمت بالاتری یکسان شود. برخی دیگر از فعالان اعتقاد دارند که دلار در اردیبهشت کاهش قیمت را تجربه می‌کند. به گفته آنها، حجم ارز در سال 95 در بازار به میزان مناسبی بوده و همین موضوع موجب شده قیمت نوسان خاصی را تجربه نکند. از سوی دیگر، در سال جاری ارزش دلار در مناطق مرزی با بازار داخلی اختلاف چندانی نداشته و همین عامل موجب شده که ارزی از بازار تهران خارج نشود. آخرین عاملی که نگاه‌های افزایشی را کمرنگ کرده به روند قیمتی شاخص ارزی مربوط بوده است. قیمت دلار از اواخر فروردین‌ماه از محدوده 3 هزار و 480 تومان خارج شد و پس از آن نتوانست یک بار دیگر وارد این محدوده شود. همین موضوع موجب شده سقف قیمتی دلار کمی کوتاه‌تر و انتظارات افزایشی در بازار کمی کمرنگ شود.


    نوسان در کانال میلیونی

    در اولین ماه سال 95، سکه تمام بهار آزادی در کانال میلیونی نوسان کرد. سکه تمام در فروردین‌ماه در بازه یک میلیون و 8 هزار تومان تا یک میلیون و 43 هزار تومان نوسان کرد. نوسانات فلز گرانبهای داخلی از نیمه دوم فروردین‌ماه بیشتر شد، این در حالی بود که در نیمه اول نوسانات سکه محدود بود و کف قیمتی آن نیز در 15 روز ابتدایی سال ثبت شد. سکه در تاریخ 8 فروردین با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 8 هزار تومان رسید که کمترین قیمت آن در سال 95 بود. پس از این تا 16 فروردین، سکه نوسان خاصی را تجربه نکرد.

    سکه از 17 تا 24 فروردین کاملا در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که 24 فروردین، به بالاترین قیمت از اواسط بهمن 93 رسید. سکه در بیست و چهارمین روز فروردین‌ماه با 4 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 43 هزار تومان رسیده بود. پس از ثبت این قیمت، سکه تا حدی در مسیر کاهشی قرار گرفت و نهایتا با قیمت یک میلیون و 30 هزار تومان به کار خود پایان داد. ثبت این قیمت موجب شد سکه تمام در اولین ماه بهار افزایش 8/1 درصدی را تجربه کند که بیشترین بازده در بین 3 بازار سرمایه‌گذاری بود. بورس تهران نیز در فروردین 95 با زیان 2/2درصدی مواجه شد و شاخص دلار 9/0 درصد رشد داشت. به گفته فعالان، رشد نسبی دلار و ماندن اونس بالای مرز هزار و 200 دلار از جمله عواملی بودند که به بازدهی سکه کمک کردند. البته برخی تقاضاهای مناسبتی چون روز مادر نیز در رشد قیمت سکه موثر بودند. البته در تمام مدت فروردین‌ماه، ارزش بازاری سکه بسیار بیش از ارزش ذاتی آن بود. با این حال در اولین روز اردیبهشت، سکه متناسب با عوامل بنیادی حرکت نکرد تا حباب قیمت آن کاهش پیدا کند. با وجود کاهش جزئی ابتدای اردیبهشت در رابطه با روند قیمتی فلز گرانبهای داخلی در دومین ماه سال دیدگاه مشخصی وجود ندارد. بیشتر ابهام بازار مربوط به روند قیمتی اونس در بازارهای جهانی است؛ به گفته فعالان، برخی معامله‌گران سکه با توجه به ابهام اونس ترجیح داده‌اند با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام دهند. این در حالی است که برخی معامله‌گران سکه چشم به بازار ارز دوخته‌اند و انتظار دارند که با افزایش دلار، سکه نیز با رشد قیمت مواجه شود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها