عصر خودرو

قراردادهای اخیر نفتی عامل ارتقا صنعت انرژی کشور

عصر بازار- در حالی کشور هند و ایتالیا پا به بازار ایران گذاشته‌اند که این دو کشور در حوزه انرژی در دنیا پیشتاز هستند و می‌توانند به ارتقا این حوزه اقتصادی کشور کمک شایانی کند اما مهم‌ترین مساله در این زمینه انجام تعهدات طرفین است که در گذشته در پی تشدید تحریم‌ها طرف مقابل برخی از تعهدات خود را فراموش کرده بود.

قراردادهای اخیر نفتی عامل ارتقا صنعت انرژی کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از میزان، در دو هفته اخیر دو مصرف کننده بزرگ دنیا در زمینه گاز طبیعی به ایران سفر کردند که در سفر اخیر هیات اقتصادی کشورهای هند‌ و ایتالیا توانستند قراردادهای قابل توجهی در این زمینه منعقد کنند اما موضوع قابل تامل آن است که آیا قراردادهای همکاری در زمینه گاز و زیرساخت‌های نفتی و گازی کشور با توجه به تجربه چند سال گذشته در رابطه با همکاری خارجی و نقل و انتقال پول، آینده روشنی دارد.

    تجربه همکاری نفتی با هند در گذشته در دو مورد همچون انتقال پول و عدم همکاری قابل توجه در خط لوله صلح چشم انداز مثبتی را در پیش رو ندارد اما اکثر کار‌شناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند که هند می‌تواند شریک مورد قبول و اعتمادی باشد و اتفاقات گذشته در همکاری با هند به واسطه تشدید تحریم‌ها بوده است.

    هند در گذشته برای سرمایه گذاری و فعالیت در میدان فرزاد B با ایران به توافق رسید اما به واسطه تشدید تحریم‌ها هند خود را از این میدان نفتی دور کرد، در شرایط جدید همانطور که وزیر انرژی هند اعلام کرد، ایران برای فعالیت‌های مشترک آینده مناقصه برگزار خواهد کرد که طبق این روال باید هند برای دستیابی به میدان فرزاد B وارد مناقصه شود، اما وزیر نفت هند در نشست خبری خود در اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد با مساعدت دولت ایران، فرزاد B خارج از مناقصه به هند رسیده است.

    با تمام این تفاسیر جای سوال دارد که آیا دو کشور هند و ایتالیا می‌توانند در آینده حوزه گازی ایران نقش پررنگی ایفا کنند و در این مسیر این دو کشور توان ارتقا این حوزه اقتصادی ایران را دارا هستند؟

    از سوی دیگر وزیر نفت ایران بیژن نامدار زنگنه فعالیت با کشور هند را تنها منوط به خرید گاز ندانست و تاکید کرد که باید بخش خصوصی دو کشور یکدیگر را شناسایی کرده و در حوزه تجهیزات نفتی، هند باید فعالیت‌هایی گسترده‌ای در ایران داشته باشد.

    در این رابطه یک فعال اقتصادی در حوزه نفت و گاز معتقد است، هند و ایران به عنوان فعالان بسیار مناسب حوزه نفت و گاز توانایی ارتقا حوزه انرژی ایران را دارند.

    حمید حسینی با بیان اینکه ایتالیا از خریداران سنتی نفت و گاز ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: کشور ایتالیا در زمینه تجهیز تجهیزات و توربین‌های نفتی سابقه درخشانی دارد و این کشور در حال حاضر خطوط اعتباری به شرکت‌های کوچک بخش خصوصی برای همکاری با ایران اختصاص داده است.

    وی ادامه داد: کشور ایتالیا در زمینه پالایش سابقه طولانی دارد و در توسعه صنعت نفت ایران می‌توان کمک شایانی داشته باشد که چنین روابطی می‌تواند شرایط برد-برد را ایجاد کند.
    او همچنین در رابطه با همکاری با کشور هندوستان، خاطرنشان کرد: در10 سال آینده هند، لوکوموتیو اقتصادی دنیا خواهد بود و رشد این کشور بسیار مناسب پیش بینی می‌شود و این در حالی است که هند ظرفیت سازی مناسبی در زمینه گاز و نفت انجام داده است.

    این کار‌شناس حوزه نفت و انرژی با بیان اینکه هند از معدود خریداران نفت سنگین ایران است، یادآور شد: به نظر می‌آید برای فروش نفت سنگین کشور، نیازمند هند بوده و در مذاکرات اخیر دستیابی به افزایش حجم معاملات بسیار موثر بوده است.

    وی با اشاره به زمان تحریم‌ها گفت: در زمان تحریم‌ها به طور معمول بنزین یورو4 از کشور هند به ایران وارد می‌شد و هند می‌تواند خریدار خوب محصولات نفتی و گازی ایران به حساب بیاید.

    حسینی با تاکید بر اینکه همکاری با هندی‌ها بسیار خوب است، گفت: هندی‌ها در زمینه تجهیزات نفتی و گازی بسیار مناسب حرکت کرده‌اند و همکاری دو کشور ایتالیا و هند به ارتقا صنعت نفتی و گازی کمک خواهد کرد، در مجموع به نظر می‌رسد برنده رقابت چین و هند در زمینه حوزه انرژی هند باشد و همکاری با این کشور به نفع ایران است.

    او در پاسخ به اینکه موضوع عدم پرداخت بدهی هند به ایران چه تاثیری بر فعالیت ایران با این کشور دارد، بیان کرد: به نظر نمی‌رسد که این موضوع بر همکاری دو کشور تاثیر داشته باشد و با رفع تحریم و رفع موانع بانکی بدهی دلاری هند به ایران پرداخت خواهد شد.

    با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت هند خریدار خوبی برای ایران خواهد بود و از سوی دیگر با تکیه بر توصیه وزیر نفت ایران مبنی بر همکاری با بخش خصوصی هند می‌توان در زمینه تجهیزات نفتی به دستاوردهای خوبی دست یافت.

    البته باید تاکید شود که انجام به تعهدات در قراردادهای نفتی بسیار مهم است و باید وزارت نفت نگاه ویژه‌ای به عملکرد طرف مقابل داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها