عصر خودرو

فریز نفتی درآمد کشورهای صادرکننده را ۳۲ میلیارد دلار افزایش داد

عصر بازار- مطرح شدن طرح فریز نفتی و افزایش قیمت نفت موجب شد کشورهای صادرکننده نفت در یک ماه گذشته ۳۲ میلیارد دلار درآمد بیشتر از فروش نفت بدست بیاورند.

فریز نفتی درآمد کشورهای صادرکننده را ۳۲ میلیارد دلار افزایش داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، هرچند تولید کنندگان نفت نتوانستند به توافقی که امیدوار بودند موجب تثبیت بازار شود دست یابند، اما صرف مطرح شدن ایده فریز تولید موجب افزایش درآمد آنها در هفته های منتهی به نشست دوحه شد.

    بر اساس داده های جمع آوری شده، رشد 29 درصدی در قیمت نفت از زمان افشای خبر بررسی ایده فریز نفتی توسط عربستان و روسیه موجب شد تا قبل از شکست گفت و گوها در روز یکشنبه، ارزش نفت تولید شده در جهان به میزان 32 میلیارد دلار بالا برود. دیگر عامل افزایش قیمت نفت در این دوره کاهش تولید در کشورهایی نظیر آمریکا به دلیل کاهش هزینه ها و در عین حال اختلال در خطوط لوله انتقال نفت در کشورهایی نظیر نیجریه و عراق بود.

    قیمت نفت برنت در 2 ماه منتهی به نشست دوحه حدود 10 دلار افزایش داشت و به حدود 43 دلار در هر بشکه رسید. این توافق در نهایت پس از آن به شکست انجامید که عربستان حاضر نشد بدون مشارکت ایران، تولید خود را محدود سازد. ایران قصد دارد بعد از رها شدن از تحریم های غرب تولید خود را افزایش دهد. با توجه به اینکه کشورهای مطرح کننده پیشنهاد فریز قبلا تولید خود را به نزدیکی بالاترین رقم ها رسانده بودند، مشخص نیست که آیا فریز تولید می توانست تاثیری بر عوامل بنیادین بازار بگذارد یا نه.

    بر اساس محاسباتی که بر مبنای آمارهای آژانس بین المللی انرژی انجام گرفته، افزایش قیمت ناشی از ایده فریز، ارزش نفت تولیدی روسیه و عربستان را به ترتیب حدود 3.7 و 3.3 میلیارد دلار افزایش داد. حتی کشورهایی که در این گفت و گوها نقشی نداشتند نیز از ایده فریز تولید منتفع شدند. آمریکا در این بازه 2 ماهه 3 میلیارد دلار درآمد بیشتر کسب کرد، در حالی که درآمد نفتی کانادا نیز 1.5 میلیارد دلار رشد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها