عصر خودرو

بانک جهانی بررسی کرد

جهش ۹۶ دلاری قیمت گندم در ماه مارس

عصر بازار- درپی اوج‌گیری درگیری‌های روسیه و اوکراین قیمت تمام کالاهای اساسی در بازارهای جهانی رشد کرد. ازجمله کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد، غلات و محصولات کشاورزی بود.

جهش ۹۶ دلاری قیمت گندم در ماه مارس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، از نکات قابل توجه این افزایش قیمت ها، جهش 96 دلاری قیمت گندم و بیش از 42 دلاری ذرت در بازارهای جهانی بود.

    جهش ذرت افت برنج

     گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد در ماه مارس سال 2022 قیمت هر تن ذرت در بازار جهانی به 335.5 دلار رسید که بیش از 42 دلار نسبت به ماه قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. این درحالی است که قیمت برنج تایلندی در بازار نه‌تنها رشد نکرد، بلکه با کاهش ارزش هم همراه بود. در سومین ماه سال 2022 هر تن برنج تایلندی با قیمتی بین 419 تا 422 دلار مبادله شد که بین 3 تا 5 دلار نسبت به ماه قبل از آن کمتر بود. قیمت هر تن برنج تولیدشده در کشور ویتنام هم بعد از تجربه افزایش حدود هفت دلاری نسبت به ماه قبل به مرز 391.7 دلار رسید.

    بازار نگران‌کننده گندم

    بانک جهانی در این گزارش به رشد قیمت گندم هم اشاره کرد و افزود: «نگران‌کننده‌ترین بازار در این ماه، بازار گندم بود و افزایش قیمت در این بازار چالش‌های زیادی را برای اقتصاد دنیا به همراه آورد. هر تن گندم در ماه مارس امسال با قیمتی برابر با 486 دلار مبادله شد که بالغ‌بر 96 دلار نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشت. متوسط قیمت هر تن گندم در فصل اول سال 2022 برابر با 417 دلار بود که نسبت به فصل آخر سال قبل 43 دلار رشد کرده است.»

    بر مبنای این گزارش در دومین ماه سال 2022 قیمت هر تن گندم در بازار جهانی برابر با 390.5 دلار بود درحالی‌که که در اولین ماه امسال هر تن گندم با قیمتی برابر با 374.2 دلار به فروش رسید.

    بررسی قیمت فصلی گندم هم نشان از روند افزایشی قیمت در این بازار از ابتدای سال قبل، تاکنون دارد، ولی با شروع جنگ روسیه و اوکراین سرعت افزایش قیمت گندم هم بیشتر شد.

    برچسب ها