عصر خودرو

رونق مبادلات فولاد در گروی تحرک ساخت‌وساز

عصر بازار: شرایط دوگانه اقتصادی کشور پس از اعلام توافق هسته‌ای موجب شده تا معاملات بیش از پیش به نوعی دچار انجماد شده و خریداران و فروشندگان رغبت چندانی برای حضور در بازارهای رسمی و غیررسمی مبادلات فولاد از خود نشان ندهند.

رونق مبادلات فولاد در گروی تحرک ساخت‌وساز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در حالی که طبق روال یکشنبه‌های هر هفته انتظار بر این بود تالار صنعتی و معدنی بورس کالا شاهد عرضه مقاطع ساختمانی باشد، اما امروز هیچ محصول فولادی به تابلو معاملات نیامد. در بازار آزاد نیز در شرایطی که روند معاملات با رکود همراه بود، بهای اغلب آهن‌آلات با ثبات نسبی همراه شد و به غیر از برخی سایزهای میلگرد نوردکاران بخش خصوصی باقی دیگر محصولات نوسان قیمت چندانی را در مقایسه با شنبه تجربه نکرد.

    از یکسو توافق جامع هسته‌ای و لغو تحریم‌ها روزنه‌های امید را در برابر فعالان اقتصادی در خصوص بهبود ساختارهای اقتصادی کشور به کمک جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی گشوده است و از سوی دیگر بنا به اینکه رونق اقتصاد با توجه به رکود فعلی در اغلب صنایع داخلی امری زمان‌بر است و به نظر می‌رسد در فصل پایانی سال جاری شاهد لغو تحریم‌ها در سرفصل‌های تجارت، تکنولوژی، مالی و انرژی خواهیم بود، از این رو فعالان و معامله‌گران اغلب بازارها از جمله فولاد، کشش چندانی به حضور در روند معاملات ندارند.

    آمارها نشان می‌دهند، میانگین قیمت‌ها در بازار فولاد متاثر از تداوم رکود در صنعت ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی به متوسط سال 91 برگشته در حالی که طی همین مدت هزینه‌های جاری و ثابت تولید افزایش یافته است. با کاهش معنادار حاشیه سود کارخانه‌های فولادی نیز بسیاری از آنها به خصوص نوردکاران بخش خصوصی یا ورشکست شده یا در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

    جدیدترین آمارها گویای این واقعیت است که در 9 ماهه اول سال گذشته ساخت مسکن در کشور 22.2 درصد کمتر از دوره مشابه سال قبل بوده است. در مدت مورد گزارش همچنین با کاهش 13 درصدی ساختمان‌های تکمیل شده در مقایسه با مدت مشابه سال 92 روبه‌رو بوده‌ایم. این آمارها نشان‌دهنده رکود ساخت و ساز مسکن در کشور و اثرات ناخوشایند آن بر صنایعی همچون فولاد و فلزات پایه است.

    مادامی که این صنعت که نقش انکارناپذیری بر اشتغال‌زایی داشته و در دوره تولید و بهره‌برداری نزدیک به بیست درصد از تولید ناخالص داخلی و بیش از 40 درصد تشکیل سرمایه ناخالص را بخود اختصاص می‌دهد به دوران رونق و تحرک خود بازنگردد نمی‌توان انتظار داشت صنعت فولاد نیز از رکود فعلی خارج شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو