عصر خودرو

رویترز اعلام کرد

تحریم‌های دلاری آمریکا مانع بزرگ تجارت نفت ایران

عدم تمایل کشتی‌های خارجی برای حمل محموله‌های نفتی

عصر بازار- خبرگزاری رویترز اعلام کرد: دلیل اصلی عدم تمایل کشتی‌های خارجی برای حمل محموله‌‌های نفتی ایران ادامه برخی تحریم های آمریکا علیه تهران است؛ به طوری که ممنوعیت تجارت با دلار مانع بزرگی برای تجارت‌ نفتی و تانکری که به دلار قیمت‌گذاری می‌شوند تبدیل شده است.

تحریم‌های دلاری آمریکا مانع بزرگ تجارت نفت ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ایران در افزایش صادرات نفت خود با چالش روبرو است چراکه بسیاری از نفتکش‌هایش درگیر ذخیره نفت خام هستند و برخی قابلیت دریانوردی ندارند و کشتی‌های خارجی همچنان از حمل محموله‌های این کشور امتناع می‌کنند.

    به نوشته این گزارش، تهران در تلاش است تا به دنبال لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا که در سال 2011 و 2013 اعمال شد، تجارت از دست رفته با اروپا را جبران کند. به موجب این تحریم‌ها ایران کاملا به مشتریان آسیایی وابسته شد.

    یک مقام ارشد دولتی ایران به رویترز گفت ایران 55 تا 60 نفتکش در ناوگان خود دارد. وی از ارائه جزئیات تعداد این نفتکش‌ها که برای ذخیره‌سازی محموله‌ها فروخته نشده استفاده شده است، خودداری کرد اما منابع صنعتی می‌گویند که 25 تا 27 تانکر در نزدیکی پایانه‌های عسلویه و خارک برای این منظور لنگر انداخته‌اند.

    این مقام ایرانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تعداد از نفتکش‌ها قابلیت دریانوردی ندارند و باید دوباره با استانداردهای بین‌المللی کشتیرانی تطبیق داده شوند، گفت: «حدود 20 نفتکش بزرگ... باید مدرنیزه شوند.»

    بر اساس آمارهای کشتیرانی رویترز و یک منبع مطلع که حرکت نفتکش‌ها را رصد می‌کند 11 نفتکش ایرانی دیگر روز سه‌شنبه در حال حمل محموله‌های ایران به مشتریان آسیایی بودند.

    منابع صنعتی گفتند این بدان معناست که برای افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران به اروپا و دیگر نقاط به کشتی‌های خارجی نیاز است. اما بسیاری از مالکان کشتی‌ها که به علت رشد بازار کار نفتکش‌ها، با کمبود سفارش مواجه نیستند، تمایلی برای حمل محموله‌های نفتی ایران ندارند.

    دلیل اصلی این است که برخی از محدودیت های آمریکا علیه تهران همچنان پابرجاست و ممنوعیت هرگونه تجارت با دلار یا مشارکت شرکت‌های آمریکایی نظیر بانک‌ها با ایران یک مانع بزرگ برای تجارت‌های نفتی و تانکری که به دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، به شمار می‌روند.

    بر اساس آمارهای منابع رهیابی نفتکش‌ها و دلالان کشتی، از زمانی‌که تحریم‌ها در ماه ژانویه لغو شده است، هشت نفتکش خارجی مجموعا حدود 8 میلیون بشکه نفت ایران را حمل کرده‌اند.

    این معادل تنها 10 روز فروش در سطح قبل از 2012 است؛ زمانیکه خریداران اروپایی معادل 800 هزار بشکه در روز را از تولیدکننده اوپک خریداری می‌کردند.

    بر اساس آمار منبع رهیابی نفتکش‌ها، از آن زمان تاکنون نفتکش‌های ایرانی ارسال محموله‌ها به اروپا را به عهده گرفته‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها