عصر خودرو

تحلیلگر بازار نفت:

سیاست زنگنه موجب شد شکست دوحه به پای ایران نوشته نشود

عصر بازار- یونس آرا گفت: مخالفان بازگشت ایران به سهم قبلی تولید سیاسی کاری می‌کنند و این ملاحظات در بلند مدت نمی‌تواند منافع اقتصادی بازیگران حوزه عرضه را تامین کند.

سیاست زنگنه موجب شد شکست دوحه به پای ایران نوشته نشود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، عبدالله یونس آرا کار‌شناس و تحلیلگر بازار نفت در ارزیابی نتایج نشست دوحه و شکست برنامه پیشنهاد دهندگان فریز نفتی از تعمیم دادن نتیجه جلسه به سیاست ایران گفت: سیاست دقیق زنگنه در مورد نشست دوحه باعث شد که برنامه از پیش تعیین شده پیشنهاددهندگان برای اینکه ایران را مقصر عدم توافق طرح فریز نفتی جلوه دهند، شکست بخورد.

    وی افزود: پیشنهاد دهندگان طرح فریز نفتی نهایتا باید فکری برای این موضوع بکنند کما اینکه در بیانیه پایانی دوحه نیز اعلام شده که این نشست به جمع بندی لازم نرسید لذا این فحوی وجود دارد که نشست و تلاش‌های بعدی برای ثبات قیمت باید انجام شود زیرا با تداوم روند کنونی کشورهای تولید کننده از جمله عربستان میلیارد‌ها دلار برای جریانی که خودشان ایجاد کرده‌اند از دست می‌دهند لذا این موضوع باید یک جایی خاتمه پیدا کند.

    یونس آرا با بیان اینکه سیاستی که زنگنه در پیش گرفت باعث شد صورتحساب این موضوع برای ایران ارسال نشود، تصریح کرد: تصور بر این است که بعد از نشست دوحه شاهد دور تازه‌ای از تلاش‌ها از طرف تولیدکنندگان عمده از جمله روسیه باشیم و به شکل جدی تری وارد بحث کنترل بازار شوند.

    وی با بیان اینکه ایران دقیق‌ترین سیاست را در این باره اتخاذ کرد، یادآور شد: ایران اعلام کرد اولویت اول ما کسب سهمی بود که از بازار داشتیم و در این مورد کوتاه نمی‌آییم و کشورهایی که سهم ما را در زمان تحریم‌ها گرفتند باید تصمیمات جدیدی را در قبال عرضه اتخاذ کنند.

    این کار‌شناس انرژی خاطرنشان کرد: کاملا روشن است که عربستان به همراه دیگر تولیدکنندگان و همچنین روسیه باید تولید خودشان را کاهش دهند تا برای عرضه نفت جدید از سوی ایران جا باز شود و در عین حال روند افت قیمت‌ها کاهش یابد.

    وی گفت: زنگنه در حال حاضر دقیق‌ترین سیاست را در پیش گرفته و به لحاظ منافع ملی اولویت را گرفتن سهم قبلی از بازار قرار داده است و کشورهایی هم که سهم ایران را گرفتند باید اقدامات لازم را انجام دهند که بازار با تنش جدید مواجه نشود.

    یونس آرا تاکید کرد: طبیعی است که ما بعد از تحریم‌ها باید حداقل به میزان تولید قبلی برگردیم و این مسئله برای همه بازیگران بازار قابل درک است و اگر رفتاری مغایر این رویه انجام می‌دهند به خاطر ملاحظات سیاسی است و ملاحظات سیاسی نیز در بلند مدت نمی‌تواند منافع اقتصادی بازیگران حوزه عرضه را تامین کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها