عصر خودرو

تحلیل معماریان از علمکرد ایران در نشست دوحه

ایران همزمان با احیای منطقی تولید نفت خود نباید سیگنال‌های منفی به بازار بدهد

عصر بازار- با توجه به اینکه فقط ایران است که از یک توان اضافی تولید یک میلیون بشکه‌ای برخوردار است و رفتار تولیدی ما بر بازار نفت تاثیر زیادی خواهد داشت، ضمن احیای منطقی تولید خود نباید سیگنال‌های منفی به بازار داد.

ایران همزمان با احیای منطقی تولید نفت خود نباید سیگنال‌های منفی به بازار بدهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمدصادق معماریان رئیس سابق اداره مطالعات بازار نفت وزارت نفت دیدگاه خود درباره عملکرد ایران در رابطه با اجلاس دوحه مطرح کرد.

    معماریان معتقد است که شرکت نکردن مقامات نفتی ایران در اجلاس دوحه نه تنها وجاهت سازمانی ندارد، بلکه نوعی قهر سیاسی تلقی می‌شود که با نقش پر قدرت ایران در اوپک همخوانی ندارد.

    این تحلیلگر برجسته بازار نفت در این باره به چند نکته مهم اشاره کرد:

    1- ایران از بنیان‌گذاران سازمان اوپک و یکی از تاثیر گذارترین اعضای آن درطول 55 سال حیات این سازمان است و هر ساله مبلغ کلانی بابت عضویت در این سازمان می پردازد.


    2- از نظر قوانین اوپک، اجلاس دوحه یک نشست فوق العاده اوپک با مشارکت کشورهای غیر اوپکی بوده و نظر به دعوت رسمی از سوی دبیرکل اوپک، ایران به عنوان یک عضو تاثیر گذار، الزام سازمانی برای شرکت در نشست‌های رسمی سازمان را دارد.


    3- مقامات نفتی ایران به خوبی می‌دانند که شرکت در جلسات رسمی گاهی با ملاحظاتی  برای برخی اعضا همراه است و اگر عضوی نسبت به مصوبه و یا بیانیه نهایی سازمان که در پایان صادر می‌شود اعتراض و یا ملاحظه‌ای داشته باشد، می‌تواند با درج آن در متن نهایی که اصطلاحا به رزرویشن Reservation معروف است، اعتراض کشورش را به صورت مکتوب اعلام کند.


    4- اگر دعوت برای شرکت از طرف یک کشور غیر اوپکی بود، مقامات نفتی ایران به راحتی می‌توانستند از شرکت در آن خودداری کنند چون هیچ الزام سازمانی برای شرکت در جلسات غیر رسمی بر عهده اعضا نیست.


    5- باید اذعان داشت که فضای حاکم بر تصمیمات اوپک تا حدودی با دخالت مقامات سیاسی عربستان و البته تحریک نشریات غربی خصوصا نشریه بلومبرگ، رنگ و بوی سیاسی گرفته است؛ ولی نظر به اینکه این مانورها بیشتر کاربرد تبلیغاتی دارند و این نوع موضع‌گیری‌های عربستان مسبوق به سابقه است، مقامات نفتی ایران باید با توجه به تجربه بالایی که در مواجهه با این قبیل معضلات در روند تصمیم‌گیری‌های اوپک داشتند، بهتر عمل می‌کردند، نه اینکه کلا بازی را ترک و عرصه را برای رقیب فرضی خالی رها کنند.


    6- در حال حاضر اکثر تولید کنندگان شرکت کننده در اجلاس دوحه با حداکثر توان تولید می‌کنند و فقط ایران است که از یک توان اضافی تولید یک میلیون بشکه‌ای بر خوردار است. لذا رفتار تولیدی ما بر بازار نفت تاثیر زیادی خواهد داشت و این می‌طلبد که ایران ضمن احیای منطقی تولید خود سیگنال‌های منفی به بازار ارسال نکند.

    نهایتا، باید اذعان کرد که نشست دوحه یک موفقیت تاریخی در اقدام برای تثبیت بازار نفت در شرایط سیاسی شکننده فعلی محسوب می‌شود. اجلاسی که کشور های پر قدرت نفتی غیر اوپکی را پس از 15 سال با خود همراه کرد و موفق شد با اقدام به موقع در احیای ساختار بازار نفت قیمت‌ها را در سطح 40 دلار در بشکه تثبیت کند. امید است مقامات نفتی ایران نیز برای نشست بعدی با استراتژی بهتری ظاهر شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها