عصر خودرو

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

انبوهی از وجه نقد به ایران سرازیر نخواهد شد

عصر بازار- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این‌که ایران به تمام الزامات خود در برجام عمل کرده است، گفت که به تلاش‌هایمان برای اطلاع رسانی درباره روند رفع تحریم‌ها در جهان ادامه خواهیم داد.

انبوهی از وجه نقد به ایران سرازیر نخواهد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارت اخیر وزیر امور خارجه این کشور که گفته بود ایران از زمان اجرای برجام تاکنون به سه میلیارد دلار از سرمایه مسدود شده‌اش دسترسی پیدا کرده است، گفت: از همان ابتدا درباره وجوه نقدی که قرار بود در دسترس ایران قرار گیرد، اغراق شده است.

    بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی در ادامه گفت: اظهارات وزیر امور خارجه به این حقیقت اشاره دارد که درباره میزان دارایی که در دسترس ایرانی‌ها قرار خواهد گرفت،اغراق شده است. ما از ماه‌ها پیش گفتیم که رقم آن 100 یا 150 (میلیارد دلار) نخواهد بود بلکه 50 تا 55 ( میلیارد دلار) است. بنابراین، این رقم بسیار کمتر از آن چیزی است که منتقدان می‌گویند. تخمین فعلی ما این است که تاکنون پس از چهار ماه آن‌ها توانسته‌اند به حدود سه میلیارد دلار دسترسی پیدا کنند.

    وی در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و دیگر مقامات این کشور که اعتراض کرده‌اند آن‌ها تاکنون چیزی دریافت نکرده‌اند، تصریح کرد: ما همچنان معتقدیم 50 تا 55 میلیارد دلار در دسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت. اکنون فقط چهار ماه گذشته است. انبوهی از وجه نقد سرازیر نخواهد شد.

    کربی به این سوال که پس اعتراض ایرانی‌ها درست است که تاکنون چیزی از رفع تحریم‌ها دریافت نکرده‌اند، این‌گونه پاسخ داد: من کارشناس سیستم مالی نیستم و نمی‌دانم پول‌ها چگونه آزاد می‌شود. این تحریم‌ها مدتی طولانی است که به اجرا گذاشته شده‌اند و سوالات زیادی وجود دارد که ممکن است پاسخ داده نشده باشند. به‌طور قطع هیچ‌کس انتظار ندارد و نباید انتظار داشته باشد که تمام اتفاقات قرار است در یک روز رخ دهد.

    وی افزود: این پول آن‌ها است و براساس توافق تا زمانی که آن‌ها به اجرای الزامات خود ادامه دهند، شایسته دریافت این پول خواهند بود. ما متعهد و در حال عمل به الزامات خود هستیم و ایران تاکنون به همه الزامات خود عمل کرده است. این یکی از دلایلی است که وزیر امور خارجه و ظریف وزیر امور خارجه ایران برای گفت‌وگو درباره این روند با یکدیگر دیدار می‌کنند.

    سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: ما به رایزنی‌ها با موسسات مالی و بانک‌ها در داخل و خارج از کشور درباره این‌که روند رفع تحریم‌ها چگونه خواهد بود، ادامه خواهیم داد. صادقانه بگویم که ما پیشتر نیز این کار را کرده‌ایم و نامه استفان مال به ایالات آمریکا نیز به همین منظور بوده است تا مردم سراسر دنیا را نسبت به فرایند رفع تحریم‌ها آگاه سازیم.

    وی تاکید کرد: ما به تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای عمل کرده و به این کار ادامه می‌دهیم. ایرانی‌ها نیز چنین بوده‌اند و ما انتظار داریم که متعهد باقی بمانند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها